Sommige mensen met autisme kiezen bewust voor minder opvallende alternatieven. Bijvoorbeeld het tikken met een pen of het bewegen van een been onder de tafel. Stimming komt veel voor bij mensen met autisme en heeft belangrijke functies, bijvoorbeeld het kalmeren bij stress en het voorkomen van over- of onderprikkeling.
Wat helpt bij overprikkeling? Wat je als een persoon met autisme bij overprikkeling nodig hebt is rust. Complete rust om de hersenen de kans te geven zich te 'resetten' van een overdaad aan prikkels. Gebeurt dit niet of de kans op herstel is gering, dan zal je continu met een verhoogde stresslevel rondlopen.
Sommige autistische mensen zijn sensorisch vermijdend, wat betekent dat ze zichzelf kalmeren door weg te blijven van geluiden, geuren en andere stimuli . Andere mensen met autisme reguleren hun emoties door meer sensorische input uit de omgeving te zoeken. Ze kunnen bijvoorbeeld harde geluiden maken, wiebelen, heen en weer wiegen of heen en weer wiegen.
Autisten die moeite hebben met het begrijpen van taal in het algemeen hebben ook moeite met het begrijpen van figuratieve taal in het bijzonder. Autisten die geen beperking hebben in het begrijpen van taal, hebben over het algemeen ook geen moeite met het begrijpen van metaforen, vergelijkingen en andere stijlfiguren.
Wees gevoelig voor wat ze willen en nodig hebben, niet alleen hoe jij denkt dat ze zich moeten verbeteren of gedragen. Probeer niet over ze heen of over ze te praten als er anderen bij zijn. Help ze aan hun sociale vaardigheden te werken door ze te betrekken bij gesprekken met jou en anderen. Vind discrete manieren om sociale hints te geven.
Bedenk dat iemand met autisme niet onbeleefd wil zijn als hij of zij je niet aankijkt. Verwacht niet een reactie op jouw non-verbale communicatie zoals een boze gezichtsuitdrukking of gebaren. Als je wilt dat iemand reageert op wat je zegt, vraag er dan specifiek om ('luister naar wat ik vertel').
Voor mensen die moeite hebben met het omgaan met sterke emoties, is het nuttig om gezonde copingstrategieën te leren en te versterken. Dit kan strategieën omvatten zoals diep ademhalen, het vinden van nuttige afleidingen, het identificeren wanneer iemand een pauze nodig heeft, of andere strategieën die in het verleden nuttig zijn geweest.
Mensen met autisme geven zelf vaak aan dat ze worden overvallen door een intens gevoel van stress en paniek, en dat een op het eerste gezicht kleine aanleiding, zoals een hard geluid, al snel tot enorme stress kan leiden. Er is dan geen ruimte voor reflectie, 'je wordt 'overweldigd' door de stress'.
Veel mensen met autisme geven aan grote moeite te hebben met het opmerken en interpreteren van non-verbale communicatie. Hierdoor kan het ontzettend lastig zijn om de boodschap die iemand probeert over te brengen, te begrijpen, wanneer diegene non-verbale signalen gebruikt en de dingen onduidelijk en indirect benoemt.
Shutdowns zijn gerelateerd aan meltdowns. In beide situaties raakt het brein van een autistisch persoon zo gestrest dat hij/zij zijn/haar reactie niet kan beheersen. In het geval van een meltdown kan hij/zij huilen, schreeuwen, slaan en schoppen.
Een meltdown is het nieuwe woord, overgewaaid uit Amerika. Je kunt het ook een punthoofd noemen, een vol hoofd, overprikkeling of roze stuiterballen in je hoofd. Hoe je het ook noemt, je kunt het niet altijd voorkomen en het is enorm lastig om mee om te gaan, voor zowel Cass als voor jou.
Erover praten met mensen om je heen
Mensen in je omgeving weten misschien niet goed wat autisme is. Het kan helpen om erover te praten. Als je klasgenoten en docenten beter begrijpen waarom je het bijvoorbeeld moeilijk vindt als het heel druk is in de klas, kunnen ze daar rekening mee houden.
een kans om frustratie op een gepaste manier te uiten (bijvoorbeeld door op een kussen te slaan of papier te scheuren), gevolgd door een activiteit waarvan bekend is dat het de persoon kalmeert, zoals diep ademhalen, luisteren naar rustgevende muziek, een wandeling maken of in een stressbal knijpen .
Autistische mensen uiten hun emoties vaak op een andere manier dan neurotypische mensen. Dat is met een rouwproces niet anders. Sommige autistische mensen internaliseren rouw heel erg, trekken zich terug of storten zich obsessief op een speciale interesse.
Geef je kind de ruimte, raak ze niet aan en houd andere mensen uit de buurt. Dim de lichten en zorg dat het stil is of geef je kind een noise-cancelling koptelefoon. Laat één persoon tegen je kind praten, maar zeg niet te veel. Blijf kalm en wacht.
Bij een autistische meltdown of shutdown gaat het eerder om overprikkeling. Je brein heeft simpelweg teveel input te verwerken gehad – te veel sociale situaties, te veel herrie, te veel alles – en dan knapt er iets. Bij een meltdown uit zich dat vaak in een explosie naar buiten toe: boosheid, huilen, paniek.
Verminderd oogcontact is een bekend symptoom van autisme. Waarom kinderen met autisme minder naar de ogen van anderen kijken, is onbekend. Er zijn twee mogelijke verklaringen: kinderen met autisme vermijden oogcontact, omdat ze het stressvol en vervelend vinden om een ander in de ogen te kijken.
Relevante en niet relevante informatie komen even hard binnen en dat zorgt al snel voor overprikkelde zintuigen. Er ontstaat een chaos in het hoofd, iemand heeft veel meer tijd nodig om de informatie te verwerken en er volgt een tragere reactie of andere interpretatie.
Quality time doorbrengen kan een krachtige manier zijn om liefde te tonen. Dit kan betekenen dat je samen een hobby doet, een favoriet spel speelt of gewoon in dezelfde ruimte bent zonder te praten. Quality time draait om het tonen van interesse en respect voor hun activiteiten, wat voor veel autistische mensen een grote stap kan zijn.
Autistische personen worden aangemoedigd om hun leven te leiden op een manier die voor hen werkt, zelfs als dat betekent dat ze afwijken van de maatschappelijke normen. Dit kan betekenen dat ze zich moeten aanpassen aan sensorische behoeften, 'nee' moeten zeggen tegen ongeschikte gebeurtenissen en moeten rusten wanneer dat nodig is . Het accepteren van steun is een ander cruciaal onderdeel van autistisch geluk.