De lucht die langs de vleugels stroomt zorgt voor een lift. De kracht van de lift hangt samen met het vleugeloppervlak en de snelheid waarmee de lucht langs de vleugels stroomt. De oppervlakte/draagkracht van de vleugels worden voor de start verhoogd door het uitschuiven van de flaps en slats aan de vleugels.
Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
Een flink vliegtuig zoals de Boeing 747 (bij de start zo'n 375.000 kilo), heeft 3000 meter baanlengte nodig om op te stijgen. Aangekomen bij zijn bestemming heeft hij brandstof verbruikt en weegt hij nog 285.000 kilo. Dan is er 1900 meter nodig voor de landing.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
250 km per uur
Een vliegtuig waarmee je vaak op vakantie gaat, zoals een Boeing 737, gaat gemiddeld ongeveer 250 kilometer per uur. Zo'n groot vliegtuig heeft een hele lange startbaan nodig om zo hard te kunnen, wel 3 kilometer lang!
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Hoe hoger het vliegtuig vliegt, des te lager de luchtdruk in het vliegtuig. Ons lichaam bestaat voor een deel uit gas en dat kan uitzetten als de druk lager is. De een is er gevoeliger voor dan de ander, maar het kan zorgen voor een opgeblazen gevoel, buikpijn en soms zelfs constipatie.
Hoe hoger je vliegt, des te ijler de lucht. En dat betekent dat je minder luchtweerstand ondervindt en minder brandstof verbruikt. 'Het probleem is dat er op een gegeven moment niet genoeg zuurstof meer in de lucht zit om de motoren goed te laten functioneren', zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft.
Dat is moeilijk te zeggen. Ten eerste moet het vliegtuig gelokaliseerd worden. Afhankelijk van de manier waarop het neergestort is – intact het water in, of op 10 kilometer hoogte uit elkaar gespat – kan het wrak uitsluitsel geven.
Piloten vliegen bij voorkeur niet door een onweersbui heen. Afhankelijk van de heftigheid van de bui vliegen ze er ook liever niet onderdoor. Denk daarbij aan extreme neerslag in de vorm van regen en/of hagel. Ook start- en landingsbanen kunnen tijdelijk onbruikbaar worden door deze hoeveelheid neerslag.
Vliegtuigen moeten altijd tegen de wind in landen en opstijgen. Bij matige wind kunnen ze behoorlijk wat zijwind verdragen, maar zodra het gaat stormen worden die toleranties veel kleiner. Ook bij Eunice is er geen andere mogelijkheid dan pal tegen de wind in te landen of op te stijgen.
Wat zijn de meest voorkomende oorzaken van vliegrampen? De meeste vliegtuigcrashes worden veroorzaakt door een ongelukkige samenloop van omstandigheden. In driekwart van de gevallen spelen menselijke fouten een rol, maar ook weersomstandigheden en technische defecten kunnen meespelen.
Op dit moment is alleen een onbemand prototype gebouwd. Een vliegtuig zonder vleugels kan alleen in de lucht blijven door zich af te zetten tegen de lucht.
De hoogste snelheid kan wel oplopen tot 280 km per uur. Hoe lang duurt een vlucht in een zweefvliegtuig? Een zweefvlucht duurt ongeveer 8 tot maximaal 15 minuten. Met veel thermiek kun je uren blijven zweven.
Opgeblazen buik
Een opgeblazen gevoel gedurende de vlucht is een vervelend gevoel. Het is echter wel verklaarbaar waarom u dit ervaart tijdens het vliegen. Het zit namelijk als volgt: in elk lichaam zit gas, wat kan uitzetten als de luchtdruk laag is. Hoe hoger het vliegtuig vliegt, hoe lager de luchtdruk is.
"Door de hoogte van het vliegtuig en het feit dat de luchtdruk in de cabine lager is dan gemiddeld, zet gas in het maag-darmkanaal uit. Hierdoor kun je last krijgen van winderigheid", zegt Gareth Corbett, MDL-arts in het ziekenhuis van de universiteit van Cambridge.
Te weinig frisse lucht
En als je hartslag laag is, voel je je vermoeider. Daarbij helpt het gebrek aan frisse lucht in veel vervoermiddelen ook niet mee. Als je te weinig zuurstof binnenkrijgt, voel je je minder fit.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Op basis van die data kwamen ze tot de conclusie dat mensen die vooraan in het toestel zitten 49% kans hebben om de crash te overleven. Het zijn met name de passagiers in businessclass die vooraan zitten. Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%.
Het beste antwoord. Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
Zeven van de bestelde vliegtuigen zijn in de ULR-versie en zullen ingezet worden tussen Singapore en New York, een rechtstreekse lijnvlucht van maar liefst 19 tot 20 uur en 15.300 kilometer. Daarmee zal Singapore Airlines de nieuwe recordhouder worden en de fakkel overnemen van Qatar Airways.
Voor de voortbeweging wordt gebruikgemaakt van de motoren van het vliegtuig, die dan meestal op iets meer dan stationaire kracht draaien. Sturen gebeurt vaak door een beweegbaar neuswiel of staartwiel, vaak gecombineerd met besturing door het richtingsroer.
Hiervoor is een APU (auxiliary power unit) nodig (de motor in de staart van het vliegtuig), die elektriciteit en luchtdruk levert om de startmotor op gang te brengen. Deze drijft op zijn beurt de hoofdas van de straalmotoren aan. Om dit proces op gang te brengen, heb je geen sleutel nodig.