Hoe hoog een vliegtuig vliegt hangt af van de grootte van het vliegtuig en de vliegafstand. Een gemiddeld passagiersvliegtuig vliegt meestal tussen de 9 en 12 kilometer hoogte. Dit is economisch gezien de meest voordelige hoogte om te vliegen. Dit wordt ook wel de kruishoogte genoemd.
Met straalaandrijving bereikt een passagiersvliegtuig een hoogte tussen 9 en 12 kilometer. De reden voor de hoogte heeft vooral te maken met de luchtdruk. Die is lager op hoogte, zodat het vliegtuig veel sneller kan vliegen naarmate het hoger klimt.
Het vliegtuig moet op grotere hoogte nog steeds hetzelfde aantal luchtdeeltjes raken om dezelfde luchtsnelheid te behouden als op een lagere hoogte. Dit gebeurt door ons steeds sneller door de lucht te verplaatsen ten opzichte van de grond. Voor een piloot is de luchtsnelheid het belangrijkst.
Naarmate je hoger gaat vliegen is de lucht minder dens, en per keer "inademen" heb je dus minder zuurstof binnengekregen.Laat je dit te ver komen dan sterven de mensen aan zuurstoftekort (zie crash Helios B737).
Dit is in Europa meestal tussen de 3000 tot 8000 voet, in de Verenigde Staten is dit overal 18000 voet.In Nederland wordt voor IFR 3000 voet gebruikt en voor VFR 3500 voet.
Een dergelijke val bedraagt doorgaans enkele meters, maar kan oplopen tot tientallen meters. Een luchtzak is een vorm van turbulentie. Luchtzakken komen vooral voor in gebieden met slecht weer, reden waarom vliegtuigen bij voorkeur om slecht weer heen vliegen.
Hoe snel gaat een vliegtuig bij opstijgen? Een passagiersvliegtuig bereikt een snelheid van ongeveer 250 km/u alvorens op te stijgen en het luchtruim in te gaan. Deze snelheid is noodzakelijk om voldoende lift te genereren voor het opstijgen, zodat het vliegtuig veilig de lucht in kan zweven en de reis kan beginnen.
Je krijgt extra snel last van Hypoxia als je een lange tijd in een warme ruimte verblijft. Om flauwvallen en andere klachten te voorkomen, wordt daarom de temperatuur in vliegtuigen een paar graden kouder dan gemiddeld gehouden.
Omdat vliegtuigen in de lucht met de aarde naar het oosten worden getrokken, kost het meer tijd om naar het westen te gaan.
Voor vertrek voert de piloot het vertrekpunt en de bestemming in in de 'vluchtcomputer'.De computer weet dan welke 'luchtsnelweg' er genomen moet worden. Dit is het vluchtplan. De piloot geeft dit plan door aan de verkeersleiding en zij beslissen of en wanneer er vertrokken kan worden.
Wanneer je je op 10 km hoogte bevindt, is die afstand 10.000 keer groter. Daar, bovenin de troposfeer, is de temperatuur circa -50°C. Het afstandsverschil van 10 km dat totaal onbelangrijk is voor de afstand tot de Zon, is dus zeer significant voor de afstand tot het aardoppervlak.
Een vliegtuig vliegt gemiddeld tussen de 850 en 950 kilometer per uur. Een uitschieter is de Airbus A380, die vliegt rond de 1000 kilometer per uur. Je zult misschien denken dat een kleiner vliegtuig sneller vliegt, omdat er dan minder gewicht is dat verplaatst moet worden.
'Stijgen duurt gemiddeld ongeveer 15 minuten', vertelt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. 'Met dalen zijn piloten vaak wel 20 minuten bezig. Dat laatste kan in principe veel sneller.
De onderkant is bijna atmosferisch.Daardoor wordt een vliegtuig naar boven gezogen en kan vliegen. Maar dat drukverschil op het uiteinde van de vleugel veroorzaakt een stroming van onder naar boven. Dat geeft ook de soms zichtbare werveling.
Zowel in de cockpit als in de cabine heeft de. temperatuur een bereik tussen de 18 en 29 graden.
Omwille van veiligheidsredenen stijgen en landen vliegtuigen tegen de wind in. Zo wordt de snelheid tot een minimum herleid bij de landing, en helpt het de vliegtuigen lift te genereren bij het opstijgen. Daarbovenop moet zijwind beperkt blijven om te voorkomen dat vliegtuigen van hun traject afwijken.
Meestal betekenen de piepjes die je regelmatig hoort tijdens een vlucht niets spannends. De crew gebruikt een systeem van belletjes en piepjes om te communiceren. Deze berichten kunnen gaan over het aantal snacks dat over is gebleven of over verwachte turbulentie op de vliegroute, schreef Qantas Airlines in een blog.
De meest turbulente zitplaatsen bevinden zich daarentegen op de laatste rijen zitplaatsen in het vliegtuig. Als alle zitplaatsen boven de vleugels al bezet zijn, zijn de zitplaatsen voorin het vliegtuig ook een goed alternatief. Daar worden trillingen ook minder waargenomen.
Zware turbulentie komt niet vaak voor en duurt niet lang. Meestal een paar minuten. Piloten kunnen zware turbulentie zien aankomen op de weerradar.
Grotere vliegtuigen zijn beter uitgerust om onregelmatigheden in de luchtstroming te weerstaan, waardoor passagiers aan boord een soepelere vlucht ervaren. Hoewel turbulentie onaangenaam kan zijn, is het belangrijk op te merken dat het zelden gevaarlijk is.
Dat komt omdat de lucht door de vorm van de vleugel aan de onderkant langzamer langs de vleugel stroomt dan aan de bovenkant. Hier zie je precies wat de wet van Bernoulli beschrijft. Deze wet geeft aan dat waar lucht een lage snelheid heeft, de druk hoger is.
1.135 vluchten per dag verwacht (gemiddeld)
In de week van 22 – 28 januari 2024 verwachten we gemiddeld 1.135 vluchten per dag op Schiphol. Het gemiddelde aantal vluchten dat dagelijks start en landt neemt gedurende de rest van januari en de eerste weken van februari naar verwachting verder toe.
Door het luchtruim boven Nederland vliegen gemiddeld circa 3.500 vliegtuigen per dag.