Je hebt speciale 'grip' boortjes welke je tegen de klok in laat draaien met een boormachine. Hierdoor krijg je de imbusboutjes meestal weer los. Je kan er ook een sleufje in dremelen waardoor je hem met een rechte schroevendraaier eruit kan draaien.
Met een dunne metaalboor boor je een gaatje in de schroefkop die kapot is. Vervolgens ga je de schroef uitboren met een dikkere metaalboor. Zo kan je dolgedraaide schroef verwijderen in plaats van met schroevendraaier.
Als je geen platte schroevendraaier hebt, kun je eigenlijk ieder plat voorwerp gebruiken om de schroef te verwijderen. Gebruik een kaart. Probeer een plastic kaart zoals een creditcard te gebruiken om de schroef los te draaien. Zet de rand van de kaart in de groef en draai tegen de klok in om de schroef los te maken.
Probeer eerst een kortere schroevendraaier met een dikkere kop te gebruiken. Oefen neerwaartse druk uit en probeer de schroef langzaam te verwijderen. Als dit niet werkt probeer je een schroevendraaier met een andere kop te gebruiken. Probeer een platte schroevendraaier als het om een kruiskopschroef gaat.
Pak dan een boormachine en boor rondom de doorgedraaide schroef het hout iets weg om rond de schroefkop wat ruimte te maken. Een klein beiteltje of priem kun je ook gebruiken. Nadat dit gebeurd is pak je met een tang de schroef net onder de schroefkop beet. Dan draai je hem er (met een schroevendraaier) langzaam uit.
Wanneer de roest de schroefdraad van de bouten en moeren heeft bereikt, dan is er geen betere manier om het los te maken dan WD-40 Specialist Super Kruipolie. Breng het aan op de bout en tik er vervolgens met een hamer op. Dit helpt de kruipolie om de bout los te maken zodat je deze gemakkelijk kan verwijderen.
Vandaag laat ik zien hoe je een linkse tap gebruikt. Deze wordt ook wel een schroefverwijderset of schroefextractieset genoemd en is ideaal om doorgedraaide of kapotte bouten of schroeven te verwijderen.
Universele pluggen en nagelpluggen kunt u uitboren, bij voorkeur met behulp van een steenboor. Gebruik niet meteen een te grote boor, maar begin met een klein boortje en werk geleidelijk aan toe naar een grotere. Door het uitboren zal de plug kapot gaan, waarna het plastic met het boortje mee naar buiten komt.
DROL (Dicht Rechts, Open Links)
De inbussleutel bestaat een zeshoekig stalen staafje dat meestal in de vorm van een L gebogen is. Afhankelijk van de beschikbare ruimte en de kracht die nodig is, kan het ene of het andere uiteinde van de sleutel worden gebruikt. Standaardmaten in het metriek stelsel zijn: 1, 1½, 2, 2½, 3, 4, 5, 6, 8 en 10 mm.
De inbusbout heeft meestal een dikke kop. Dat is nodig omdat in deze kop een zeskantige uitsparing is aangebracht waar men de inbussleutel in plaatst. Vervolgens draait men de inbusbout met een inbussleutel de gewenste richting op. Daarbij komt er veel druk op de kop van de bout.
Boor het midden van de gebroken bout.
Boor met een links uitgesneden boor een gat door de markering van de bout. Linkse boren hebben een schroefdraad die in tegengestelde richting gaat. Daarom moet je de boor in tegenovergestelde richting instellen. Dit zorgt ervoor dat het bitje in de bout zit.
Een sokkentang is een tang die lijkt op een waterpomptang alleen is de sokkentang wel groter dan de waterpomptang. Daarnaast wordt de sokkentang doormiddel van een moer op één been van de tang in positie gedraaid. Ook deze tang werkt met een hefboomprincipe.
Spray het verroeste oppervlak in met WD-40, spray genoeg zodat goed kan intrekken. Laat het ongeveer 10 minuten intrekken. Het product zal snel in het onderdeel kruipen en je helpen het onderdeel los te maken. WD-40 Multi-Use Product verwijdert geen roest, maar beschermt alles wel tegen roestvorming.
Alle schroeven werken in principe hetzelfde. Door het ronddraaien van de schroef gaat je boot naar voren of naar achteren. De schroef is links- of een rechtsdraaiend. Een rechtse schroef draait bij het vooruit varen rechtsom (met de klok mee) en een linkse schroef draait bij het vooruit varen linksom.
Speciale schroeven voor dit type hout
In hardhout zitten namelijk looizuren, welke na verloop van tijd de schroeven aan kunnen gaan tasten. Dit zorgt voor de vlekken in het hout. Daarom wordt aangeraden om schroeven van roestvrijstaal (RVS) te gebruiken. Deze schroeven zijn namelijk bestand tegen deze zuren.
Pak een dunne metaalboor en gebruik deze om een klein gaatje te maken in de kop van de schroef. Gebruik een dikkere metaalboor en boor de gehele kop van de schroef weg. Werk het achtergebleven gat af met plamuur en laat dit drogen. Schilder het plamuur eventueel over en uw muur (of ander oppervlak) is weer als nieuw.