Houdt het rempedaal goed ingedrukt en zet de auto op de handrem. Zet de versnellingspook in de eerste versnelling. Laat vervolgens het koppelingspedaal opkomen tot het aangrijpingspunt en geef eventueel iets gas bij. Op het moment dat de neus van de auto omhoog komt houd je de pedalen op dat punt vast.
Sta je in de file op een helling? Probeer het schakelen te beperken door de afstand op je voorligger iets groter te laten worden en het gat in één keer te overbruggen. Of gebruik de ruimte zodat je zoveel mogelijk in de versnelling kan doorrollen. Houd je voet hierbij van de koppeling.
Hellingproef zonder handrem
Houd het rempedaal ingedrukt en zet de versnellingspook in de eerste versnelling. Laat het koppelingspedaal opkomen tot het aangrijpingspunt, het punt waarop de koppelingsplaten elkaar raken en de auto wil gaan rijden.
Hellingproef met de handrem.
Zet de auto in de eerste versnelling. Kijk of je kunt wegrijden. Geef nu eerst iets gas circa 1500 toeren. Laat de koppeling rustig iets omhoog komen tot het aangrijpingspunt.
Om hellingen te beklimmen, moet je auto toeren maken en dit doe je in een lage versnelling. Merk je dat de auto kracht verliest tijdens het klimmen, schakel dan terug naar een lagere versnelling en geef gas.
De berg op
Het ideale toerental zit ergens tussen de 3000 a 4000 toeren (vaak is dat versnelling twee of drie, maar elke situatie is anders!). Tip: As je het gas intrapt, moet de auto nog kunnen versnellen. Schakel dus op tijd terug naar een lagere versnelling als je merkt dat je auto wel wat extra push kan gebruiken.
Tips voor berg af
Rijd berg af in dezelfde versnelling als omhoog. Zo remt de auto op de motor en dat voorkomt schade aan de remmen. Wie in een te hoge versnelling berg af gaat moet continu op de rem trappen. Hierdoor gaan de remmen stinken, worden ze roodgloeiend en kunnen ze hun remkracht verliezen.
Wat te doen als de hellingproef niet lukt? Het kan zijn dat de hellingproef niet lukt, de auto slaat dan af of je rolt achteruit. Als de auto afslaat bij de hellingproef dan laat je de koppeling te snel opkomen of geef je te weinig gas.Als je achteruit rolt dan laat je de koppeling juist te langzaam opkomen.
Houdt het rempedaal goed ingedrukt en zet de auto op de handrem. Zet de versnellingspook in de eerste versnelling. Laat vervolgens het koppelingspedaal opkomen tot het aangrijpingspunt en geef eventueel iets gas bij. Op het moment dat de neus van de auto omhoog komt houd je de pedalen op dat punt vast.
Stappen om sneller te leren schakelen
Zet de stoel goed en zorg dat je linkervoet goed bij de koppeling kunt. De koppeling hoef je niet in te trappen als de motor niet aan staat. Maar doe wel net alsof de motor aan staat en je rijdt. Trap het koppelingspedaal in en zet de versnellingspook in de 1e versnelling.
Schakel zomin mogelijk in een bocht je hoort dat voor de bocht te doen. In sommige situatie's moet je wel schakelen in een bocht. Bijvoorbeeld bij het links of rechts afslaan in een vloeiende bocht naar rechts of naar links kun je opschakelen naar de tweede versnelling.
De deksel van een cilinder wordt omhoog gedrukt door de lucht, en een bougie maakt een vonkje waardoor het mengsel van lucht en brandstof ontploft. De deksel van de cilinder gaat dan weer naar beneden en hierdoor ontstaat een draaiende beweging. Deze beweging wordt doorgegeven aan de krukas, die gaat draaien.
De bergen of een een heuvelachtig gebied is voor een personenauto geen onneembare hindernis. Dat kan elke auto wel aan wanneer het niet per se een caravan hoeft me te sjouwen. En incidenteel op de onverharde weg hoeft voor een personenauto ook geen probleem te zijn.
Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel.
Indien je een stoplicht nadert, wat kan je dan het beste doen? (wat betreft brandstof besparen en zo min mogelijk slijtage). 1. In de versnelling blijven (bv 5), gas los, evt bijremmen en op het laatst de koppeling indrukken ivm lage toeren en daarna terugschakelen (2 of 1).
Sta je in de file op een helling? Probeer het schakelen te beperken door de afstand op je voorligger iets groter te laten worden en het gat in één keer te overbruggen. Of gebruik de ruimte zodat je zoveel mogelijk in de versnelling kan doorrollen.Houd je voet hierbij van de koppeling.
Schakel op tijd
In een auto zonder toerenteller kunt u ook naar de snelheid kijken. U kunt dan het beste schakelen bij 5, 25, 50 en 80 kilometer per uur. Bij 50 kilometer per uur is de vierde versnelling dus het zuinigst. Vanaf 80 kilometer per uur rijdt u het zuinigst in de vijfde versnelling.
Hellingen op doorgaande (auto)snelwegen zijn zelden steiler dan 7% en hellingen op doorgaande wegen, zelfs in het echte hooggebergte, zijn zelden veel meer dan 12%. Maar ook al ga je niet naar 'de bergen', dan nog kan je onverwacht korte en steile hellingen tegenkomen.
Inderdaad, als je terugschakelt door een versnelling over te slaan en het toerental loopt te hoog op, ligt het risico op de loer dat je motor kapotgaat. Het is daarom het verstandigst om altijd in de juiste volgorde te schakelen, soepel en zonder haast.
Zolang de auto soepel rijdt, is dit niet slecht voor zowel de motor als de aandrijflijn. Zo kunt u best 80 km per uur rijden in de vijfde versnelling. Of 50 km per uur in de vierde versnelling. Als u in hoge versnellingen rijdt, maakt de motor minder toeren en is het brandstofverbruik lager.