Hier hebben ze 'Peapod', en doet hetzelfde als Albert.nl: je online bestelde boodschappen offline bij je thuis brengen. Het enige verschil is de branding: Peapod heeft een eigen huisstijl daar waar Albert.nl duidelijk aan Albert Heijn gelieerd is.
Koninklijke Ahold staat in ons land bekend voor grote supermarktketen Albert Heijn, slijterij Gall & Gall, drogisterij Etos en webshopgigant bol.com, maar heeft ook nog andere winkelketens onder zijn hoede waaronder Giant, Martin's en Peapod.
Albert Heijn to go
Het is een winkel voor mensen onderweg, met een druk leven, die behoefte hebben aan lekkere, verse en verantwoorde producten voor een goede prijs. De formule telt 86 winkels door het hele land.
Albert Heijn (supermarkt), een Nederlandse supermarktketen.
Of het succes van Albert Heijn -door Nederlanders ook wel liefkozend 'Appie' genoemd- die eerste golf van nieuwsgierigheid zal overleven, zal nog moeten blijken. Voor de Nederlandse keten is deze winkel strikt genomen trouwens haar eerste echte test in ons land.
Albert Heijn
De familie Heijn prijkt met een vermogen van €430 miljoen op de twintigste plaats.
Albert Heijn domineert de Nederlandse binnensteden met zijn filialen. Maar er zijn twee grotere steden uit de top 10 waar Albert Heijn niet de grootste supermarktketen is. In Tilburg is Jumbo de grootste, als je AH to go-vestigingen niet meetelt, en in Nijmegen voert Coop de lijst aan.
Albert Heijn is een Nederlandse supermarktketen die in 1887 haar eerste kruidenierswinkel opende en nu ruim 900 winkels telt. In 2011 openden we onze eerste winkel in België. De teller staat nu op meer dan 50 winkels.
In 2012 nam Albert Heijn 82 C1000 winkels over van Jumbo Supermarkten, die de keten in 2011 had overgenomen, de overgenomen winkels werden omgebouwd naar Albert Heijn.
Net als eerdere jaren is en blijft het Amerikaanse Walmart de grootste retailer ter wereld, gevolgd Amazon. Discounters, zoals Schwarz Gruppe (Lidl), Aldi en het Amerikaanse Costco, staan op de plaatsen 3, 4 en 5.
Met 980 vestigingen is Albert Heijn wel de grootste supermarktketen, gevolgd door Jumbo met 669 vestigingen en Aldi met 494 vestigingen.
Als je in Spanje zit, zou je een supermarkt als de Albert Heijn heel goed kunnen missen. Maar niet getreurd; Spanje heeft haar eigen Albert Heijn genaamd de Mercadona.
Albert Heijn lijkt op Delhaize in België, Carrefour in Frankrijk en Tesco in Groot-Brittannië. Allemaal hebben ze grote winkels met een assortiment dat zowel breed (veel producten) als diep is (veel keuze per productcategorie). Grote versafdelingen en talloze weekaanbiedingen zijn een andere overeenkomst.
De sturing door het Rijk om hypermarkten te weren is sinds 2004 afgenomen. Provincies en gemeenten worden niet meer expliciet verzocht de economische gevolgen voor bestaande winkels mee te laten tellen bij hun besluit. Bovendien worden supermarkten steeds groter: gemiddeld waren ze in 2013 zo'n 850 vierkante meter.
Een Albert Heijn XL-winkel is een extra grote supermarkt, van de supermarktformule Albert Heijn, waar naast een groot assortiment aan food-producten ook veel non-foodproducten verkrijgbaar zijn.
Albert Heijn is verreweg de grootste supermarktketen in Amsterdam. De keten heeft nu 89 winkels in de stad, plus nog een aantal in aanbouw. Dat is veel meer dan de veertien winkels van concurrent Jumbo, de landelijke nummer twee. Dirk, de Amsterdamse tweede, heeft maar zestien winkels.
Er zijn momenteel 23 vestigingen van AH XL in Nederland. De exacte locaties en de openingstijden van de XL's zijn terug te vinden op de bedrijfswebsite.
Momenteel heeft de retailer vier eigen merken: AH Basic (laagste prijs), AH Huismerk (middensegment), AH Excellent (premium) en AH Biologisch.
De Jumbo Foodmarkt pal naast het NAC-stadion in Breda is met zijn 6000 vierkante meter de grootste supermarkt van Nederland. De opening van de winkel is niet onopgemerkt gebleven.
Albert Heijn heeft veruit het meeste winkels, zo'n 360 meer dan Jumbo, en het hoogste marktaandeel per winkel 0,036%.
Albert Heijn begint zijn winkel in de tijd van de industriële revolutie. Die zet de hele economie op zijn kop. Ambachtslieden en rondreizende verkopers verdwijnen, de welvaart neemt toe, er komen veel meer producten op de markt. Door te specialiseren speelt Albert Heijn in op de tijdgeest.