Distronic. Distronic is een Engelse benaming voor de adaptieve cruise control van Mercedes-Benz. Het systeem treedt in werking wanneer de afstand, afhankelijk van de snelheid, tussen de voorligger en de auto met het systeem kleiner wordt dan de vooraf geprogrammeerde waarde.
Bij een auto met Adaptive Cruise Control (ACC) wordt de snelheid van de auto namelijk automatisch teruggebracht als een voorligger langzamer rijdt dan de door jouw ingestelde rijsnelheid, zonder dat jij als bestuurder iets hoeft te doen. De minimale afstand die je wilt bewaren tot je voorligger, bepaal je zelf.
Distronic Plus is Engelse benaming voor de nieuwe adaptieve cruise control van Mercedes-Benz. Het systeem verschilt op een paar punten met het vorige Distronic-systeem. In combinatie met de cruise control zorgt het systeem ervoor dat de afstand tot de voorganger binnen de perken blijft.
De actieve afstandsassistent DISTRONIC kan de door de bestuurder ingestelde afstand ten opzichte van voorliggers aanhouden en op deze wijze de bestuurder ontlasten bij ritten op de autosnelweg of in langzaamrijdend verkeer.
Mercedes-Benz – Citan cruise control (Tempomat)
Wanneer een constante snelheid moet worden aangehouden, of wanneer er lange trajecten of met een aanhangwagen wordt gereden, zorgt de cruise control (Tempomat) ervoor dat de chauffeur fysiek minder wordt belast.
Wat is Adaptive Cruise Control? De Adaptive Cruise Control (ACC) is in te schakelen bij een snelheid vanaf 50 km/u. Vanaf dat moment werkt ook de automatische afstandsregeling tot de voorganger. Dit veiligheidssysteem past de snelheid van de auto automatisch aan om een veilige afstand tot je voorligger te bewaren.
Cruise control herkent u aan het woordje 'cruise', 'cruise control' of een snelheidsmeter met een pijltje. Wanneer u cruise control instelt en op 'set' klikt, houdt uw auto automatisch de gewenste snelheid aan. Zodra u remt, schakelt het cruise control systeem weer uit.
Deze systemen zijn beschikbaar voor alle nieuwere Mercedes-modellen, en een DISTRONIC PLUS-systeem is gemakkelijk te herkennen aan de grille aan de voorkant.
De actieve remassistent helpt ongevallen met voorliggers en overstekende voetgangers te voorkomen of de gevolgen daarvan te verminderen. Het systeem waarschuwt de bestuurder in eerste instantie met zicht- en hoorbare signalen zodra botsingsgevaar wordt waargenomen.
De actieve afstandsassistent DISTRONIC zorgt ervoor dat u duidelijk minder wordt belast tijdens het autorijden, en houdt automatisch de juiste afstand aan ten opzichte van een voorligger. In combinatie met verkeersbordenherkenning kunnen voorgeschreven maximumsnelheden met een druk op de knop worden overgenomen.
Side Assist
Radarsensoren aan de achterkant van de auto houden het achteropkomende verkeer en het verkeer in de dode hoek in de gaten. Wil je wisselen van rijbaan, maar is verkeer te dichtbij, dan waarschuwt het systeem met lichtsignalen in de buitenspiegel. Gekoppeld aan Lane Assist stuurt de auto actief terug.
Je kunt zelfstandig gas bij geven, maar dan ga je voorbij aan het nut van de ACC. Bij de meeste auto's kun je het adaptieve deel van de cruisecontrol niet uitschakelen en op normale CC rijden.
Schakel de schakelaar naar On of beweeg de pook aan de stuurkolom naar On. Dit zet het systeem aan. Let op, omdat er nog geen snelheid is ingesteld werkt het nog niet. Zodra je op de gewenste snelheid bent schakel of klik je naar SET, hiermee gaat de Cruise-controle aan en ook gelijk naar de ingestelde snelheid.
Met behulp van een vragenlijst is naar hun ervaring gevraagd met adaptive cruise control (ACC). Dat is een systeem dat automatisch een door de bestuurder ingestelde snelheid vasthoud (handig op de snelweg) en automatisch remt als je voorganger remt.
De actieve spoorassistent is een rijhulpsysteem van Mercedes-Benz. De spoorassistent waarschuwt de bestuurder als de auto onbedoeld van rijstrook wisselt door het stuurwiel licht te laten trillen.
Brake assist (Engelstalig) of remassistent betekent: hulpremsysteem. Dit elektronische hulpremsysteem verhoogt de remdruk in bepaalde noodsituaties tot op het niveau waarop de ABS inslaat. Daarbij wordt de rijsnelheid van de auto vergeleken met de door de bestuurder uitgeoefende remdruk.
De actieve snelheidslimietassistent helpt u ook in onoverzichtelijke verkeerssituaties de toegestane maximumsnelheid aan te houden. De toegestane maximumsnelheid wordt door een camera waargenomen en vervolgens automatisch door de actieve afstandsassistent DISTRONIC overgenomen en als snelheid ingesteld.
Met de cruise control (aan) rij je automatisch met een gelijkmatige snelheid en rij je tot wel zo'n 5% zuiniger op de snelweg.
Het is ontspannend en het helpt bij een gunstig brandstofverbruik. Verder kan het boetes voorkomen. Nadeel van een normale cruise control is echter dat het in de praktijk niet prettig werkt zodra er meer verkeer om je heen is. Je moet dan constant reageren op wat anderen doen en dus de cruise control (de)activeren.
Een snelheidsbegrenzer (Speed Limiter) is te beschouwen als een omgekeerde cruisecontrol – u regelt de snelheid met het gaspedaal, terwijl de snelheidsbegrenzer voorkomt dat u per ongeluk de vooraf gekozen/ingestelde snelheid overschrijdt.
Om voldoende afstand te houden, moet je vaak remmen wat het rijden alsnog onrustig of onveilig kan maken. Daarom heeft Volkswagen Adaptive Cruise Control. Dat houdt automatisch voldoende afstand tot je voorliggers – wel zo veilig en comfortabel.
Intelligent snelheidsregelingssysteem. Elk nieuw automodel en -type heeft vanaf dit jaar een ACC of adaptive cruise control. Vanaf 2024 verplicht Europa de autoconstructeurs om die functie ook in alle nieuwe auto's te plaatsen. Het slimme systeem is een absolute must-have voor wie inzet op veiligheid.
Cruise control werkt niet vanzelf, deze zet je via een snelheidsregelaar aan. Deze bevind zich op de hendel aan de linkerkant van het stuur. Heb je jouw snelheid bereikt, zet dan de cruise control aan.
Mercedes-Benz – Vito cruise control (Tempomat)
De gekozen snelheid wordt opgeslagen en vervolgens aangehouden, waarbij ondertussen met de hand kan worden geschakeld. De Tempomat is beschikbaar voor een bedrijfsauto met een automatische- of handgeschakelde transmissie.
Cruise control is een automatische snelheidsregelaar of “cruise controller”. Het is makkelijk bij een lange rit. De cruise-controller is een elektronisch systeem dat de o.a. brandstoftoevoer naar de motor regelt, zodat het gaspedaal tijdelijk wprdt vervangen.