Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop.Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.)Of een benzine- en oliesymbool weergeven.
Het grootste verschil tussen een 2-takt scooter en een 4-takt scooter is de techniek achter de verbranding van de brandstof. Bij een 2-takt scooter gaat dat als volgt: er wordt 2-takt olie toegevoegd aan de brandstof vóórdat deze de cilinder ingaat vanuit een apart oliereservoir.
2-takt olie smeert niet voldoende om een 4-taktmotor soepel te laten verlopen. Het gebruik van 2-takt olie in een 4-taktmotor betekent dus veel rookvorming, slijtage van de motoronderdelen en uiteindelijk het vastlopen van de motor.
De naam viertakt – of 'vierslag' – motor is afgeleid van de werking van de motor. Die is gebaseerd op vier 'takten' of slagen. En de enige goede volgorde is inlaatslag, compressieslag, arbeidsslag en uitlaatslag. Laten we bij dit artikel over de viertaktmotor voor het gemak maar uitgaan van een viercilinder.
Benzine 4 takt scooter: doorgaans Euro95
In tegenstelling tot de 2 takt modellen, heb je voor 4-takt scooters geen mengselsmering nodig. Iedere 4 takt scooter kan op Euro95 benzine rijden. Dit is ook nog eens een zuinige optie. Gemiddeld rijd je met Euro95 1 op 50.
Veel mensen gaan er nog altijd vanuit dat 4 takt benzine gewoon 4 takt benzine is. Dat is niet correct. We onderscheiden wat dit betreft namelijk de 98 oc en 95 oc uitvoeringen. Het wordt algemeen aangeraden om gebruik te maken van 98 oc benzine omdat deze over een optimale verbranding beschikt.
Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop. Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven.
Een tweetaktmotor moet dus twee slagen maken voor één arbeidsslag en een viertaktmotor moet vier slagen maken voor een arbeidsslag.
Een 4-takt motor heeft geen in- en uitlaatpoorten in de cilinderwand. Een 4-takt motor heeft kleppen in de cilinderkop, die om de beurt opengaan. Hierdoor zijn alle 4-takt cilinders van hetzelfde formaat min of meer hetzelfde; bij 4-takt zijn er geen “langzame” of “snelle” cilinders.
De driecilindermotor hoor je in principe iets beter bij het accelereren dan een viercilindermotor. Echter is de motortechniek van tegenwoordig zo geavanceerd en geluidsdemping zo hoogstaand dat je het in het interieur niet of nauwelijks merkt.
Bij een 4-takt motor hoeft er geen olie aan de brandstof toegevoegd te worden om het motorblok te smeren. De draaiende delen worden namelijk gesmeerd door de olie in het motorblok zelf. Een 4-takt motorblok heeft 2 kleppen; één voor de inlaat van de benzine en één voor de uitlaat van de verbrandingsgassen.
Takt of takttijd, is afgeleid van het Duitse woord Taktzeit wat zich vertaalt naar doorlooptijd, zet de maat voor productie lijnen. Bijvoorbeeld, in de automobielindustrie, zijn auto's gemonteerd op een lijn, en worden verplaatst naar het volgende station na een bepaalde tijd – de takttijd.
Mag ik Aspen alkylaatbenzine mengen met andere benzine? Aspen alkylaatbenzines zijn mengbaar met gewone pompbenzine. Hoewel het veilig is, raden we het altijd af om verschillende soorten benzine door elkaar te gebruiken.
De Vespa Primavera 4-takt is als 4-klepper (brommer), of 2-klepper (snorfiets) verkrijgbaar.
Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing. Dit verschilt uiteraard per scootermerk en model.
Alfa Romeo 4C. 0-100 km/u in 4,5 seconden (240 pk) De mini-Ferrari mist ook vier cilinders. Het is ook de minst krachtige van deze lijst, maar zeker niet de langzaamste. Dat dankt de Alfa Romeo 4C aan zijn strikte koolstofvezel-dieet.
De MXGP is een klasse in de motorcross voor motoren met een maximale cilinderinhoud van 250cc (tweetaktmotor) of 450 cc (viertaktmotor). De MX2 is een klasse in de motorcross voor motoren met een maximale cilinderinhoud van 125cc (tweetaktmotor) of 250 cc (viertaktmotor).
De juiste benzine voor je 2-takt scooter
Kies bij voorkeur voor Euro 95 E5 of Euro 98 E5. In E10 zit een hogere concentratie ethanol. Dit zorgt ervoor dat de temperatuur erg hoog wordt in de motor.
Deze eigenschappen maakt de 2-takt motor geschikt voor bosmaaiers, kettingzagen en heggenscharen.
Over 4-takt olie
Viertakt olie wordt gebruikt voor diverse doeleinden, onder meer voor het smeren van de motoren van boten, scooters, brommobielen en motorfietsen. Het verschil tussen een 4-takt en een 2-takt motor is dat de olie bij een 4-takt motor niet samen met de benzine verbruikt wordt.
Voor de meeste nieuwe motoren wordt een mengverhouding van 1:50 geadviseerd, dit betekent 100 ml 2-taktolie op 5 liter E5. Voor oudere motoren wordt aangeraden om het mengsel wat rijker te smeren in een verhouding van 1:25 of 1:40. Schudt voor gebruik van de brandstof deze altijd even goed.
Toepassingen van 2 takt olie
Voorbeelden van 2 takt toepassingen zijn buitenboordmotoren, kettingzagen, grasmaaiers en bosmaaiers. Ook brommers, crossmotorfietsen, scooters en generatoren vallen in deze categorie. Voor al deze toepassingen is 2 takt motorolie nodig.
De tweetaktmotor doorloopt bij iedere omwenteling van de krukas een volledige cyclus met alleen een arbeidsslag en een compressieslag. De meeste tweetaktmotoren hebben geen kleppen maar een uitlaatpoort.