Let op: De Portugese namen van benzine en diesel lijken erg op elkaar: gasolina is benzine en gasóleo is diesel.
Onder normale omstandigheden is premium brandstof niet nodig. De extra dopes zorgen voor een betere reiniging van brandstofsysteem en verbrandingsruimte. Bij veel korte stukjes en veelvuldig met lage toerentallen rijden kan het raadzaam zijn om premium brandstof te tanken.
Portugal - dieselprijzen: De weergegeven prijzen zijn voor de periode vanaf 06-juni-2022 t/m/t 12-september-2022. De gemiddelde prijs in deze periode is 1.88 (Euro), met een minimum van 1.73 (Euro) op 15-augustus-2022 en een maximum van 2.08 (Euro) op 20-juni-2022.
Wat is de nieuwe diesel XTL? Diesel XTL is een verzamelnaam voor paraffinische synthetische diesels. Ze hebben een lagere densiteit, een lager zwavel- en aromatengehalte, en het type A heeft een hoger cetaangetal dan diesel EN 590. Diesel XTL beantwoordt aan een andere norm dan de EN 590.
Rode diesel is een brandstof die uit aardolie verkregen wordt. De brandstof wordt ook wel gasolie genoemd. Rode diesel valt onder een lager accijnstarief dan witte diesel, dus om het verschil tussen 'gewone' diesel en rode diesel duidelijk te maken wordt er aan laatstgenoemde een rode kleurstof toegevoegd.
Het getal na de B geeft het maximum percentage FAME (Fatty-Acid-Methyl-Ester) aan dat in de dieselbrandstof verwerkt mag worden. B7 is dus geen nieuwe brandstof, maar een Europese aanduiding voor dieselbrandstof met maximaal 7% FAME. FAME wordt aan dieselbrandstof toegevoegd om de CO₂-uitstoot te verminderen.
Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van je kenteken snel je 'emissieklasse' ofwel de Euronorm. Opvragen via het Kentekenregister van de RDW kan ook, al staat de informatie daar iets meer verstopt onder 'Motor & Milieu – Uitstoot'.
Misschien heb je het al gemerkt, maar bij de benzinepomp hebben benzine en diesel nieuwe namen gekregen. Deze wijziging komt voort uit een Europees beleid.
Let op: De Portugese namen van benzine en diesel lijken erg op elkaar: gasolina is benzine en gasóleo is diesel.
Verdwijnen de namen Euro 95 en diesel van de borden? Nee, de huidige namen blijven naast de nieuwe codes bestaan. Euro 95 blijft Euro 95, alleen komt er een sticker bij. Wel verdwijnen de huidige groene labels voor benzine en de zwarte labels voor diesel.
Let op: De Spaanse namen van benzine en diesel lijken erg op elkaar: gasolina is benzine en gasóleo is diesel.
De gemiddelde prijs voor deze periode is 1.95 (Euro), met een minimum van 1.72 (Euro) op 05-september-2022 en een maximum van 2.17 (Euro) op 13-juni-2022. Ter vergelijking, was de gemiddelde prijs van benzine in de wereld voor deze periode 2.02 Euro.
Wat is het verschil tussen diesel B7 en B10? Diesel B10 beantwoordt aan een andere norm dan de huidig gangbare diesel. Diesel B10 beantwoordt aan de norm NBN EN 16734. Het maximale percentage FAME bedraagt 10 % i.p.v. 7 % in de huidige diesel (EN 590).
Blauwe diesel bevat minder water, het verbrandt schoner en de brandstof is zuiverder. Blauwe Diesel 100 is Europees genormeerd met de EN15940-norm. Blauwe diesel 100 is Amerikaans genormeerd met de ASTM D975. De mengproducten, zoals blauwe diesel 10 t/m 50 zijn Europees genormeerd met de EN590 Arctic-norm Class 0.
In een lage mengverhouding van 7% kan het met gewone diesel gebruikt worden. In Nederland tank je aan de pomp bij gewone diesel ook 7% biodiesel. Op het handvat staat daarom B7. B10 voldoet niet aan de standaard dieselnorm EN590 en moet je dus niet tanken, tenzij jouw autofabrikant dat uitdrukkelijk heeft toegestaan.
Allesinds tzal niet de kleurstof zijn die schadelijk is aan een motor. Als je met een moderne motor met rode Diesel gaat rijden dan gaat je dat na een tijdje meer kosten dan op de normale Diesel die te rijden. Een moderne Diesel kan daar vrij slecht tegen.
Rode diesel mag alleen worden gebruikt: in schepen, zolang dat geen pleziervaartuigen zijn, en. in een beperkt aantal gevallen in kranen op schepen en pontons.
Men zegt wel eens dat diesel en mazout hetzelfde zijn, behalve de rode kleur. Maar dit klopt niet! Om te beginnen is het verboden om mazout te gebruiken in een dieselmotor. Dit zou leiden een slechte werking van de motor, afzettingen op de motor, verhoogde uitstoot, en motorschade.
De maximumsnelheden in Portugal zijn: Binnen de bebouwde kom 50 km/h. Buiten de bebouwde kom 90 km/h. Snelwegen 120 km/h.
Het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed is 0,5 promille. Voor bestuurders die korter dan drie jaar een rijbewijs hebben, geldt een limiet van 0,2 promille. Het is verboden te rijden onder invloed van drugs.
Een andere betaalmogelijkheid is de Toll Card: een prepaid-kaart van €5, €10, €20 of €40. Deze kaarten zijn te koop bij verkooppunten van Easy Toll, bij postkantoren, via deze website, bij diverse servicestations in Portugal en Spanje, bij toeristenbureau's en in sommige hotels.