Hoe heet dat ding op je autogordel dan? Het metalen ding dat op je veiligheidsgordel zit, heet de tong.Of gesptong.Of gordeltong.
Bij systemen met gordelspanner wordt de gordel nóg iets strakker aangetrokken. Na een aanrijding zorgt een explosief ervoor dat de sluiting van de gordel binnen een tijdsbestek van 30 milleseconden naar beneden getrokken wordt. De gordel wordt op dat moment zeer strak aangetrokken.
De gordelversteller is gemaakt van duurzaam kunststof en is eenvoudig in het voertuig te installeren. Als de gordel te hoog zit, kan deze ook aan de heupgordel worden bevestigd. Schuif de gordel eenvoudig door de versteller en voorkom dat deze bij je nek komt.
Onder de stoel zit inderdaad een stekkertje, dat kan je los trekken. Het piepje van gordel wordt trouwens getriggerd door gewicht op de stoel en de gordel in de gordelsluiting. Voor de gewichtsregistratie moet je maar eens voelen bij de passagiersstoel aan de linkerzijde daar zit een wat hardere strip.
Het belang van de autogordel
Dit slot werkt op basis van centrifugale kracht en inertie. Als een auto plotseling stopt of botst, blijft de gordel door zijn traagheid voorwaarts bewegen. Deze beweging activeert een vergrendelingsmechanisme in de haspel, wat de gordel vastzet en zo de passagier op zijn plaats houdt.
Er zijn verschillende soorten autogordels. Zo zijn er 2-puntsgordels, 3-puntsgordels en 4-puntsgordels. Een 2-punts gordel is een gordel aan de zijkant. Deze riem heeft geen schouder tot heup gedeelte.
Als er een ongeval plaatsvindt en de veiligheidsgordel komt onder grote belasting te staan van de inzittende, scheuren de stiksels van de lus. Hierdoor wordt de veiligheidsgordel iets verlengd, waardoor er een soort remmend effect optreedt en de impact van een botsing met enkele centimeters extra wordt opgevangen.
Het dragen van een autogordel is verplicht, voor zowel de bestuurder als de passagier. Draag je de gordel niet? Dan wordt er sinds 2023 een boete van 169 euro uitgeschreven, in 2022 was dit bedrag nog 159 euro. Beide bedragen zijn inclusief de 9 euro administratiekosten van het CJIB.
U moet altijd een autogordel gebruiken als uw zitplaats een autogordel heeft. Dit geldt voor bestuurders en passagiers. Zowel voorin als achterin een auto of ander voertuig gebruikt u een gordel.
Zorg dat gordel over het sleutelbeen loopt
Let erop dat de gordel over het sleutelbeen van je kind loopt. En niet over de schouder of in de nek. De gordel mag ook niet onder de oksel of achter de rug langs lopen.
In de meeste landen is daarom het gebruik van veiligheidsgordels wettelijk voorgeschreven. Zo hoort iedereen te zitten met gordel om. Het schoudergordelgedeelte moet, zoals afgebeeld, ongeveer over het midden van de schouder, in geen geval over de hals, lopen en strak tegen het bovenlichaam liggen.
Het weefsel waaruit de stof van de veiligheidsgordel bestaat, heeft een extreme treksterkte en kan zonder kracht ongeveer 3000-6000 lbs dragen.
Het doel van dit kapje is te voorkomen dat de veiligheidsgordel per ongeluk tijdens de rit wordt ontgrendeld door een passagier die zich niet bewust is van het gevaar van het ontgrendelen van de gordel tijdens de rit.
Het staat wat omslachtig omschreven op de website van de overheid, maar het komt er op neer dat iedereen zijn eigen boete betaalt voor het niet dragen van een gordel, behalve als de overtreder jonger is dan 12 jaar.
Indien we er met een ruk aan trekken moet de gordel blokkeren en bij het aandoen van de gordel moet hij aanliggen Er wordt echter nergens een type gordel verplicht gesteld! Dat betekent dat niet perse de standaard driepuntsgordel gebruikt hoeft te worden, een twee- of vierpuntsgordel mag dus ook!
Een geldboete is in Nederland sinds 1 januari 2024 minimaal € 3 en maximaal € 1.030.000. Voor jongeren van 12 tot en met 17 jaar is de maximale geldboete € 5.150.
15 km/h: € 136. 20 km/h: € 196.
Op fietspaden mag je niet harder dan dertig kilometer per uur, maar die regel is er alleen voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen. Mag je op de fiets dan alles en iedereen keihard voorbij sjezen? Ja, zolang je het maar niet gevaarlijk doet.Doe je dat toch, dan kun je een boete krijgen.
In de ambulance, politiecombi of brandweerwagen. Bestuurders en passagiers van "prioritaire voertuigen" mogen volgens de wegcode hun gordel uit laten "wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt". Dat is de enige categorie waar Vias achter de vrijstelling van gordelplicht staat.
Het veiligheidseffect van autogordels is het grootst wanneer deze correct, strak over het lichaam, gedragen worden [63]. Wanneer een gordel te veel speling heeft, ontstaat bij een botsing een grotere belasting op het lichaam, waardoor bijvoorbeeld het borstbeen en ribben kunnen breken.
De gordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zijn beschadigd. Het pluizen van de gordel wordt niet gezien als een beschadiging. Indien sprake is van corrosie, is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3, van toepassing.
Het verhaal van de driepuntsgordel in de auto is wereldberoemd. Hij werd uitgevonden door de Zweed Nils Bohlin, die werkzaam was bij de eveneens Zweedse autofabrikant Volvo. In 1959 kwam de gordel op de markt en veroverde al snel de wereld.
Gordels zijn niet verplicht in OV-bussen binnen de bebouwde kom [19]. Daarbij gelden andere overwegingen dan veiligheid. Het wordt vanwege het vele in- en uitstappen als 'niet praktisch' beschouwd om passagiers te verplichten gordels te dragen.