U wilt weten hoe hard een ambulance daar mag rijden. Nederlandse hulpdiensten werken met richtlijnen. In de Regeling optische en geluidssignalen 2009 staat dat hulpdiensten maximaal 40 kilometer per uur harder mogen rijden dan andere auto's.
Ambulances mogen maximaal 40 kilometer per uur harder rijden dan het overige verkeer, zodat niemand bovenmatig in gevaar komt. Ambulances mogen straks dus maximaal 140 in plaats van 170 rijden.
Dat komt doordat op 16 maart ook de limiet voor hulpdiensten met zwaailichten en sirenes omlaag gaat. Wettelijk mogen deze noodvoertuigen maximaal 40 kilometer harder dan andere auto's, vertelt Janssen: ,,Dus mogen we nu nog 170 rijden. Dat doen we niet heel vaak, maar het gebeurt.
De ambulance rijdt niet met zwaailicht en sirene en heeft geen maximum tijd waarop hij aanwezig moet zijn.
Doordat de maximumsnelheid per half maart omlaag gaat, mogen ook politie, brandweer en ambulances 'slechts' 140 kilometer per uur.
Op een woonerf mag ook een ambulance bijvoorbeeld slechts stapvoets rijden. Een ambulance mág door rood rijden, maar dan wel met maximaal 20 kilometer per uur. Daarnaast moet de ambulance tot stilstand kunnen komen binnen de afstand die vrij is en te overzien.
Rij dan voorzichtig een paar meter naar voren, maar steek nooit de kruising over. Dus mocht er een ambulance, politieauto of brandweerwagen achter je rijden met zwaailichten en sirenes, draai dan een klein stukje opzij zodat de hulpdiensten ruimte hebben om te passeren.
Acceleratie (0-100 km/u): 11,30 seconden. Topsnelheid: 170 km/u.
Wanneer een hulpdienst, zoals brandweer, ambulance of politie, blauwe zwaailichten én sirenes voert, dan moet je dit voertuig voorrang verlenen.
Om te beginnen mogen de grotere brandweerauto's die zwaarder zijn dan 5.000 kilo maar 20 km/u te hard rijden (ten opzichte van de geldende snelheid). In de praktijk halen de brandweerauto's een maximale snelheid van tussen de 110 en 115 km/u, zo laat de brandweer weten aan TopGear.
Met zijn 720 pk en 2.700 Nm sterke dieselmotor, gekoppeld aan een 7-traps automaat is de Boxer ondanks zijn gewicht van 35 ton in staat een topsnelheid van 103 km/u te halen. Fijn, want zo blijft de ambulance niet meer achter bij de andere voertuigen van de landmacht.
Gebruik blauw zwaailicht
Politie, ambulance en brandweer mogen blauwe zwaailichten alleen gebruiken voor dringende taken.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Nee, in principe mogen deze hulpverleners maximaal 40 km/u harder rijden dan de limiet die voor het overige verkeer op dezelfde weg geldt. Een uitzondering is er voor extra snelle politieauto's, zoals de Audi A6 die als Snel Interventie Voertuig (SIV) wordt ingezet.
In België zijn haast alle hulpverlingsvoertuigen automaten. In Nederland ook, bij vervanging van een oud voertuig word in Nederland in 99% van de gevallen een handgeschakeld voertuig vervangen door een automatischgeschakeld voertuig. Bij ambulance en brandweer is dit al zo sinds de jaren 90.
Een spoedrit is in opdracht van de meldkamer. Gezien de ernst van de melding dient de ambulance hierbij binnen 15 minuten (A1) dan wel 30 minuten (A2) ter plaatse te zijn. De meldkamer stelt de classificatie vast.
Maar omdat die maximumsnelheid in een aantal landen in Europa 90 km/uur is, zijn de verplichte snelheidsbegrenzers in vrachtwagens volgens de Europese richtlijn afgesteld op 90 km/uur. Komt een vrachtwagen niet buiten Nederland, dan moet die op 80 km/uur zijn begrensd.
Voorrangsvoertuig. Een politieauto, een ambulance of een brandweerauto wordt een voorrangsvoertuig genoemd. Om voorrang te krijgen van het overige verkeer moet er wel actief een zwaailicht en een sirene gebruikt worden.
Dat betekent dat politieauto's, ook zonder optische- en geluidssignalen, bijvoorbeeld de maximum snelheid mogen overtreden, door rood licht mogen rijden, over de vluchtstrook of busbaan kunnen rijden of op het trottoir mogen parkeren. Dit geldt voor alle politievoertuigen, zowel opvallend als onopvallende voertuigen.
1. SSC Tuatara. De SSC Tuatara met een topsnelheid van 508 km/u is veruit de snelste auto op het moment.
De snelste auto van de Nederlandse politie is de Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro S Tronic. Deze politieauto beschikt over een 286 pk sterke dieselmotor en heeft een topsnelheid van 250 km/u. In 5,6 seconden zit de politie-Audi op de 100 km/u. Deze auto is het snelle interventie voertuig van de politie in Nederland.
Voorrangsvoertuigen zijn voertuigen van de hulpdiensten en andere aangewezen diensten die met optische en geluidssignalen mogen rijden.