Vliegtuigen kunnen de bliksem goed aan. "Zolang er geen contact is met de aarde, is er weinig aan de hand", zegt Hölzel. "Daarom kunnen vogels ook op een hoogspanningskabel zitten." "In de recente luchtvaartgeschiedenis zijn er nooit ongelukken door gebeurd", vult Melkert aan.
Wat gebeurt er als onweer het vliegtuig raakt? Als de bliksem het vliegtuig raakt gebeurt dit bijna altijd op de uitstekende onderdelen, zoals de staart, vleugels of de neus. Daarna verspreidt de lading zich en gaat deze aan de andere kant weer uit het vliegtuig.
Ook nieuwere vliegtuigen zijn goed uitgerust tegen onweer met electrostatic dischargers. Je hebt ze misschien weleens gezien: die zwarte kleine antennes (koolstofstaafjes) aan het eind van de vleugel. Deze staafjes geleiden de statische elektriciteit van de romp en geven die af aan de lucht.
Hoe groot is de kans dat je geraakt wordt door de bliksem? De kans dat je geraakt wordt door de bliksem is volgens het KNMI gemiddeld 1 op 3 miljoen. ,,Toch treft de bliksem in ons land elk jaar wel enkele mensen'', licht de meteoroloog eerder toe. ,,In de meeste gevallen leidt dit tot een hartstilstand.
Vliegtuigen moeten natuurlijk ook 'lift' genereren. De luchtstroom langs de vleugels creëert een drukverschil tussen boven- en onderkant, waardoor het toestel omhoog wordt gezogen. Daar heeft een vliegtuig een bepaalde snelheid voor nodig. Maar lift is ook afhankelijk van de luchtdichtheid.
Toch zijn er bepaalde types vliegtuigen die kunnen stil blijven hangen in de lucht. Met een straalmotor of met schroeven wordt lucht naar onder geduwd, waardoor het vliegtuig een kracht naar boven krijgt.
Hierdoor is een kortere startbaan nodig. Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Het lijkt een klassiek fabeltje, maar het is toch echt waar: vermijd contact met stromend water. Slaat de bliksem dichtbij in, dan zoekt de stroom een uitweg langs leidingen. Dus niet alleen een douche en een bad kunnen gevaarlijk zijn, of kranen in het algemeen, maar ook radiatoren.
Centraal Afrika en Florida tellen de meeste bliksems. Dat blijkt uit satellietmetingen van de NASA, die wereldwijd in kaart zijn gebracht. Door de warmte stijgt de lucht daar sterk waardoor gemakkelijk buien ontstaan.
Ga gehurkt zitten als je je in een open veld bevindt.
Duik ineen met je voeten tegen elkaar.Ga nooit liggen!Ga direct uit het water zodra je donder hoort. Water is een goede bliksembegeleider en door het grote oppervlak kan de bliksem op veel plekken inslaan.
Storm, hoe komt het dat dit invloed heeft op het vliegverkeer? Door de harde wind tijdens een storm kan het vliegverkeer ontregeld raken. Vliegtuigen moeten meer afstand van elkaar houden, waardoor een deel van de vluchten uitvallen of niet meer volgens schema kunnen vliegen.
Ook door metalen voorwerpen (dit kan zelfs een mobiele telefoon zijn) verplaatst de elektrische lading van onweer zich erg snel. Vermijd deze dus om bliksemschade te voorkomen.
Wie vier uur in een vliegtuig zit, krijgt ongeveer evenveel straling in zijn lijf als tijdens een x-ray van de tandarts.
Een blikseminslag kan wel degelijk kleine beschadigingen aan het vliegtuig veroorzaken. Bovendien komt onweer vaak gepaard met andere weerstypen zoals harde wind en hagel. Daarom vliegen piloten bij voorkeur niet door een onweersbui heen.
"Als de motor uitvalt, wordt jouw toestel als het ware een zweefvliegtuig", legt vliegenier Van den Brink uit. "Je stort dus niet neer, maar vliegt met constante snelheid naar beneden. Het is van belang dat je een minimumsnelheid handhaaft, dat is zo'n 75 knopen, 140 kilometer per uur.
3 Indien een vliegtuig is uitgerust met een installatie die de navigatielichten kan laten knipperen, moeten de navigatielichten knipperend worden getoond indien het vliegtuig niet is uitgerust met een anti-botsingslicht dan wel indien het anti-botsingslicht defect is.
In een huis ben je ook redelijk veilig, mits je niet in de buurt van koperen leidingen of elektrische kabels bent. Ook schijnt douchen en badderen een afrader te zijn. De kans dat je geraakt wordt door de bliksem is gemiddeld 1 op 2 miljoen.
In een open veld languit op je buik liggen
Als de bliksem vlakbij inslaat loop je namelijk het risico dat je in de wegvloeiende bliksemstroom ligt. Ga in plaats van liggen juist op je hurken zitten, met je voeten tegen elkaar aan.
In Groenland onweert het vrijwel nooit. En op de Zuidpool zijn gebieden waar het echt nog nooit heeft geonweerd. In ons land onweert het gemiddeld op 25 tot 30 dagen per jaar. Een onweersdag wordt dan gedefinieerd als een dag waarop men het tenminste 1 maal hoort donderen.
Sluit ramen en deuren. Blijf weg van de ramen. Het licht van de bliksem is immers bijzonder fel en een nabije inslag kan je verblinden.
Meestal 's middags of 's avonds
Die warme lucht stijgt op en vormt een wolk. Er ontstaan hagelstenen, die tegen elkaar aan schuren en voor statische elektriciteit zorgen. Af en toe overleeft zo'n bui de nacht en ontweert het 's ochtends."
Die adviseert: "Trek tijdens onweer de stekkers uit het stopcontact. Met overspanningsbeveiliging voor stekkers en kabels beveilig je elektrische apparaten tegen overspanning.
Voor het vliegen is het geen enkel probleem. Een vliegtuig kan namelijk prima vliegen op slechts één motor.
Extreme turbulentie is het allerergst. In dat geval kan een vliegtuig in een paar seconden dertig meter zakken, waarbij passagiers die hun gordel niet om hebben het zeer waarschijnlijk niet eens overleven, en dood door de cabine heenvliegen.
Voor vertrek voert de piloot het vertrekpunt en de bestemming in in de 'vluchtcomputer'.De computer weet dan welke 'luchtsnelweg' er genomen moet worden. Dit is het vluchtplan. De piloot geeft dit plan door aan de verkeersleiding en zij beslissen of en wanneer er vertrokken kan worden.