Een semi automaat of half automaat is een gerobotiseerde handbak.Je hebt geen koppeling, en je kunt de bak zelf handmatig of automatisch laten schakelen. Het rijden is even wennen, bij een rustige rijstijl gaat het prima, bij een meer haastige rijstijl kan de bak wat bruusk en minder soepel schakelen.
Het voornaamste verschil tussen een semi-automatische en een volautomatische transmissie is dat bij die laatste het (moment van) terug- en opschakelen ook geheel vanzelf gaat. Oftewel, de bestuurder hoeft geenszins fysiek te koppelen en schakelen (enkel gas te geven, te remmen en te sturen in de juiste richting).
In een notendop: De semi- of halfautomaat kan op 2 manieren bediend worden: als een automaat of handmatig. Schakel je met de hand, dan bepaal je zelf wanneer de auto in de volgende versnelling moet, in plaats van de auto. Maar je gebruikt hierbij niet de koppeling, zoals in een echte handgeschakelde auto.
Bij een semi-automatische transmissie hoeft de bestuurder niet de koppelen maar wel zelf te schakelen. Dit kan door middel van 'duwen' of 'trekken' aan de versnellingsbak of door schakelflippers. De Ferrari 430 Scuderia met F1-versnellingsbak is een voorbeeld van een semi-automatische transmissie.
De term semi-automaat wordt in de volksmond nog wel gebruikt voor de gerobotiseerde versnellingsbak. Technisch gezien een gewone versnellingsbak, maar schakeling en koppeling worden automatisch bediend.
Meestal is de versnellingsbakcode gestanst ergens op de versnellingsbak. Voor een auto-onderdelen leverancier is een versnellingsbakcode belangrijk om het juiste auto-onderdeel voor u te vinden. In onze database kunt u zoeken naar versnellingsbakcodes die ooit zijn opgegeven bij reeds geplaatste aanvragen.
U vraagt of u met code 78 op uw rijbewijs met een half-automaat mag rijden. Het CBR zegt hier het volgende over. Rijbewijs met code 78 betekent: Alleen geldig voor voertuigen met automatische schakeling. Deze code komt op het rijbewijs wanneer het rijexamen is afgelegd in een voertuig zonder koppelingspedaal.
Standen automaat
Zet je de auto in de P-stand, dan blokkeert je versnellingsbak. Deze stand heeft dus als het ware hetzelfde effect als je handrem. Het zorgt ervoor dat je auto niet gaat rollen na het parkeren.
DSG staat voor Direct Shift Gearbox. Het is een manier van automatisch schakelen waarbij een combinatie wordt gemaakt tussen schakelen en koppelen. Een normale automatische versnellingsbak schakelt met behulp van één koppeling naar een andere versnelling. Maar de DSG schakelt naar een andere koppeling.
M voor Manual - (Optioneel) Zet je tijdens automaat rijden de stand op M, dan geef je aan dat je zelf wil bepalen wanneer de auto op of terug moet schakelen. Dat werkt door de keuzehendel naar voren (+) of naar achteren (-) te bewegen.
Heeft u een rijbewijs met code 78? Dan mag u alleen met een automaat rijden. U krijgt deze code op uw rijbewijs als u het praktijkexamen heeft gedaan met een auto of motor met automatisch schakelsysteem.
Volgens Jeroen Op de Laak van General Motors spelen verschillende aspecten een rol. „In Amerika is in tegenstelling tot Europa een automaat goedkoper dan een auto met handschakeling. Bovendien hebben de Amerikaanse autobedrijven te weinig geïnvesteerd in een goede handbak zoals in Europa.
Je automaat parkeren
Parkeren met een automaat doe je met behulp van het rempedaal, dat je voorzichtig loslaat en, zodra je tevreden bent over je parkeerpositie, vervolgens volledig indrukt zodat de auto tot stilstand komt. Nu zet je de pook in de P-stand en schakel je de motor uit.
De ZF-automaat is razend populair onder autofabrikanten, ook in het duurdere segment, vanwege de prima kwaliteit van de ZF-automaat. Onder meer BMW, Mercedes-Benz, Alfa Romeo en Jaguar Land Rover monteren ZF-automaten in hun modellen.
De nieuwere modellen van BMW hebben vaak een ZF 8HP automaat. Dit zijn moderne 8-traps automaten.
Als je met een automaat voor een stoplicht staat moet je hem gewoon in D laten staan. Enkel als je langer stilstaat zoals bijvoorbeeld voor een overweg of brug moet je hem in D of N zetten. De automaat is gewoon gemaakt om enige tijd in D te staan met uw voet op de rem.
In stand P is de versnellingsbak mechanisch geblokkeerd. Kies stand P wanneer de auto geparkeerd staat of als de motor moet worden gestart. De auto moet stilstaan, wanneer u de parkeerstand kiest. Om vanuit de parkeerstand een andere schakelstand te kunnen kiezen, moet u in contactslotstand II het rempedaal bedienen.
Bij het binnenrijden van een kettingwasstraat staat er meestal de volgende aanwijzing voor voertuigen met automatische transmissie: „Uit de versnelling, versnellingspook op “N”, motor uitzetten, niet sturen, niet remmen. “
Alle letters op een rij
D = 'drive' (rijden) P = 'park' (parkeren) R = 'reverse' (achteruitrijden)
Met een automaat heeft u geen last meer van de hellingproef. Als je de rem loslaat begint de auto namelijk vanzelf te rijden. Geen gedoe meer met achteruit rollen, snel schakelen en gas geven dus.
Veel mensen vragen zich af of automatisch of handgeschakeld rijden sneller is. Vroeger was een automaat namelijk suf en trok hij sloom op. Dat is verleden tijd. Tegenwoordig zijn automaten zelfs sneller dan handgeschakelde auto's, mits je weet hoe je het voertuig bestuurt.
Heeft u een rijbewijs met code 78? Dan mag u alleen met een automaat rijden. U krijgt deze code op uw rijbewijs als u het praktijkexamen heeft gedaan met een auto of motor met automatisch schakelsysteem.
Waar je wel op moet letten is dat als je een automaat rijbewijs hebt gehaald, dat je alleen dit soort auto's mag rijden. Haal je je rijbewijs in een schakelauto, dan mag je in zowel schakel als automatische auto's rijden.
Wat mag ik met code 10.02? Met code 10.02 mag u vanwege uw medische situatie alleen met een automaat rijden. Wilt u ook met een schakelauto rijden? Op onze website leest u wat u moet doen.