Snelheidsovertreding. Overschrijding tot 10 km/h: vanaf € 41. Overschrijding van 11 tot 40 km/h: vanaf € 175. Overschrijding van 40 tot 60 km/h: vanaf € 532 en eventueel een ontzegging van de rijbevoegdheid van 1 tot 3 maanden.
Volgens de Italiaanse wetgeving moet de boete verstuurd zijn binnen 360 dagen na vaststelling.
Neem contact op met het incassobureau en geef aan dat u de originele verkeersboete niet heeft ontvangen. De Italiaanse overheid of het incassobureau moet u in de gelegenheid stellen om de verkeersboete te betalen zonder incassokosten.
10 km/h: € 69. 15 km/h: € 133. 20 km/h: € 188. 25 km/h: € 252.
Flitsers langs de weg zijn meestal wel te spotten, al maken sommige agenten er een sport van om zich zo goed mogelijk te verstoppen. In Italië is dat niet nodig. Sinds kort maken ze hier gebruik van een nieuw soort lasergun. Het apparaat kan tot een afstand van 1200 meter snelheidsovertredingen constateren.
Het officiële record voor de duurste snelheidsboete ooit
Het record staat nog op de naam van een Zwitserse miljonair. Eerder in 2010 reed een bestuurder 137 km/u waar 80 was toegestaan in een Ferrari Testarossa. Aan de hand van zijn vermogen (ongeveer 19 miljoen euro) werd de boete vastgesteld op 240.000 euro.
Rijdt u tot 40 km per uur te hard op de autosnelweg? Dan krijgt u een Mulderboete. Dit is een geldboete voor lichte overtredingen. Hiervoor krijgt u geen strafblad.
Niet betalen van de boete
Een boete (uit de Europese Unie) kan uiteindelijk in Nederland door het CJIB worden geïnd. Als je niet betaalt, kan je naam opgenomen worden in het buitenlandse opsporingsregister. Bij bijvoorbeeld de grens of een verkeerscontrole kun je staande worden gehouden en alsnog moeten betalen.
Andere verkeersboetes in Italië
Stilstaan of parkeren waar verboden: vanaf €45. Gevaarlijke parkeerovertreding*: vanaf €84. Ongeoorloofd parkeren in een zona traffico limitato (milieuzone): vanaf €78 + wegslepen auto. Geen gordel/kinderstoel: vanaf €85.
Voor boetes tot en met € 340,- geldt dat de bevoegdheid, tot het opleggen van een bestuurlijke boete, vervalt drie jaar nadat de overtreding (gedraging) heeft plaatsgevonden. Voor boetes hoger dan € 340,- is de termijn vijf jaar.
De Tutor staat, dankzij de installatie van de sensoren en camera's met portals, de detectie van de gemiddelde snelheid langs de snelweg routes van verschillende lengtes, meestal tussen 10 en 25 km.
Flitsapparatuur in Italië
De politie moet mobiele radarcontroles maar ook vaste flitspalen van tevoren aangeven. Maximaal vier kilometer voorafgaand aan de controle moet een bord staan en ook de mobiele camera moet goed te zien zijn.
ZTL is de afkorting voor het Italiaanse 'Zona a Traffico Limitato', ofwel een zone met beperkt verkeer in het centrum van vele Italiaanse steden. Hoewel ze niet in elke stad of dorp voorkomen, kunt u er van uit gaan dat u dergelijke zones zult tegenkomen als u grotere steden bezoekt, zoals Florence, Pisa of Rome.
Voor een overzicht van de boetes die op uw naam staan, gaat u naar de website van het CJIB. In enkele stappen vult u uw gegevens in en verstuurt u het formulier via de digitale weg naar het CJIB.
U krijgt een strafblad wanneer u bent veroordeeld voor een snelheidsovertreding, rijden onder invloed of rijden tijdens een ingevorderd rijbewijs. Dit strafblad heet tegenwoordig officieel Uittreksel uit de Justitiële Documentatie.
De politie gebruikt verschillende laserguns. Het veelgebruikte model UltraLyte mogen ze inzetten voor een afstand van maximaal 610 meter. De UltraLyte LR heeft een groter bereik en kan de snelheid van een auto meten tot maximaal 1.000 meter verderop.
Noorwegen is het strengste land als het gaat om het uitdelen van boetes. Die lopen tot in de duizenden euro's.
25.000 boetes per dag uitgedeeld, vooral voor kleine snelheidsovertredingen. Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) heeft vorig jaar 9,4 miljoen boetes verstuurd. Dat zijn er ruim 25.000 per dag. Daarmee is een totaalbedrag van 754 miljoen euro geïnd.
In Italië is het verplicht om een veiligheidshesje voor iedere inzittende en een gevarendriehoek mee te hebben. Een verbanddoos, reserveband, brandblusser en reservelampen zijn niet verplicht, maar zijn natuurlijk wel aan te raden.
De werking van een roodlicht camera
De tussenruimte is 0,5 0f 1 meter zodat ook de snelheid gemeten kan worden en de set lussen niet door 2 voertuigen gelijktijdig bezet kunnen zijn. Als de auto bij rood licht over die 2 lussen rijdt, registreert de camera dat er door rood wordt gereden en flitst.