Hoe herken je een tolweg in Frankrijk? Een Franse tolweg wordt aangeduid met het woord péage. Ongeveer twee kilometer voordat je de tolpoort bereikt zie je borden die aangeven dat je een tolweg nadert.
In Frankrijk moet je voor de meeste wegen te herkennen aan de letter "A" gevolgd door een nummer tol betalen, op een enkele uitzondering na. Voor sommige bruggen en tunnels moet je ook tol betalen. Dit zijn wegen die beginnen met de "A" waar je geen tol hoeft te betalen: A16 van Boulogne-sur-Mer tot de grens met België
Waar vind je onzichtbare tolwegen in Frankrijk? Let op, want op deze wegen bevind je je op onzichtbare tolwegen: A79: 88 kilometer, tussen Montmarault (Allier/Auvergne) en Digoin (Saône-et-Loire/Bourgogne).
Tol betalen voor de A79:
De tolbadge is gekoppeld aan je kenteken en bevestig je aan de binnenkant van je voorruit. Bij het passeren van het tolstation wordt je kenteken geregistreerd. Ook bij de 'gewone' stations met poortjes en slagbomen. Je neemt dan de doorgang met de 't' van télépéage.
Péage en flux libre
Momenteel wordt dit toegepast op de A79 tussen Digoin en Montmarault, op de A4 (Parijs - Straatsburg) bij de afslag Boulay (afslag 36), op de A14 richting Normandië en op de A13 is het systeem al in gebruik genomen.
Sinds juni 2024 wordt op de A14 tussen Parijs en de A13 gebruikgemaakt van deze 'péage en flux libre' of free flow toll. Betalen kan vooraf online, automatisch met een tolbadge of achteraf binnen 72 uur. Ook andere landen zoals Portugal, Ierland en Italië zijn dit systeem aan het invoeren.
Heb je geen tolbadge? In de buurt van de onzichtbare tolwegen vind je ook een aantal tolhuisjes ('bornes de paiement') waar je aan de automaat betaalt. Je kunt de tol vooraf ook online betalen. Zoek daarvoor uit welk bedrijf de tolweg beheert waar je op gaat rijden.
Frankrijk is begonnen met het aanleggen van free flow-tolwegen. In het Frans flux libre genoemd. Het zijn trajecten op autoroutes waarbij de traditionele tolpoorten worden vervangen door detectoren die het kentekennummer registeren en/of een tolbadge scannen om de elektronische betaling te verwerken.
Om de Route du Soleil te bereiken rijden veel vakantiegangers via de A2 naar Maastricht en Luxemburg. Je vermijdt dan de drukte rondom Parijs en je betaalt pas tol vanaf Toul, net voorbij Nancy.
Een tolbadge is niet verplicht. Maar een tolkastje Frankrijk is wel superhandig. Hiermee hoef je namelijk niet in de rij te staan voor een tolpoortje op tolwegen in Frankrijk. En vergis je niet: in de zomervakantie en op de gevreesde zwarte zaterdagen 2024 kunnen de wachttijden behoorlijk oplopen.
Passage du Gois - Wikipedia.
U rijdt zonder te stoppen onder de tolpoort door. Uw voertuig wordt automatisch herkend. De doorgang ervan wordt nauwkeurig gedateerd dankzij sensoren die voortdurend de rijstroken scannen. Wanneer u de autosnelweg verlaat, identificeert en berekent een andere tolpoort uw route.
Misschien wel de mooiste route van Frankrijk is de Route des Grandes Alpes. Je reist vanaf het Meer van Genève naar Menton aan de Côte d'Azur en komt daarbij door het schitterende landschap van de Franse Alpen. De route telt ongeveer zeshonderdtachtig kilometer en grote delen ervan dateren al uit 1909.
Zo is er een tolpoortjes vrije tolweg tussen Parijs en Normandië (A13 - A14) en op de A79 tussen Montmarault (Allier) en Digoin (Saône-et-Loire). De één vindt dit een 'slinkse' manier geld innen, de uitbaters van de tolwegen zelf vinden dit een efficiëntere en eenvoudigere manier van tolheffen.
Informatie in één oogopslag. Vrijwel alle Franse snelwegen zijn onderhevig aan tol. Gemiddeld kunt u in Frankrijk rekenen op een tol van iets minder dan 10 cent per kilometer (vanaf 2025), hoewel aanzienlijk duurdere routes tot 21 euro per 100 kilometer kunnen kosten. Op landwegen wordt geen tol geheven.
De A79 tussen Montmarault en Digoin is de eerste snelweg in Frankrijk waar op volledig elektronische manier tol wordt geheven, de zogenoemde "péage en flux libre". Daarnaast betaal je ook elektronische tol op de A4 bij de afslag Boulay (afrit 36).
Op den duur zullen tolpoorten met slagbomen helemaal gaan verdwijnen en wordt de tol alleen nog maar op elektronische manier geheven boven de weg. Vanaf december 2024 is het hele traject A14/A13 Parijs-Normandië "péage en flux libre" oftewel ook een onzichtbare tolweg in Frankrijk.
De A13 tussen Parijs en Caen in Normandië is de eerste tolweg in Frankrijk waar de traditionele tolpoorten volledig verdwijnen. Tegelijk werd in Nederland, nabij Rotterdam een nieuwe snelweg geopend waar je elektronische tol moet betalen.
Ook bij de 'gewone' stations met poortjes en slagbomen. Je neemt dan de doorgang met de 't' van télépéage. Fysiek, via de betaalautomaten op de parkeerplaatsen aan de desbetreffende tolweg. Betalen kan contant, met pinpas of met creditcard.
Het principe van tol zonder slagboom is heel eenvoudig. Je ziet eigenlijk niets van deze tolpoort, er staat alleen een bordje 'Flux Libre'. Je hoeft alleen maar door te rijden zonder direct te betalen. Als je een Télépéage-pasje hebt, wordt het bedrag automatisch afgeschreven zonder dat je iets hoeft te doen.
Ga je met de auto naar Frankrijk, dan ben je verplicht om een gevarendriehoek en een veiligheidsvest bij je te hebben. Daarnaast adviseren wij om voor Frankrijk ook een aantal extra items mee te nemen. Een alcoholtest is niet meer verplicht.
Ook het niet betalen van het verschuldigde tolgeld is strafbaar en kan beboet worden (tussen 87 tot 315 euro). Inning van deze boetes kan worden overgenomen door het CJIB.
Wanneer je de tolbadge twee jaar niet gebruikt wordt er een extra bijdrage gerekend van € 10 per jaar. De kosten van een tolbadge van Maut1 zijn € 24,95 inclusief verzendkosten en jaarlijks € 22,90 abonnementskosten. Je betaalt 5% extra bovenop de reguliere trajectkosten.
De tolbadge is persoonlijk en gekoppeld aan jouw bankrekeningnummer en het kenteken van je auto. Je kunt de badge na aankoop direct gebruiken.
Zodra u de Tag ontvangt, bevestigt u deze eenvoudig aan uw voorruit, net achter de achteruitkijkspiegel, zoals hieronder weergegeven. Wanneer u de barrières nadert, leest een apparaat bij de barrière uw transponder (of tag), haalt uw unieke referentie veilig op en opent vervolgens automatisch de barrière zonder dat u hoeft te stoppen.