Fast fashion is kleding die zo goedkoop en zo snel mogelijk in de winkels ligt. Door de hoge omloopsnelheden en snelle wisselingen van het assortiment blijven klanten komen en kopen. Binnen twee weken kan een kledingstuk van de tekentafel in de winkel liggen.
Slow fashion is het tegenovergestelde van fast fashion. Sinds de industriële revolutie wordt er meer en meer kleding geproduceerd op een steeds hoger tempo. Ook de prijzen worden steeds goedkoper. Dat gaat zo ver dat kleding tegenwoordig soms als wegwerpartikel wordt gezien.
Een van de grootste nadelen van fast fashion is de enorme impact die het heeft op het milieu. Bij het produceren van kleding worden er veel grondstoffen gebruikt, zoals water en energie.De productie van kleding zorgt voor veel afval en vervuiling. Denk aan de chemicaliën die gebruikt worden om stoffen te verven.
Veel kleding die in de Nederlandse winkels hangt (Zara, H&M, Primark) wordt gemaakt in lage lonen landen zoals China en Bangladesh, omdat de kosten hier veel lager liggen dan in Europa. De vele productie van kleding en de wens om zo goedkoop mogelijk te produceren leidt tot ongewenste effecten voor mens en milieu.
Fast fashion heeft een hoge omloopsnelheid, met veel wisselingen in de collecties, zodat er voor de consument veel te koop is voor relatief weinig geld. Veel kledingmerken willen steeds sneller en goedkoper kunnen produceren. Ieder jaar worden er meer dan honderd miljard nieuwe kledingstukken geproduceerd.
Fast fashion is goedkope kleding van mindere kwaliteit, geproduceerd in sweatshops in ontwikkelingslanden die een productie kent waarbij veelvuldige gebruik wordt gemaakt van schadelijke stoffen.In deze sweatshops wordt kleding gemaakt door zwaar onderbetaalde arbeiders.
Manier van produceren
De naam zegt het eigenlijk al; fast fashion is fast. Het doel is om zoveel mogelijk te produceren in een zo kort mogelijke tijd, met zo min mogelijk kosten Deze manier van produceren zorgt ervoor dat een kledingbedrijf snel in kan spelen op de nieuwste trends en veel collecties kan uitbrengen.
Milieuschade uitgelegd. Er is steeds meer mode beschikbaar en je kunt kleding vinden voor een lage prijs. Maar het milieu betaalt hiervoor een hoge prijs. Het massale, razendsnelle produceren, gebruiken en afdanken van kleding leidt bijvoorbeeld tot CO2-uitstoot, plasticsoep en vervuiling van grond en water.
Fabrieken gebruiken giftige chemicaliën om kleding te verven en bijvoorbeeld waterdicht te maken. Regelmatig belanden deze chemicaliën in de watervoorziening. De milieubelasting is hierdoor enorm. Voor de goedkope kleding in fast fashion worden synthetische stoffen gebruikt, zoals polyester.
Het is te simpel om te denken dat we, als kleding duurzamer wordt ontworpen, genoegen nemen met minder kledingstukken van een betere kwaliteit. Bij kleding gelden andere wetten dan bij meubels of auto's.Daar kan een degelijk en kostbaar ontwerp de behoefte aan iets nieuws remmen.
' Fast fashion kledingstukken worden volgens de expert gemiddeld slechts één jaar gebruikt.
Vaak wordt Fast Fashion in landen als China, India & Bangladesh geproduceerd en moet dus nog een hele weg afleggen om in Nederland te komen. Tijdens dit transport komt er allerlei CO2 vrij wat ook weer vervuilend is.
Zara is een Spaanse kledingketen die gespecialiseerd is in fast-fashion uit A Coruña. Het maakt deel uit van 's werelds grootste modeconcern qua omzet, de Spaanse beursgenoteerde modegigant Inditex. Het concern verkoopt wereldwijd kleding en modeaccessoires. De grootste Zara ter wereld is gevestigd in Rotterdam.
' Vooral Spaanse bedrijven als Inditex - met merken als Zara, Bershka en Pull&Bear - en Mango hebben de laatste jaren een deel van de productie vanuit Aziatische landen als China, India en Bangladesh naar Marokko verplaatst. Het Noord-Afrikaanse land heeft een groot voordeel: het ligt bij Europa om de hoek.
Het begrip fast fashion is ontstaan met de opkomst van een nieuw businessmodel waarin kleding in versneld tempo naar de markt wordt gebracht. Dit businessmodel is symbool komen te staan voor de huidige manier van consumeren waarin aankopen elkaar sneller opvolgen en producten sneller worden afgedankt.
“Veel mensen weten al dat het bij H&M en Zara niet altijd goed zit, maar bij nieuwe bedrijven als Shein is het nóg slechter“, vertelt ze aan RTL Nieuws. “Shein wordt ook wel ultrafastfashion genoemd, want per dag zetten ze niet zo'n honderd, maar gemiddeld zesduizend nieuwe producten online.
Fast fashion is een term die wordt gebruikt om de productie en consumptie van goedkope kleding te beschrijven die snel wordt geproduceerd en verkocht in reactie op de laatste modetrends. Het kenmerkt zich door lage kosten, snelle productiecycli en een constante stroom van nieuwe ontwerpen en stijlen.
Fast fashion is een term die wordt gebruikt om goedkope kledingcollecties aan te duiden die snel worden geproduceerd door winkeliers om te reageren op de meest recente trends. Deze kleding is meestal gemaakt van goedkopere materialen en wordt tegen een lagere prijs verkocht dan designer- of traditionele winkelkleding.
Zo'n 49 procent van de respondenten koopt modetrends online, terwijl 35 procent van hen in een winkelcentrum winkelt. En 30 procent van de respondenten koopt minstens één keer per week fast fashion, terwijl 65 procent meerdere artikelen koopt.
Dure kleding staat niet gelijk aan kwalitatief of duurzaam. Dat blijkt nogmaals uit een onderzoek van Test Aankoop, dat 20 katoenen hemden aan een uitgebreide test onderwierp. Niks vervelender dan een kledingstuk dat snel beschadigd raakt of krimpt bij de eerste wasbeurt.
De verkoopprijs is opgebouwd uit de netto inkoop- of productieprijs + de kosten + de nettowinst + de btw. Om van een bepaald artikel de verkoopprijs te bepalen beginnen we dus bij de netto inkoopprijs van een product. De netto inkoopprijs is de prijs exclusief btw.
Daarnaast zijn H&M, Bershka, C&A, Zara, Mango, Asos, Boohoo, Pull & Bear, Forever 21 ook fast fashion ketens. Maar dure merken als Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Louis Vuitton en Michael Kors horen hier net zo goed bij.
De duurzaamheid van Zara
Voor 2025 gebruiken Zara en haar zustermerken alleen nog maar 100% duurzame stoffen, is het motto. Het merk stelt als doel om in 2025 alleen nog maar afval te storten op stortplaatsen van Zara-faciliteiten.