Na de Nederlandse capitulatie op 15 mei 1940 herstellen de Duitsers de schade snel en gebruikt de Luftwaffe Schiphol als vliegbasis. Nieuwe naam: Fliegerhorst 561. De Fliegerhorst is in de oorlog het zwaarst verdedigde Duitse vliegveld in Europa.
Het was een woeste binnenzee waar veel zeeslagen plaatsvonden en vele schepen strandden. In het meer spookte het enorm. Daarom denkt men dat onze naam komt van Ships Hell of Scheepshol, waarbij het woord hol graf betekent. Schiphol zou dus een plek zijn waar schepen naar de bodem van het meer zonken.
In de afgelopen jaren is Schiphol nog meer gegroeid. Zo werd in 2003 voor het eerst de vijfde baan in gebruik genomen, de Polderbaan. Schiphol is op dit moment de vierde drukste luchthaven van Europa en voor dit jaar wordt weer een groei van het aantal passagiers verwacht.
Op 17 mei 1920 maakt KLM haar eerste vlucht naar Schiphol. De Britse piloot Jerry Shaw vliegt met een gehuurde De Havilland DH-16 van Londen naar Amsterdam. Aan boord van deze dubbeldekker zijn 2 Engelse journalisten die verslag doen van de reis.
Albert Plesman, de eerste directeur van de in oktober 1919 opgerichte Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en de Koloniën, wilde eigenlijk een vliegveld bij Wassenaar.
Ontdek het gemiddelde salaris als Schiphol
Hoeveel verdient een Schiphol in Nederland? Het gemiddelde schiphol salaris in Nederland is € 28.663 per jaar of € 14,70 per uur. De aanvangsposities beginnen vanaf € 23.999 per jaar, maar meer ervaren werknemers verdienen tot € 45.589 per jaar.
De onbetwiste leider is de King Fahd International in Saoedi-Arabië. Met een oppervlakte van meer dan 77.000 hectare is het meer dan vijf keer zo groot als de op één na grootste internationale luchthaven van Denver in de VS. Het is twee keer zo groot als de derde grootste luchthaven ter wereld, Dallas/Fort Worth.
Op Schiphol kan je ook het grootste passagiersvliegtuig ter wereld twee keer per dag spotten. Dit is de Airbus A380, waar maar liefst 516 passagiers in passen!
Schiphol heeft vijf start- en landingsbanen in gebruik, veel meer dan andere internationale luchthavens. Wij willen vliegtuigen zoveel mogelijk tegen de wind in laten starten en landen en daarvoor zijn meerdere banen nodig. Ook geluid speelt een rol.
Om te voorkomen dat je veel te vroeg in de rij staat, ben je pas vanaf 4 uur voordat je vlucht vertrekt welkom in de vertrekhal. Fijn als je hier rekening mee houdt, want zo help je mee de rijen voor de incheckbalies en de securitycontrole beter te spreiden en soepeler te laten doorstromen.
Schiphol begon in 1916 op een drooggemalen stuk grond in Haarlemmermeer. Door lef en pioniersgeest is de nationale luchthaven van Nederland in ruim 100 jaar uitgegroeid tot een wereldspeler van formaat.
In 1955 komen er meer dan een miljoen dagjesmensen op Schiphol. Dat zijn meer toeristen dan het Rijksmuseum in die tijd telt. Vliegtuigspotten wordt een serieuze hobby. Door de ontwikkelingen in technologie en betere fotocamera's kunnen spotters de vliegtuigbewegingen steeds beter bekijken.
Schiphol op de bodem van het voormalige Haarlemmermeer ligt? Net als vele andere meren en plassen in Nederland werd ook het Haarlemmermeer drooggelegd. In 1852 veranderde dit meer in land. Schiphol ligt dus eigenlijk op de bodem van het vroegere Haarlemmermeer, ruim vier meter onder zeespiegelniveau.
De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM, gebruikelijke Engelse naam: KLM Royal Dutch Airlines) is de nationale luchtvaartmaatschappij en een van de tien grootste werkgevers van Nederland.
Waar komt de naam Schiphol vandaan? Al in een document uit de 15de eeuw komt de naam 'Sciphol' voor. Mogelijk sloeg de term op een stuk land waar je hout (scip) kon halen (hol). Maar 'hol' kan ook van 'hel' of 'graf' komen, omdat in deze hoek van het Haarlemmermeer veel schepen stranden.
Gedurende de dag is er is aantal piekperioden, zowel in het binnenkomende als in het uitgaande verkeer. Tijdens deze piekuren worden ruim honderd vluchten per uur afgehandeld.
De grootste luchthaven van Europa is nu Istanboel Airport, gevolgd door Moskou Sheremetyevo en Moskou Domodedovo, op vier staat de tweede luchthaven van de grootste stad van Turkije, Istanbul Sabiha Gokçen.
Iedere vlucht heeft een eigen, ideale kruishoogte. Dit is de ideale hoogte waarop het vliegtuig het snelst kan vliegen en tegelijkertijd het minste brandstof verbruikt. De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt.
1.260 vluchten per dag (gemiddeld)
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Los van de slechts 400 meter lange startbaan, samen met vliegveld Matekane in Lesotho de kortste ter wereld, is het een gevaarlijk vliegveld. Aan de ene kant bevinden zich hoge rotsen, aan de andere kant eindigt de startbaan op een hoge klif in zee. Daarnaast kunnen piloten last hebben van stevige windvlagen.
Volgens veel reizigers staat het mooiste vliegveld ter wereld in Singapore. Hier vind je namelijk de Changi Luchthaven. Dit prachtige vliegveld staat bekend om de prachtige architectuur waarin veel natuur is verwerkt.
Londen City Airport (Verenigd Koninkrijk)
Londen Southend Airport is de kleinste qua passagiersaantallen. De startbaan van het vliegveld is maar 1.508 meter, daardoor kunnen alleen de kleinere vliegtuigen gebruikmaken van de Londense zakenluchthaven.