Couchettes zijn een standaardtype slaapaccommodatie. Ze bieden een plek waar je kunt liggen, een kussen, een deken en een laken. Er zijn meestal coupés met couchettes voor 4, 5 of 6 personen.
Een kooi is een slaapplaats aan boord van een schip. In de VOC tijd gebruikte de bemanning ook vaak hangmatten als slaapplek. Later had men eenvoudige kleine slaapplekken met een matras.
Een slaaprijtuig of slaapwagen is een spoorwegrijtuig waarin passagiers de mogelijkheid hebben te slapen in bedden, in plaats van enkel te zitten op stoelen. Dergelijke rijtuigen maken vaak deel uit van nachttreinen, maar kunnen ook op andere treinen die lange trajecten afleggen worden gebruikt.
Een slaaptrein is een trein die speciaal ingericht en gebouwd is om in de nacht te reizen, en dat zo comfortabel mogelijk te doen. Dit betekent dat deze treinen vaak een hoger niveau van comfort bieden met meer voorzieningen die afgestemd zijn op overnachten in de trein.
Bok, meester, leerling. Een machinist zit op de "bok" van de trein. Dat is de bijnaam van zijn cabine.
Een roomette is een type slaapwagoncompartiment in een passagierstrein. De term werd voor het eerst gebruikt in Noord-Amerika en werd later overgenomen in Australië en Nieuw-Zeeland.
Bak wordt vaak ook gebruikt als aanduiding van een spoorwegrijtuig, met name als dit een onderdeel is van een treinstel. NS noemt dit in de reisplanner een treindeel (ongeacht of dit onderdeel is van een treinstel), maar die term wordt ook in algemenere zin gebruikt.
Roomette . Voor klanten die zowel privacy als besparingen zoeken in First Class, hebben Roomettes twee comfortabele stoelen overdag die 's nachts worden omgebouwd tot boven- en onderbedden. Elke kamer heeft een groot raam, onlangs geüpgraded beddengoed, kussens, handdoeken en linnengoed en toegang tot een toilet en douche in uw auto.
Een nachttrein is een trein die 's nachts een verbinding onderhoudt voor personenvervoer. In veel nachttreinen rijden slaap- en ligrijtuigen mee en deze worden dan ook wel slaaptrein genoemd.
De Indiase spoorwegen hebben een tijdsbestek vastgesteld waarin passagiers in het middelste bed hun bed omlaag kunnen houden om te slapen . Deze periode begint doorgaans om 22:00 uur en eindigt om 06:00 uur de volgende ochtend. Tijdens deze uren kunnen passagiers het middelste bed in de slaappositie houden.
De slaapwagen of sleeper (vaak wagon-lit) is een treinwagon waarin alle passagiers in bedden van de een of andere soort kunnen slapen. George Pullman was de Amerikaanse vernieuwer van de sleeper.
Ook is het een unieke ervaring om met een nachttrein door Europa te reizen. Als je een bed (slaapcoupé of couchette) reserveert, worden er gewoonlijk een laken, een deken en een kussen verstrekt.
Een kaartje in het zitrijtuig kun je kopen vanaf € 29,90, in het ligrijtuig vanaf € 49,90, in het slaaprijtuig vanaf € 89,90. Deze tarieven zijn inclusief reservering en per enkele reis.
Een kajuit is de verblijfplaats voor opvarenden aan boord van een schip of boot; ze wordt ook wel hut genoemd. Oorspronkelijk werd alleen het verblijf van de kapitein een kajuit genoemd. Bij de marine is het nog steeds zo dat de term uitsluitend gebruikt wordt voor de hut van de commandant.
Cabin : De cabin is het deel van de boot onder het dek waar mensen kunnen slapen of tijd kunnen doorbrengen. Het kan verwijzen naar één enkele kamer waar een persoon verblijft, of het kan verwijzen naar de gehele ruimte waar meerdere kamers zich bevinden.
Hut – Een slaapkamer op een zeilboot wordt een hut genoemd.
Sleeper class is de meest voorkomende slaapwagon bij Indian Railways. Er zijn zes bedden in drie lagen tegenover elkaar in een enkele baai met opvouwbare bedden in het midden en bedden met twee lagen aan de zijkanten in de lengterichting van de gang. De rijtuigen hebben een capaciteit van 72 tot 81 bedden per rijtuig .
Dit zijn slaaprijtuigen van de Indian Railways. Dit zijn Non-AC-rijtuigen en hebben 8 slaapplaatsen per compartiment . De ramen zijn niet afgeschermd met dik glas in tegenstelling tot AC-rijtuigen, dus er is voldoende luchtventilatie. Maar met lucht komen stof, zonnestralen en water (tijdens regenval) door de ramen.
Bovenste bed
Bovenste bedden zijn de meest geprefereerde bedden na onderste bedden. Bovenste bedden bieden u de meeste privacy en veiligheid voor uw bezittingen en bagage. Als u graag de hele dag slaapt of achteroverleunt, is het bovenste bed het beste voor u. Niemand zal u komen storen.
Wat is een twijfelaar? Twijfelaars zijn bedden van 120 of 140 cm breed.
Door reizigers wordt zo'n balkon ook wel aangeduid als halletje.
„Een warme temperatuur, weinig prikkels en weinig licht tellen zeker mee.Ook is er in de trein vaak weinig zuurstof aanwezig, wat er voor zorgt dat je moe wordt.” Verder vertelt ze dat het deze tijd van het jaar extra verleidelijk is om in slaap te vallen.
Het belangrijkste verschil is dat een stoel is om te zitten tijdens de reis, terwijl een bed is om te slapen of rusten 's nachts . In sommige klassen kan dezelfde stoel worden omgebouwd tot een bed voor gebruik 's nachts, zoals in Sleeper Class waar de stoelen worden omgebouwd tot slaapplaatsen.
Treinstel. Een treinstel is een permanent aan elkaar verbonden combinatie van twee of meer rijtuigen (in spoorjargon: 'bakken') met eigen aandrijving en aan elk uiteinde een stuurstand. De aandrijving (elektrisch of diesel) kan over het hele treinstel zijn verdeeld of in enkele rijtuigen zijn geconcentreerd.
De 1e AC-wagon vertegenwoordigt het toppunt van luxe in treinklassen bij Indian Railways. Het is een klasse met airconditioning en privécompartimenten, die een serene en comfortabele reis biedt.