Privéjets vliegen gemiddeld op een hoogte van 41.000 voet.Er zijn zelf uitschieters naar 45.000 voet.
Beide toestellen zijn uitgerust met de zogenaamde turboprop motor. De snelste blijft een privé jet, straalmotoren kunnen deze vliegtuigen voort stuwen met wel 775 km per uur.
Met de Boeing 737 vliegen we meestal tussen de 11 en 12 kilometer hoogte. Dit doen we omdat de motoren efficiënter werken in een koude omgeving. En koud is het op deze hoogte zeker, namelijk rond de -56 graden Celsius.
Een aantal jaren geleden werd bij een eerste grove schatting van de kosten van de uit veiligheidsoogpunt noodzakelijke nieuwe start- en landingsbaan nog uitgegaan van een prijskaartje van een kleine 26 miljoen euro.
Het PPL-brevet is de start van iedere pilotencarrière. Alle piloten met commerciële ambities zijn verplicht een Private Pilot License te halen. Het PPL-brevet geeft je toestemming om over de gehele wereld non-commerciële vluchten te maken met een toestel tot maximaal 5.700 kilo.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Het aanvangssalaris van een Piloten e.d. bedraag meestal tussen de € 2.648 en € 3.982 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 3.144 en € 4.871 per maand bij een werkweek van 38 uur.
De periode van tijdskrediet – landingsbaan waarvoor u een uitkering van de RVA ontvangt, telt volledig mee voor uw werknemerspensioen.
Los van de slechts 400 meter lange startbaan, samen met vliegveld Matekane in Lesotho de kortste ter wereld, is het een gevaarlijk vliegveld. Aan de ene kant bevinden zich hoge rotsen, aan de andere kant eindigt de startbaan op een hoge klif in zee. Daarnaast kunnen piloten last hebben van stevige windvlagen.
Landingsbanen geven werknemers het recht hun arbeidsduur met 1/5 of tot een 1/2 te verminderen. Een RVA-uitkering vult het deeltijdse loon aan. De 1/5 loopbaanvermindering neem je normaal op in twee halve dagen of een volledige dag per week. Het grote verschil is dat er bij landingsbanen geen maximumduur is.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Hoe hoger je vliegt, des te ijler de lucht. En dat betekent dat je minder luchtweerstand ondervindt en minder brandstof verbruikt. 'Het probleem is dat er op een gegeven moment niet genoeg zuurstof meer in de lucht zit om de motoren goed te laten functioneren', zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft.
In veel landen wordt de Cessna 182 ook voor militaire doeleinden gebruikt. Het vliegtuig kost slechts 433.500 euro en de bedrijfskosten per uur liggen tussen de 150 en 170 USD. Dit maakt het een van de goedkoopste vliegtuigen.
In totaal zijn er wereldwijd ongeveer 22,000 privéjets in gebruik. Zoals je zou verwachten, zijn de meeste van deze vliegtuigen echter gevestigd in de Verenigde Staten.
Het snelste vliegtuig ooit is ook een onbemand toestel. De Falcon HTV 2 is ontwikkeld om in een paar minuten op een terroristische aanval te kunnen reageren. Het vliegt sneller dan 20.000 km per uur en kan in 1 uur van Sydney in Australië naar Londen in Groot Brittannië vliegen.
De luchthaven Chamdo Bangda (Chinees: 昌都邦达机场) is het op één na hoogstgelegen vliegveld ter wereld gelegen in de prefectuur Chamdo in het oosten van de Tibetaanse Autonome Regio. Het vliegveld ligt op 4.334 meter hoogte en heeft de langste publiek gebruikte landingsbaan ter wereld: 5.500 meter.
Op Saba is de kortste landingsbaan voor commerciële luchtvaart ter wereld heropend. Piloten moeten op een baan van slechts 400 meter zien te landen en op te stijgen.
Kort samengevat zijn dit de grootste luchthavens ter wereld:
Dammam, King Fahd International Airport (DMM): 776,00 km2. Denver International Airport (DEN): 135,71 km2. Texas Dallas/Fort Worth International Airport (DFW): 69,63 km2. Orlando International Airport (MCO): 53,83 km2.
U kunt met pensioen tussen 55 jaar en uw AOW-leeftijd. De standaard pensioenleeftijd in uw pensioenregeling is 68 jaar, of eerder als uw AOW-leeftijd voor 68 jaar ligt. U kunt uw pensioen niet later dan uw AOW-datum laten ingaan. U kunt ervoor kiezen om eerder met pensioen te gaan of om met deeltijdpensioen te gaan.
Het basisbedrag van het minimumpensioen (1.532,82 of 1.915,42 euro) wordt daarvoor vermenigvuldigd met het aantal gewerkte jaren en gedeeld door 45 (elk kwartaal telt voor 0,25 jaar). Hoe langer je werkt, hoe hoger je pensioen. Er wordt slechts voor maximaal 45 loopbaanjaren een pensioen toegekend.
“Iedereen die 42 jaar gewerkt heeft, zal tussen 60 en 67 jaar met pensioen kunnen”, aldus Lalieux. Nu is dat vanaf 60 na 44 dienstjaren, vanaf 61 na 43 dienstjaren, of vanaf 63 na 42 dienstjaren.
"Een beginnend vlieger heeft bovendien vaak een gigantische schuld van 1,5 ton openstaan bij de bank", voegt de woordvoerder van VNV toe. “De opleiding kost zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.” De opleiding kost namelijk zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.
De grootverdieners in Nederland zijn medisch specialisten, huisartsen en directeurs en leidinggevenden. De vermelde salarissen zijn de maximale bruto-maandlonen, op basis van 30 jaar ervaring.
Het gemiddelde salaris voor de functie Captain B777/B787 in Nederland is € 19.176 per maand, wat 6% lager is dan het gemiddelde salaris van € 20.488 per maand bij KLM voor deze functie.