De Gouden Loeki is een Nederlandse televisieprijs voor de beste reclamespot. De prijs wordt sinds 1995 jaarlijks uitgereikt door de STER.
Tranentrekker: déze ontroerende reclame is winnaar van de Gouden Loeki 2023. Gisteravond werd in het Tropenmuseum in Amsterdam de winnaar van de Gouden Loeki 2023 bekend gemaakt. And guess what? Voor de vierde keer in vijf jaar tijd wint de Staatsloterij de prijs voor beste reclamespot.
De Loden Leeuw wordt elk jaar uitgereikt door Radar. De prijs voor de meest irritante reclame is door het programma in 2002 in het leven geroepen en is de tegenhanger van de Gouden Loeki, de publieksprijs voor de beste reclame.
De kwartaalwinnaars Ster Gouden Loeki van het derde kwartaal van 2023 zijn bekend! Albert Heijn, Bol.com, Dacia, Dierenbescherming, Heineken, Het Vergeten Kind, KiKa, McDonald's, Ministerie van VWS én het Ministerie van VWS samen met het Ministerie van JenV maken kans op de Ster Gouden Loeki 2023.
1| Pietertje – Calvé Pindakaas (2010)
Calvé speelt met deze reclame in op de emotionele aspecten van de consumenten. De reclame vertelt het verhaal van een klein jongetje genaamd Pieter.
Toto heeft de Loden Leeuw in de wacht gesleept, de prijs voor de meest irritante reclame. Het kreeg 57,3 procent van de stemmen. De andere twee genomineerden waren Lidl en Plameco. Cmo Arno de Jong van Nederlandse Loterij, waaronder Toto valt, kreeg de prijs uitgereikt uit handen van Antoinette Hertsenberg van Radar.
Loeki was zo verbonden met de reclame op de publieke zenders dat de prijs voor de beste reclame naar hem vernoemd is: de Gouden Loeki. De tegenhanger hiervan is de Loden Leeuw voor de irritantste reclamespot, van het programma Radar.
Oud-voetballers Wim Kieft, Sjaak Swart, Wesley Sneijder en Andy van der Meijde hebben een Loden Leeuw gewonnen, de prijs voor de irritantste BN'er in een reclame.
Wim Kieft, Sjaak Swart, Wesley Sneijder en Andy van der Meijde ontvingen de prijs voor meest irritante BN'er in een reclame. Het kwartet was te zien in de reclame van gokbedrijf BetCity. De reclame van TOTO, waarin een zingende gorilla te zien is, won in de categorie meest irritante reclame.
Het bekendmaken van de finalisten betekent ook de start van de stemperiode. Zoals elk jaar bepaalt het publiek wie er met de felbegeerde prijs naar huis gaat. Tot en met 5 maart kan er gestemd worden via stergoudenloeki.nl. De winnaar van de Ster Gouden Loeki wordt op 9 maart onthuld in Amsterdam.
Wanneer kun je stemmen? Op donderdag 12 oktober kan er vanaf 19.55 uur gestemd worden. De lijnen worden geopend tijdens de uitzending vanaf de rode loper op NPO 1. De lijnen sluiten tijdens de uitzending van het Gala later die avond op NPO 1.
STEM NU! Naast het stemmen op de verschillende programma's, kan er in deze ronde ook gestemd worden op de Televizier-Ring Presentator, Acteur, Talent en Online-videoserie.
Toto heeft de Loden Leeuw in de wacht gesleept, de prijs voor de meest irritante reclame. Het kreeg 57,3 procent van de stemmen. De andere twee genomineerden waren Lidl en Plameco. Cmo Arno de Jong van Nederlandse Loterij, waaronder Toto valt, kreeg de prijs uitgereikt uit handen van Antoinette Hertsenberg van Radar.
Op maandag 2 januari 1967 is het dan zo ver: het eerste STER-blok wordt uitgezonden. Wat heet: de eerste reclame is zelfs van de concurrerende en doodsbange kranten. Een stem spreekt de kijker toe: 'Zeven seconden geleden begon de reclame in de televisie. U wist het uit uw krant.
De traditionelere reclamemethoden, zoals productmonsters, winkeldisplays, advertenties in kranten en sportsponsoring, blijken het meest effectief. Het onderzoek noemt ook mond-tot-mondreclame. TV-reclames blijken de consumenten zich het vaakst te herinneren. Dit geldt voor heel Europa.
In 1477 bracht de Engelse drukker William Caxton het eerste reclamepamflet uit voor zijn eigen boeken. Al snel volgden anderen zijn voorbeeld. Er werden ook kranten geïntroduceerd, waarin vanaf de zeventiende eeuw ook advertenties in verschenen.
De tot dusverre langste spot werd in 2005 uitgezonden op Yorin en duurde van 01.48 tot 03.12 uur en was van Liptons Ice Tea Green. 's Werelds langste spot, uit de VS, voor een sandwich duurde 13 uur.
Voor het eerst tv in Nederland
De eerste officiële uitzending in Nederland was op 12 december 1949. Twee jaar na dato werd de NTS (Nederlandse Televisie Stichting) opgericht. Hier zaten vier grote omroepverenigingen in: AVRO, KRO, VARA en NCRV. Later kwam hier nog de VPRO bij.
De etymologische historie van het woord reclame vindt zijn wortels in de Oudheid: het vroege Latijn kende het woord reclamare. Op de markten van Rome riepen en schreeuwden de handelaren en kopers elkaar aan (re=terug; clamare=schreeuwen).