Wat als je betrapt wordt op illegaal gebruik van rode diesel? Rijdt jouw voertuig op goedkope diesel, terwijl dit niet toegestaan is? Dan kun je een flinke boete krijgen. Deze boete is minimaal 500 euro en kan oplopen tot maar liefst 5000 euro.
Technisch gezien kan je die rode diesel of stookolie in een diesel gooien, maar dat mag niet van Vadertje Staat, omdat er op brandstof voor auto's meer accijnzen betaald moet worden. Wie betrapt wordt met rode diesel in zijn tank, riskeert een boete van 500 euro.
Je neemt een bak/pot of iets dergelijks met onderin een fijnfilter,deze bak/pot vul je met HOUTSKOOL,hieroverheen giet je de rode gasolie welke door het houtskool wordt ontdaan van zijn rode kleur,het houtskool absorbeert de kleurstof.
Noteer hierbij dat rode diesel lang zichtbaar blijft in de tank, omdat er een fractie van de kleurstof in de tank kan achterblijven. Dus ook als je daarna gewoon weer op witte diesel rijdt, kan je nog gepakt worden voor het tanken van rode diesel in het verleden.
€ 145,74 / 100 liter. 20-09-2022. Prijs bij een afname van 2.200 – 4.000 liter. incl.
Let op: De Douane controleert door heel Nederland, dus zorg voor een goede administratie wanneer je in België rode diesel tankt!
Goedkoper. Op internet gaat de laatste tijd de grap rond dat je beter kunt doorrijden zonder te betalen, omdat de boete van 131 euro lager is dan de prijs die je moet afrekenen voor een volle tank. Pech als je auto met een kleine tank hebt.
Rode diesel is in 2013 afgeschaft, waardoor boeren het accijnsvoordeel verloren. Sinds de Russische inval in Oekraïne schoot de prijs van een liter diesel (notering van LTO Ledenvoordeel vanaf 4.000 liter) omhoog van € 1,35 naar de huidige prijs van € 1,53, met een piek in deze week van € 1,96.
Rode diesel mag alleen worden gebruikt: in schepen, zolang dat geen pleziervaartuigen zijn, en. in een beperkt aantal gevallen in kranen op schepen en pontons.
Rode diesel heeft dezelfde eigenschappen als reguliere, blanke diesel, alleen is er een rode kleurstof aan toegevoegd. Per 1 januari 2013 kwam er een verkoopverbod in Nederland, uitgezonderd de verkoop aan bedrijfsgerelateerde scheepvaart.
Men zegt wel eens dat diesel en mazout hetzelfde zijn, behalve de rode kleur. Maar dit klopt niet! Om te beginnen is het verboden om mazout te gebruiken in een dieselmotor. Dit zou leiden een slechte werking van de motor, afzettingen op de motor, verhoogde uitstoot, en motorschade.
Rode diesel is diesel of gasolie die onder een lager accijnstarief valt. Er is een herkenningsmiddel en een rode kleurstof aan toegevoegd om onderscheid te kunnen maken met 'gewone' diesel. Om rode diesel in voorraad te hebben bij afleveringspompen voor verkoop aan derden is een vergunning van de douane nodig.
Alleen de auto's met een dieselmotor kunnen rijden of frituurolie. Je kan naast pindaolie of frituurolie ook best slaolie of zonnebloemolie gebruiken. Alleen het nadeel van deze oliën is dat de motor na een tijdje verstopt raakt en het dan niet meer doet.
Wat is het verschil tussen de huidige diesel B7 en de nieuwe diesel B10? De nieuwe diesel B10 beantwoordt aan een andere norm dan de huidige diesel B7. Diesel B10 beantwoordt aan de norm NBN EN 16734. Het aandeel FAME bedraagt maximaal 10 % i.p.v. 7 % in de huidige diesel B7 (EN 590).
Zijn straf: een gevangenisstraf van vier maanden en een ontzegging van de rijbevoegdheid voor de duur van 10 maanden (voor een misdrijf). Verder nog één maand hechtenis, een ontzegging van de rijbevoegdheid voor de duur van drie maanden en een geldboete van € 250,- (voor overtredingen).
Vastgesteld is dat er bij opzettelijk tanken zonder te betalen gemiddeld minimaal €131,- aan indirecte schade ontstaat. Indirecte schade bestaat uit de tijd die de medewerker kwijt is aan vaststellen van de diefstal, aangifte doen, vastleggen van het bewijsmateriaal en de administratie.
Wegrijden bij een tankstation zonder te betalen - met opzet of per ongeluk - leidt voortaan automatisch tot een boete van 131 euro. Als de pomphouder aangifte doet bij de politie wordt er tegelijkertijd een incassoprocedure in gang gezet.
Voor een tankbeurt van 45 liter diesel betaal je in Nederland nu 94,50 euro, in België 90,45 euro en in Duitsland 95,40 euro. Met 17 cent per liter aan accijns minder, kost 45 liter diesel in Duitsland 89,1 euro. Duitsland wordt met beide brandstoffen dus het goedkoopste van de drie landen.
Sinds 2013 is rode diesel tanken voor landbouwmachine's afgeschaft. Vanwege lagere accijnstarief is rode diesel goedkoper dan normale diesel. Wanneer u bij een tankstation rode diesel wilt tanken bent u een vergunning van de Douane nodig.
Vroeger werd er wel eens een bepaald percentage petroleum bij de dieselbrandstof toegevoegd om te beletten dat deze stolde bij vriestemperaturen (paraffinevlokken), nu met de nieuwe diesels is het niet meer aan te raden om dit te doen, men voegt bij de diesel andere additieven om mazout vloeibaar te houden tot ongeveer ...
€ 1.118/l.
Voor rode diesel hoeft minder accijns te worden betaald dan voor gewone diesel. Rode diesel werd in Nederland in 2013 afgeschaft voor toepassing door onder meer boeren, tuinders en loonwerkers. Alleen scheepvaartbedrijven mogen er nog gebruik van maken.