Symptomen van een defecte draagarm In het begin vallen deze alleen op wanneer je over kasseiwegen rijdt. Na verloop van tijd merk je ook dat er iets mis is op andere wegen. De draagarmen rommelen, piepen, kraken of kloppen. De auto begint daarnaast ook ander rijgedrag te voorkomen.
Het eerste symptoom is vaak dat je auto op een rechte weg zonder te sturen niet meer helemaal recht rijdt. Dit duidt op een probleem met de ophanging, en kan dus liggen aan slijtage van de draagarm. Een ander symptoom is gebonk of getik wanneer je op ongelijke wegen rijdt, of over drempels.
Ook is het mogelijk dat de auto niet meer strak stuurt of naar één kant toe trekt. Het is dan ook niet veilig om door te blijven rijden met een draagarm die vervangen moet worden. Door de draagarm te vervangen vermijd je verdere schade, zoals wielen die scheef gaan staan en daardoor gaan slijten.
In totaal kost het vervangen van beide draagarmen aan één kant 220 tot 820 euro. Het vervangen van de draagarmbussen is met 100 tot 380 euro beduidend goedkoper. Indien nodig moet u andere reserveonderdelen op het chassis laten vervangen. Moet u de draagarm van uw auto vervangen?
Wanneer moet ik een draagarm vervangen? Draagarmen moeten meestal vervangen worden wanneer er speling op de fuseekogel of rubbers zit of deze lek zijn geraakt.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 1.5 en 2.5 uur. Een draagarm zorgt ervoor dat de aandrijfkracht en de remkracht over worden gebracht zonder daarbij de stand van de wielen te beïnvloeden.
Een draagarm heeft de vorm van een driehoek. Bij oudere auto's komt de vorm van een stang nog voor. Op elke hoek van de draagarm zitten rubbers of kogels: de draagarmrubbers en draagarmkogels of fuseekogels. Doordat hier behoorlijk wat kracht op komt te staan, slijten deze rubbers en kogels in de loop van de tijd.
Draagarmen zijn stevige onderdelen die eigenlijk alleen af kunnen breken bij een ongeval of door een krachtige inslag. Ondanks het feit dat draagarmen over het algemeen snel roesten, zijn deze dik genoeg dat ze zelden vervangen moeten worden omdat ze sterk verroest zijn. De zwakte van draagarmen ligt in de lagers.
Het is een stalen constructie die de wielen verbindt met de ophanging en de opgaande beweging van de wielen zo in goede banen leidt. Draagarmen zijn bevestigd met draagarmrubbers en fuseekogels. Deze zorgen ervoor dat handelingen als remmen en optrekken van de auto geen invloed kunnen hebben op de stand van de wielen.
De draagarm of het vorkbeen is een onderdeel van de stuurgeometrie. Hij verbindt het voorwiel met de carrosserie van de auto. De draagarm is in hoge mate beweeglijk. Ook zijwaarts heeft hij een zekere speling dankzij de lagers.
De meeste auto's hebben fuseekogels. Dit zijn de draaipunten van de bestuurde wielen (meestal de voorwielen). In de APK regelgeving staat dat de speling op een fuseekogel maximaal 1 mm mag zijn.
Draagarm rubbers
De constructie zorgt ervoor dat de auto en de wielen stabiel op het wegdek blijven tijdens het rijden. Zonder de draagarmrubbers zou de auto namelijk gaan kantelen of zouden de wielen zelfs kunnen afbreken in een bocht. De draagarmen van de auto zullen doorgaans niet snel kapotgaan.
Silentblocks wordt in de regel ook wel torsiebussen genoemd en worden ingezet om trillingen op te vangen. Silentblocks hebben zich door de jaren heen goed bewezen en zijn dan ook uitstekend inzetbaar binnen de machinebouw, transport- en automobielindustrie.
Een fuseekogel is een onderdeel van de auto en dient als verbindingsstuk tussen de draagarm en het fuseestuk. Het fuseestuk is het gedeelte waar de remschijf, remklauw en naaf zich bevinden. Een fuseekogel is dus te vergelijken met een schoudergewricht: dit scharnier dient als een belangrijke verbinding in de draagarm.
Wielgeleidingselementen: De draagarmen/reactiestangen van een volledig onafhankelijke wielophanging vallen onder wielgeleidingselementen. Wanneer een wielgeleidingselement is doorgeroest mag deze niet zijn gerepareerd, maar moeten compleet worden vervangen. Hetzelfde geldt voor veerschotels.
De fuseekogel zit vlak bij het wiel op de draagarm gemonteerd. Dit kan alleen onder gemonteerd zijn, maar ook onder en boven. In het laatste geval heb je dus een onderste en bovenste fuseekogel. De fuseekogel houdt het fusee en de draagarm bij elkaar.
De ophanging van de auto vangt de schokken en stoten tijdens het rijden op. Op die manier wordt het rijden veiliger en comfortabeler. De wielen en de carrosserie aan elkaar worden verbonden door de dempers en veren van de wielophanging van de auto.
Dit onderdeel van de auto krijgt namelijk grote krachten te verduren. Iedere auto heeft twee fuseekogels, bij elk voorwiel één. De fuseekogel is een onderdeel van de complete draagarm, daarom staat het ook wel bekend onder de naam draagarmkogel.
Naast lampen, accu's en startmotor, kan ook een bepaalde kabel of leiding in je auto kapotgaan. Dit kán simpelweg gebeuren en is in feite niet te voorkomen. Afhankelijk van de exacte kabel of leiding die stukgaat, kunnen verscheidene merkbare autoproblemen ontstaan.
Elke auto is voorzien van een onderstel, waaraan de wielen zijn gemonteerd met de onderdelen van de wielophanging. De wielophanging zorgt dat de wielen worden verbonden met de carrosserie, maar ook dat het rijden zo comfortabel mogelijk wordt gemaakt.
De kosten van de stuurkogel variëren per merk en automodel en bedragen tussen de € 60 en € 70. Deze prijs is van toepassing op de stuurkogel als afzonderlijk onderdeel. Het is mogelijk om deze als onderdeel van de gehele draagarm te vervangen, waarbij de kosten hoger zullen uitvallen.
Kosten fuseekogel vervangen
De kosten voor de fuseekogel vervangen liggen tussen de € 100 tot € 400 euro. Dit is uiteraard afhankelijk van het type fuseekogel, garage of dealer maar ook van het type voertuig. Schaft u de fuseekogel voordelig aan bij Winparts, dan kunt u al een hoop kosten besparen.
Afhankelijk van de auto en hoe makkelijk het is om de aandrijfas te bereiken, kun je rekenen op kosten tussen de €1.000 en €2.000 euro voor de vervanging (als je de assen aan beide kanten vervangen moet). Als je een auto met vierwielaandrijving hebt, moet je over het algemeen rekenen met nog hogere kosten.
Tussen de banden en het chassis zitten de draagarmen en deze zijn bevestigd met draagarmrubbers. Hoewel dit zeer kleine onderdelen zijn, is hun functie van groot belang voor de auto en de bestuurder van de auto zelf.