Accijns is een vaste heffing van de overheid op onder meer brandstof. Op 1 januari 2022 is de accijns omhoog gegaan met een inflatiecorrectie van 1,3%. Het vaste bedrag per liter op benzine bedroeg toen 83,2 cent, op diesel 53,6 cent en op LPG 19,9 cent.
De accijns op pils (het meest gedronken bier) bedraagt in Nederland € 37,96 per hectoliter (100 liter). In België is dat € 22,17 en in Duitsland € 9,44 per hectoliter. De accijns op bier in Nederland is hiermee vier keer zo hoog als in Duitsland en bijna twee keer zo hoog als in België.
Accijns wordt over het algemeen geheven over de hoeveelheid van het product en niet over de waarde daarvan. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de btw, de belasting over de toegevoegde waarde. Bij accijnsgoederen wordt de btw geheven over het totale bedrag inclusief de accijns.
Een verzoek om teruggaaf van accijns moet worden gedaan met een van rijkswege beschikbaar gesteld digitaal formulier (URA, artikel 32b, lid 1). Dit digitale formulier is door de ondernemer die de teruggaaf verzoekt te downloaden via zijn Persoonlijk Domein (het beveiligde gedeelte van www.belastingdienst.nl).
Ze worden jaarlijks herzien en verschillen per type brandstof. De accijns op benzine is momenteel 45,6% van de prijs. Voor diesel is dit 34,9% en voor LPG 23,8%.
Gegevens: de accijns van sigaretten is 5% van de kleinhandelsprijs, vermeerderd met € 175,20 per 1.000 stuks. Het totale bedrag van de accijns bedraagt tenminste € 191,28 per 1.000 stuks (minimumbedrag).
01-01-2022 - 18-03-2022 € 0,2270 per liter. 19-07-2018 - 31-12-2021 € 0,2476 per liter.
De accijns wordt bepaald per hectoliter bij een temperatuur van 20ºC per volumepercent alcohol. Het accijnstarief wordt dus berekend per hectoliter alcoholhoudend product. Overige alcoholhoudende producten bestaan echter niet alleen uit vloeistoffen.
Als u goederen koopt bij een buitenlands (postorder) bedrijf of webwinkel moet u daarover soms belasting betalen. Ook als u goederen ontvangt van familie of vrienden of zelf meeneemt betaalt u mogelijk belasting. De kosten voor het doen van aangiften en de belasting bij invoer betaalt u aan uw post- of koeriersbedrijf.
Op een pakje sigaretten bijvoorbeeld zit voor de winkelier een marge van 0,17 euro tot 0,35 euro. "De voorraadkosten zijn op zo'n marge nauwelijks meer te dragen." Tabakszaken hebben te maken met het vreemde fenomeen dat bij wet is geregeld dat fabrikanten de prijs van een pakje sigaretten vaststellen.
Accijns is een vaste heffing van de overheid op onder meer brandstof. Op 1 januari 2022 is de accijns omhoog gegaan met een inflatiecorrectie van 1,3%. Het vaste bedrag per liter op benzine bedroeg toen 83,2 cent, op diesel 53,6 cent en op LPG 19,9 cent.
De huidige adviesprijs voor Benzine is € 2,109. Dit bedrag is inclusief BTW. Exclusief BTW kost een liter € 1,743 en de BTW is € 0,366.
Eén van de voornaamste doelen van de heffing van accijnzen is het gebruik van bepaalde goederen te ontmoedigen met het oog op de volksgezondheid. Een tweede doel is het genereren van inkomsten voor de staat.
Sigaretten worden niet duurder in 2022
Het demissionaire kabinet is niet van plan om de prijs van rookwaar te verhogen in 2022. In het Belastingplan van 2022 staat geen accijnsverhoging beschreven. Hoewel sigaretten in 2020 en 2021 duurder werden, is dat in 2022 dus niet het geval.
De forse prijsstijging komt door twee accijnsverhogingen dit jaar. De accijns op een pakje sigaretten is daardoor met 1,14 euro verhoogd. Meer dan driekwart van de prijs van een pakje sigaretten bestaat inmiddels uit belasting, in de vorm van accijns en btw.
De meeste (91,4%) rokers roken sigaretten of shag. Zij roken gemiddeld 10,2 sigaretten of shagjes per dag. De andere rokers roken bijvoorbeeld pijp of sigaar. Van de volwassen bevolking rookt 3,6% 20 of meer sigaretten of shagjes per dag (zware rokers).
Dat komt neer op 40 cent BTW en 80 cent accijns. Op de getankte benzine verdient de overheid in deze rekensom dus 480 miljoen euro per maand. Op diesel geldt 25 procent accijns, waardoor je uitkomt op 35 cent BTW en 52 cent accijns per liter. Dat komt dus neer op 478 miljoen euro in de maand.
De accijns op brandstof stijgt al jaren. Op 1 januari 1970 bedroeg de accijns op benzine omgerekend 16,8 eurocent. Tien jaar later, op 1 januari 1980, bracht de overheid al 23,8 eurocent in rekening.
Dat benzine in Nederland duurder is dan in bijna alle andere landen ter wereld, komt door de accijns. Het is dan ook een gigantische bron van inkomsten voor de staat. Nederland telt acht miljoen automobilisten, die jaarlijks zo'n 4,5 miljard euro aan brandstofaccijns en btw betalen.