dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
Een stopbord is een verkeersbord. De bestuurder die het bord nadert moet stoppen en moet voorrang verlenen aan alle bestuurders op de kruisende weg. Het bord komt dus voor bij het naderen van een voorrangsweg of voorrangskruispunt. Stoppen houdt in dat het voertuig echt tot stilstand moet komen.
De wapens in deze categorie zijn niet-vuurwapens, waarvan de overheid het bezit door iedereen buiten de overheid zelf heeft verboden. Voorbeelden: ballistische messen, ploertendoders, wurgstokjes, boksbeugels, en voorwerpen die zodanig op een wapen lijken dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn.
De ploertendoder valt in Nederland onder categorie I sub 3 van de Wet wapens en munitie en kan daarbij onder geen enkele omstandigheid worden aanvaard.
Schietverenigingen organiseren schietwedstrijden voor hun leden. Wedstrijden kunnen over afstanden van 10 meter, 12,5 meter, 25 meter, 50 meter, 100 meter en verder plaatsvinden. Naargelang de lengte van de schietbaan worden er wedstrijden georganiseerd.
De wet is bedoeld om de schadelijke effecten van wapens in de samenleving terug te dringen. Van oorsprong was het verbod op vuurwapens in Nederland (zoals vervat in de Vuurwapenwet 1919) bedoeld om de positie van de overheid veilig te stellen.
Volgens de wet1 mag u maximaal 1 kg zwart buskruit of 3 kg rookzwak buskruit thuis opslaan. Wanneer u beide kruitsoorten wilt opslaan, mag dit in totaal niet meer zijn dan 3 kg. In dat geval telt zwart buskruit dubbel. Een voorbeeld: u slaat 1 kg rookzwak buskruit op.
Tijdens de jaarwisseling 2021-2022 mag u wel klein vuurwerk als sterretjes en knalerwten afsteken (categorie F1). Dit mag iedereen vanaf 12 jaar en ouder het hele jaar door kopen en afsteken. Dit vuurwerk wordt ook onterecht kindervuurwerk genoemd.
Iemand die het goed kan kan gemiddeld op 50 meter afstand nog goed raak schieten. Ongeoefende mensen hebben er al moeite mee om op 7 meter afstand het doel te raken.
Een moderne granaat (in België vaak obus genoemd) is een type projectiel dat in verschillende vormen bestaat. Tot in de negentiende eeuw waren granaten bolvormige projectielen van ijzer of staal, soms gevuld met buskruit of andere strijdmiddelen en ontstoken door middel van een buis.
De F1 (Russisch: Ф-1) handgranaat bijgenaamd de limonka ("citroentje") is een 'defensieve' granaat. De F1 bevat 60 gram explosieve lading (TNT).
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten.
De tunnel bestaat uit drie buizen, twee buizen met ieder een spoor, middellijn 7,6 meter, en daartussen een vlucht- en servicebuis met een middellijn van 4,8 meter. Treinen rijden in zowel het Verenigd Koninkrijk als Frankrijk links, ook in de tunnel is dat het geval.
De tunnel loopt van het dorp Coquelles bij Calais in Noord-Frankrijk naar Folkestone in Kent. De tunnel is ongeveer 50,5 kilometer lang: 3,3 km in Frankrijk, 9,3 km in het Verenigd Koninkrijk, en 37,9 km onder water.
Thalys is een netwerk van treindiensten op het hogesnelheidsnetwerk tussen Frankrijk, België, Nederland en Duitsland.
Iedere eerste maandag van de maand om 12.00 uur precies wordt de sirene getest. Het signaal duurt onafgebroken 1 minuut en 26 seconden. Als u dan de sirene hoort, weet u dat er niets aan de hand is. De sirene wordt nooit getest op nationale feestdagen, Dodenherdenking en religieuze feestdagen.
Infrageluid is strikt genomen dus eigenlijk geen geluid, omdat het voor mensen niet hoorbaar is. In feite zijn het heel langzame trillingen van bijvoorbeeld lucht, grond of water.
Een vliegtuig dat sneller vliegt dan de snelheid van geluid gaat door de geluidsbarrière heen. Hiervoor moet het vliegtuig harder dan 330 meter per seconde of 1200 kilometer per uurvliegen. Het doorbreken van de geluidsbarrière gaat gepaard met een schokgolf, de sonic boom.
In de luchtvaart is de geluidsbarrière een golffront dat zich opbouwt vóór een vliegtuig dat met een snelheid gelijk aan of kleiner dan de geluidssnelheid vliegt. Dat front beweegt zich - net als elke drukverstoring in de lucht - met de geluidssnelheid voort.