Geflitst in Duitsland
In dit geval bedraagt de bekeuring €90 tot €320. Tevens kunnen hiervoor 1 of 2 strafpunten worden gegeven of 1 maand rijverbod. Zeker bij wegwerkzaamheden krijg je snel een boete.
Wie nu 16 tot 20 km/h te hard rijd in de bebouwde kom, kn een prent van 35 euro verwachten. Per november wordt de boete verdubbeld naar 60 euro. Wie buiten de bebouwde kom dezelfde snelheidsovertreding begaat, betaalt geen 30, maar 60 euro.
De boetes in Duitsland zijn lager
Rij je 30 km/u boven de maximumsnelheid, dan is de boete in Nederland 222 euro hoger. De boete voor 39 km/u te hard in Nederland is 435 euro, in Duitsland is dat 120 euro. Rij je nog meer te hard, dan bepaalt een rechter je boete.
Vanaf 21 km/h worden 1 tot 2 strafpunten in Flensburg opgelegd en vanaf 26 km/h kan tevens een rijverbod worden opgelegd.
Word je nou toch geflitst? Dan kun je de boete binnen drie weken thuis verwachten. Soms duurt dit wat langer en als je echt mazzel hebt, krijg je de boete niet binnen.
In Duitsland bestaat er geen landelijke mogelijkheid om na te gaan of er nog een verkeersboete openstaat. Wel kan er per deelstaat via het Zentrale Bussgeldstelle middels opgave van het kenteken achterhaald worden of er nog verkeersboetes openstaan.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
De zaak is dan afgedaan en bezwaar is niet meer mogelijk. Wanneer de betaling uitblijft, bijvoorbeeld omdat je betwist de overtreding te hebben begaan, dan wordt de Verwarnung omgezet naar een Bußgeldbescheid, met als gevolg een hoger boetebedrag.
“Omdat deze beter in het straatbeeld passen”, laat een woordvoeder van het Duitse Ministerie van Verkeer weten. “Er is daarom bewust gekozen voor een blauwe kleur zodat de palen niet verward kunnen worden met een reguliere flitspaal.”
25 km/h: € 235. 30 km/h: € 302. 35 km/h: € 378. Meer dan 40 km/h: strafbeschikking.
Op de A1 geldt sinds 4 september een variabel snelheidsregime. Borden boven de weg dwingen automobilisten langzamer te rijden als het drukker wordt. Iedereen die harder rijdt, wordt direct geflitst. De gedachte achter het systeem is de capaciteit van de weg te vergroten en daardoor files te voorkomen.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69.
Je weet dat je geflitst bent, als je een flits ziet
Fabel: Er zit een infraroodflitser in de nieuwe flitspaal. Hierdoor is de flits niet te zien. Je weet dus pas dat je geflitst bent als er een boete op de deurmat ligt.
De opgelopen punten worden naar verloop van tijd kwijtgescholden: registraties met één punt na 2,5 jaar, registraties met twee punten na 5 jaar en registraties met drie punten na 10 jaar.
Door rood licht rijden: €90-320 + 1 of 2 strafpunten. Parkeerovertreding: €10 - €100. Mobiel gebruiken tijdens het rijden: €100-250 + 1 strafpunt. Rijden in milieuzone (Umweltzone) zonder geldige sticker: €80.
Het officiële record voor de duurste snelheidsboete ooit
Het record staat nog op de naam van een Zwitserse miljonair. Eerder in 2010 reed een bestuurder 137 km/u waar 80 was toegestaan in een Ferrari Testarossa. Aan de hand van zijn vermogen (ongeveer 19 miljoen euro) werd de boete vastgesteld op 240.000 euro.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Niet betalen van de boete
Een boete (uit de Europese Unie) kan uiteindelijk in Nederland door het CJIB worden geïnd. Als je niet betaalt, kan je naam opgenomen worden in het buitenlandse opsporingsregister. Bij bijvoorbeeld de grens of een verkeerscontrole kun je staande worden gehouden en alsnog moeten betalen.
Vooraleer je zelf je boete berekent, houd je er rekening mee dat je gemeten snelheid in Duitsland (net als in België trouwens) automatisch wordt verminderd. Deze correctie bedraagt in Duitsland altijd 3 km/u. Van je gemeten snelheid wordt dus automatisch 3 km/u afgetrokken.
Bij 8 punten volgt een rijontzegging. De punten kunnen na verloop van tijd worden kwijtgescholden. Overtredingen die met 1 punt werden bestraft, worden na 2,5 jaar uit het register geschrapt, die met 2 punten na 5 jaar, die met 3 punten na 10 jaar.
In principe geldt op de autobahn (autosnelweg) in Duitsland geen maximumsnelheid geldt. Wel geldt een adviessnelheid van 130 km/u. Als je deze overschrijdt, is het niet zo dat je een boete krijgt, maar als je een ongeval veroorzaakt geldt wel vaak een hogere aansprakelijkheid.