Bij het echte examen moet je presteren, wen aan het tijdstip. Oefen met oefenexamens binnen de tijd die je voor het examen hebt. Controleer aan welke vraag je teveel tijd hebt besteed of waar je juist meer tijd aan had moeten besteden. Bespreek examenstof of oefenexamens met andere leerlingen.
Wil je de nieuwe kennis onthouden en kunnen toepassen op het examen of in concrete praktijksituaties? Dan is het nodig om die kennis (tot 3 keer) grondig te herhalen!
Het heeft geen zin om vlak voor het examen alles nog eens te herhalen. In die korte tijd ga je niets meer onthouden. Je staat beter wat vroeger op om rustig de leerstof te overlopen. Idealiter zou je de leerstof tot 4 keer moeten herhaald hebben voor je het examenlokaal binnenstapt.
De universitaire richtlijn ligt op 40 à 50 uren per week
Op een gewone dag volstaan 8 uur, zoals op een normale werkdag. Althans tijdens het semester. In de examens zelf is het anders. In de examens kan je beter 10 uur per dag studeren.
Uit wetenschappelijk onderzoek van UGent en KULeuven blijkt dat studenten die tijdens de examens een gemiddelde van 7 uren sliepen per nacht, gemiddeld 1.7 punten meer behaalden voor elk examen. Slaap is niet enkel belangrijk om tot rust te komen, we blijven ook bijleren tijdens onze slaap.
Een student kan gemiddeld vijf bladzijden verwerken per uur. Dit kan sneller of trager afhankelijk van de moeilijkheid van het vak. Als je dit vertaalt naar acht uur studeren (die richtlijn hanteren we bij Rebus), betekent dit dat je 40 bladzijden per dag kan studeren.
Leer powernappen
Slapen is misschien het laatste waar je aan denkt, maar onderschat de werking van een goede powernap -oftewel een dutje van 10 à 20 minuten- niet. Waarom zo kort? Omdat je hersenen in die tijd een boost in productiviteit en creativiteit krijgen én -niet onbelangrijk- je algemene stressniveau daalt.
“Tijdens de nacht brengen allerlei herstelprocessen je weer in vorm voor de volgende dag”, aldus Raymann. “Cellen en weefsels worden gerepareerd, gifstoffen worden uit je hersenen verwijderd, herinneringen en emoties worden verwerkt en opgeslagen en de vermoeidheid die je overdag hebt opgebouwd, wordt verminderd.”
Er is veel herhaling nodig om te zorgen dat leerlingen onthouden wat ze hebben geleerd. Door te herhalen wordt de leer- stof in het langetermijngeheugen opgeslagen, zodat het niet meer vergeten wordt en over een maand, jaar of decennium nog steeds kan wor- den opgehaald en gebruikt.
Examenopgaven variëren in lengte, vraagvorm en ook in het gevraagde vaardigheids- of kennisniveau. In elk examen worden zowel moeilijke als gemakkelijke vragen opgenomen. Bepaalde vragen kunnen als moeilijk worden ervaren, maar dragen er ook toe bij dat goede kandidaten zich kunnen onderscheiden.
Een schoolweek duurt in het voltijds secundair onderwijs minstens 28 lesuren van 50 minuten. In de meeste scholen is er tussen de 32 en 36 uur les per week. Je school kan dat zelf bepalen. De lesuren moeten gelijkmatig over 5 lesdagen gespreid zijn.
Volgens de hoogleraar zijn de uren tussen acht en tien in de avond het beste moment. 'Wanneer je twee uur slaapt zit je op het juiste moment van het circadiane ritme. In de eerste periode van dat ritme kom je in een diepe slaap terecht, en daarin breek je adenosine het snelst af.
Lichamelijke gevolgen
De gevolgen van een nacht niet slapen op het lichamelijke niveau zijn erg afhankelijk van je bezigheden gedurende de nacht. Als je veel gestaan of gedanst hebt dan zul je vermoeidheid voelen in je benen en rug. Zitten kan spanningen veroorzaken in de rug, schouders en nek.
Minimaal 6,5 uur per nacht
Maar de ondergrens ligt voor de meeste mensen wel op 6,5 uur per nacht." Volgens Hamburger is een gemiddelde nachtrust van vier uur niet gezond, zeker op de lange termijn.
Mensen die een hele nacht wakker blijven presteren nogal altijd beter dan personen die elke nacht minder dan zes uur slapen. Dit hebben wetenschappers van de universiteit van Pennsylvania ontdekt. De wetenschappers lieten proefpersonen twee weken lang vier, zes of acht uur per nacht slapen.
Tijdens een hoge activiteitsgraad kan je brein meer en beter informatie opslaan. Volgens de Amerikaanse socioloog Mariah Evans kan je het best studeren tussen de late voormiddag en de avond: tussen 11u en 21u30. Vroeg starten is dus niet persé beter. Als je te moe bent, kan je niet vlot werken en word je gefrustreerd.
Wat is de beste tijd om te leren? Uit onderzoek is gebleken dat 's ochtends als je net wakker wordt en 's avonds voordat je gaat slapen de beste tijden zijn om te studeren. Dit verschilt natuurlijk wel per persoon, omdat iedereen op een andere manier en tijd het beste kan leren.
Ga daarom scannen en lees snel globaal de bladzijden door. Pak je markeerstift en begin met strepen! Door het markeren van de belangrijkste informatie, concentreer je je extra op de tekst. Wanneer je een hoofdstuk tegen komt wat veel terug komt in de oefententamens, schrijf hier dan snel de belangrijkste punten van op.