Een wisselstroommotor is een elektromotor die wordt aangesloten op een wisselspanning. Daarbij wordt onderscheid gemaakt in draaistroommotoren, die gevoed worden door een driefasestroom en werken met een draaiveld, en eenfasemotoren, die gevoed worden door een eenfasestroom.
Een wisselstroommotor werkt op wisselspanning, dat betekent dat de stroomrichting van de elektrische energie steeds omdraait. De werking van de wisselstroommotor is bijna hetzelfde als die van de gelijkstroommotor, alleen hoef je de stroomrichting van de energie nu niet meer mechanisch om te draaien.
Er zijn vele varianten en opties van Elektromotoren; bijvoorbeeld gelijkstroommotoren - borstel- of borstelloos en wisselstroommotoren - inductie (of asynchroon) en synchroon. De motoren kunnen op verschillende spanningen werken, afhankelijk van de toepassing en de beschikbare voeding.
Dit type motor werkt op basis van elektrische energie die wordt aangedreven door een wisselstroombron, zoals het elektriciteitsnet. Een AC motor heeft een stator (het stationaire deel) en een rotor (het draaiende deel). De stator genereert een magnetisch veld dat de rotor in beweging brengt.
Langere levensduur elektromotoren
De isolatieklasse van een motor bepaalt de maximaal toelaatbare wikkelingstemperatuur van 120°C bij klasse B (grenstemperatuur 130°C) en 145°C bij klasse F (grenstemperatuur 155°C).
De oppervlaktetemperatuur van een continu (en correct) werkende algemene industriële elektromotor zal gemakkelijk 80 C (176 F) zijn en misschien wel 100 C (212 F) . Je kunt je hand niet lang genoeg op een oppervlak houden dat zo heet is om verschillen te kunnen zien, en als je dat probeert, kun je lelijke brandwonden oplopen.
Een normale bedrijfstemperatuur van de gemiddelde motor is dus rond de 90 graden en kan gemakkelijk verder oplopen tot rond de 110-120 graden. Omdat het koelsysteem onder druk staat, gaat de koelvloeistof niet bij dergelijke temperaturen koken.
Stator : De stator is een belangrijk onderdeel, bestaande uit een stationaire spoelwikkeling die een roterend magnetisch veld produceert wanneer deze is aangesloten op een wisselstroombron. Dit magnetische veld interageert met een ander cruciaal onderdeel, de rotor.
De verschillende typen AC-motoren zijn: Inductiemotoren . Synchrone motoren . Eenfasemotoren .
In tegenstelling tot een synchrone motor, waarbij de rotor en het elektrisch magnetisch veld in de stator synchroon draaien, heeft een asynchrone motor een rotor die langzamer draait dan de het elektrisch magnetisch veld in de stator.
Inductiemotoren zijn het meest voorkomende type AC-motor en zijn te vinden in alles van hefwerktuigen tot huishoudelijke apparaten. Ze staan ook bekend als asynchrone motoren omdat ze elektromagnetische inductie gebruiken van het magnetische veld in de statorwikkeling, dit produceert een stroom in de rotor.
Ja, het is mogelijk om met een elektromotor stroom op te wekken. Een elektromotor kan worden gebruikt als generator, waarbij de draaiende beweging van de motor wordt omgezet in elektrische energie.
Een AC-motor is een elektromotor die wisselstroom gebruikt om mechanische energie te produceren met behulp van magnetisme gemengd met wisselstroom . Het belangrijkste voordeel van een AC-motor is het vermogen om een constant koppel te produceren tot aan de nominale snelheid.
De stator is het stilstaand gedeelte van een elektromotor of generator. De rotor is het bewegende deel. De stator kan een permanente magneet zijn, of een elektromagneet bestaande uit een weekijzeren kern met daaromheen de wikkelingen voor het opwekken van het magnetisch veld.
Direct Current (DC) ook wel gelijkstroom genoemd is samen met Alternating Current (AC) ook wel wisselstroom genoemd de belangrijkste spanning voor energiedistributie. Bij gelijkstroom of DC lopen de elektronen in een elektrische geleider altijd dezelfde richting op van de plus naar min-pool (eigenlijk andersom).
AC-inductiemotor
Aangezien wisselstroom wordt gebruikt voor dit type motor, bedoelen mensen vaak, wanneer ze verwijzen naar de term "AC-motor," eigenlijk een inductiemotor. Het magnetische veld zal wervelstromen in de rotor opwekken, min of meer op dezelfde manier als een transformator dat doet.
De twee belangrijkste typen AC-motoren zijn inductiemotoren en synchrone motoren . De inductiemotor (of asynchrone motor) vertrouwt altijd op een klein snelheidsverschil tussen het roterende magnetische veld van de stator en de snelheid van de rotoras, slip genaamd, om rotorstroom in de AC-wikkeling van de rotor te induceren.
Servomotoren: Hogere snelheid, minder koppel, vaak gebruikt met een versnellingsbak om het gewenste koppel te bereiken. Koppelmotoren: hoog koppel, lage snelheid, directe aandrijving zonder versnellingsbak, hogere efficiëntie en nauwkeurigheid.
De rotor van een AC-inductiemotor is ontworpen om de spoel in de stator kort te sluiten, wat een andere magnetische flux in de rotor induceert. De flux in de rotor zal altijd een vertraging hebben ten opzichte van de statorflux, maar zal roteren ten opzichte van het magnetische veld.
DC motoren, ook wel gelijkstroommotoren genoemd, werken op gelijkstroom in plaats van draaistroom. In tegenstelling tot bij draaistroommotoren is het noodzakelijk de stroomrichting van de energie mechanisch om te draaien. Je zet elektrische energie om in mechanische energie door een magnetisch veld te creëren.
Frequentiewisselaars worden gebruikt om bulk AC-stroom van de ene frequentie naar de andere om te zetten, wanneer twee aangrenzende elektriciteitsnetten op verschillende nutsnetfrequenties werken. Een variabele frequentieaandrijving (VFD) is een type frequentiewisselaar dat wordt gebruikt voor snelheidsregeling van AC-motoren, zoals die voor pompen en ventilatoren.
Natuurlijk hebben factoren zoals airconditioning, slepen en stationair draaien bij stilstand hier invloed op, maar het zou goed moeten zijn als uw auto ergens tussen de 190-220 graden draait. Boven deze limiet lopen uw radiator en koelvloeistof een groter risico op verbranding.
Een motorrijtuig met een cilinderinhoud groter dan 50 cc wordt in de standaardtaal een motor of een motorfiets genoemd. (1) Op zonnige dagen maakt Albert altijd een tochtje op zijn motor. (2) Motorfietsen kunnen gevaarlijk zijn op de autosnelweg. In België wordt zo'n rijtuig ook weleens een moto genoemd.
Eén van de vaakst voorkomende oorzaken voor oververhitting van een automotor is een te laag koelvloeistofpeil. De koelvloeistof zorgt er namelijk voor dat de motor de juiste bedrijfstemperatuur aanhoudt. Dit weet het middel te bewerkstelligen, doordat het binnen het circulaire afgesloten koelsysteem rondgepompt wordt.