Van buiten is de eerste klas herkenbaar aan het cijfer 1 en aan een gele streep over de lengte van de trein, boven de ramen. Bij de Nederlandse Spoorwegen, waar geel een huiskleur is, is die gele streep vervangen door een (soms geblokte) blauwe streep of een witte streep, ook wel boven én onder de ramen.
Klassenindeling. De treinen in Nederland en België, alsook in de meeste andere landen, kennen er twee: de 1e klas en de 2e klas. In de 1e klas is er in vergelijking met de 2e klas meer ruimte (bredere en gestoffeerde stoelen, extra beenruimte) en in een aantal nieuwere treinen een stopcontact.
Als 2e klas vol is, mag men dan in de 1e klas gaan zitten? Neen, niet zonder meer. Als uw vervoersbewijs geldig is voor de 2e klas en u neemt plaats in de 1e klas, dan reist u in de eerste klas zonder een geldig vervoersbewijs.
Reizigers die geen vervoersbewijs voor de eerste klas hebben, mogen zich daar nu officieel niet ophouden; ook niet als het druk is. De conducteur kan in zo'n geval een boete van 50 euro bovenop de prijs van een geldig kaartje opleggen.
De boete bij zwartrijden in het openbaar vervoer bedraagt € 50, bovenop de kosten van een treinkaartje. Het boetebedrag van € 50 is een besluit van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Deze boete is gelijk voor alle vormen van openbaar vervoer: bus, tram, metro en trein.
Op uw treinticket staan uw eigen rijtuignummer en zitplaatsnummer vermeld die corresponderen met de nummers op het perron en het stoelnummer in de trein.
De prijs voor de eerste klas-reizen stijgt met gemiddeld 3 procent. Dat percentage ligt net als in 2021 iets hoger dan het inflatiecijfer, omdat de NS in 2019 en 2020 de tarieven voor de eerste klas niet verhoogde.
Wat bij ons de doorlag geeft is dat alle reizigers anders zijn, sommige reizigers kiezen bewust voor eerste klasse omdat het een garantie geeft op een zitplaats, zodat ze rustig kunnen werken. Andere mensen zijn bijvoorbeeld slecht ter been en ook zij weten dat er in de eerste klasse altijd plek is.
Het beste antwoord. In de ruimte van de zitplaatsen staat boven de deuren de klasse.
Keuzedagen. In de 1e klas reizen op een Keuzedag kost € 6. Zet eerst je Keuzedag op je OV-chipkaart voordat je van klasse wisselt.
De meeste sprinters hebben een eersteklascoupé aan de voor- en achterkant van de trein, maar deze sprinters hebben ook in het midden nog een extra eerste klas. Dat is niet nodig. Volgens NS zitten de tweedeklascoupés in deze sprinters vaak heel vol, maar zijn de eerste eersteklascoupés zo goed als leeg.
Van klasse wisselen als u op saldo reist met uw OV-chipkaart zonder NS-abonnement. Houd uw OV-chipkaart voor de kaartlezer rechtsonder op de NS-kaartautomaat. Kies op het scherm voor 'Wijzig klasse' en kies voor 'Vandaag 1e klas' of 'Vandaag 2e klas'. Houd uw OV-chipkaart opnieuw voor de kaartlezer.
Voorin bevindt een panorama stilteruimte waar u kunt meekijken met de machinist! In Rijtuig 22 en 23 wordt plaats geboden aan 146 reizigers met comfortabele stoelen en 1 stopcontact per 2 stoelen.
Met Samenreiskorting krijg je 40% korting op je ritprijs in de daluren. Zet Samenreiskorting aan in de NS-app, in Mijn NS of laad het op je OV-chipkaart via de NS-kaartautomaat. Heb je zelf een NS-abonnement? Dan mag je ook maximaal 3 bekenden met je mee laten reizen.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Als je de borden boven de perrons niet of lastig kunt lezen, kun je de NS Perronwijzer-app downloaden. In de app vind je de informatie over de eerstvolgende trein die vertrekt op het perron waar jij je bevindt. Zo kun je een laatste check doen of je in de juiste trein stapt.
Soms gaat het alarm af om andere redenen (communicatie tussen de treinbegeleider en de treinbestuurder, de helpknop op het toilet...), in dat geval mag je het alarm negeren. Wat is de vertrekprocedure voor treinen? Sinds 10 juni 2018 is er een nieuwe vertrekprocedure van de treinen.
Luxere slaaprijtuigen bieden voor elke passagier een eigen, afgesloten coupé met een bed. Het principe van slaapgelegenheden in treinen bestaat al vrij lang. In 1839 begon Cumberland Valley Railroad al te experimenteren met de mogelijkheden van slaaprijtuigen.
Het scannen van alle OV-chipkaarten is al langere tijd de procedure. Door de OV-chipkaart te scannen kan de conducteur alle gegevens van de OV-chipkaart uitlezen en controleren of alles klopt.
De NS heeft een coulance regeling waarbij je eenmaal per jaar een boete kwijt gescholden kunt raken, je betaalt dan wel uiteindelijk de standaard ritprijs, maar bent dan de 50 euro aan boete kwijt.
Conducteurs verkopen geen kaartjes
Je kunt ook een kaartje kopen bij een van onze kaartautomaten of online. U dient als reiziger te beschikken over een geldig vervoerbewijs en als gebruikelijk in en uit te checken.
Het vervalsen van een vervoerbewijs is valsheid in geschrifte, een misdrijf.