Met Eurostar van Amsterdam naar Londen reizen is slim, makkelijk en gaat supersnel. Je reist rechtstreeks van centrum naar centrum in 4 uur en 10 minuten met een snelheid van 317 km per uur.
Treinen naar Nederland
Met de Eurostar naar Amsterdam is snel, gemakkelijk en betaalbaar - je reist in slechts 3 uur en 20 minuten van stadscentrum naar stadscentrum.
Thalys. Nederland staat in het lijstje van de Railway Gazette op plek 17. Hoewel de Thalys tussen Schiphol en Rotterdam kort de 300 kilometer per uur aantikt, ligt de gemiddelde snelheid op het HSL-Zuid op 'slechts' 167 kilometer per uur.
Thalys rijdt op verschillende stukken tussen Amsterdam en Parijs wel 300 km/u! Uitgezonderd is de route tussen Amsterdam en Schiphol en tussen Antwerpen en Brussel. Op die stukken rijdt de trein 160 km/u.
De gemiddelde reistijd per trein van Amsterdam-Centraal naar Parijs is 4 uur en 33 minuten lang, maar met de snelste dienstregeling kun je er al in 3 uur en 25 minuten zijn. Ongeveer 15 treinen per dag reizen de afstand van 431 km tussen deze twee bestemmingen.
Reisinformatie trein naar Parijs
Eurostar rijdt 10x per dag in topsnelheid vanuit Amsterdam via Schiphol en Rotterdam naar Parijs.
De snelste reistijd met de trein van Rotterdam naar Parijs is 2 uur en 37 minuten.
In Europa is de snelst ontworpen trein de AGV, de opvolger van de TGV. AGV staat voor Automotrice à Grande Vitesse. Onder andere het Italiaanse Italo heeft de AGV afgenomen. De treinen zijn ontworpen voor 360 kilometer per uur.
Hoe snel rijdt de Eurostar? Eurostar rijdt door de Kanaaltunnel met een snelheid van 160 kilometer per uur (100 mph), maar buiten de tunnel halen we een snelheid van 300 kilometer per uur (186 mph).
De snelste trein in Nederland is de Thalys. Anderhalve minuut in Nederland tikt hij z'n topsnelheid aan: 300 kilometer per uur. Maar dan moet de hogesnelheidstrein in de remmen. Net als bijna alle andere treinen in Nederland.
Thalys-hogesnelheidstreinen verbinden België, Nederland, Frankrijk en Duitsland. Nu Thalys en Eurostar één zijn, bieden we al deze lijnen onder dezelfde naam aan. De treinen behouden hun respectievelijke rode en blauwe kleuren, maar rijden allemaal onder de naam Eurostar.
De TGV Thalys PBKA is een type hogesnelheidstrein uit de TGV-familie dat sinds 1996 wordt ingezet op de lijnen van het Eurostar-netwerk tussen Parijs, Brussel, Keulen en Amsterdam (PBKA), voor 1 oktober 2023 bekend onder de naam Thalys.
Maglev Train Shanghai: snelste trein ter wereld
Deze trein gaat van het centrum van Shanghai naar het vliegveld. In maar liefst 15 minuten leg je een afstand af van 27 kilometer.
Soms moeten we om operationele redenen zoals werkzaamheden aan het spoorwegnet onze dienstregeling aanpassen. Raadpleeg onze website voor de laatste updates. Vooral in het weekend en op feestdagen zijn onze treinen druk bezet. Kijk indien mogelijk dus uit naar een andere datum.
Trein goedkoper
Behalve dus als je naar het Verenigd Koninkrijk wil. Wanneer je met de Eurostar naar Londen, Birmingham of Bristol reist, betaal je gemiddeld meer dan reizigers die met het vliegtuig gaan. De goedkoopste bestemming per trein is Hannover. Een retourtje kost tussen de 56 en 68 euro.
ICE hogesnelheidstrein
De ICE (InterCity Express) is een hogesnelheidstrein die alle grote steden in Duitsland met elkaar verbindt. Met snelheden van tot wel 300 km per uur is dit een van de snelste manieren om tussen steden als Berlijn, Hamburg en Keulen te reizen.
Door de American Society of Civil Engineers uitgeroepen tot één van de zeven wonderen van de moderne wereld, bereikt het een diepte van 75 meter onder de zeebodem, is het 50 km lang en kostte het bouwen met 11 boormachines zeven (eigenlijk zeer interessante) jaar.
Net zoals in luchthavens gebeurt, werkt Eurostar samen met de Europese autoriteiten voor de grootste veiligheid bij elke reis. Je hebt misschien iets meer tijd nodig in het station, maar omdat veiligheid boven alles gaat, nemen wij die veiligheidscontroles heel ernstig.
Kosten Eurotunnel
Voor het retour moet je denken aan een bedrag dat ongeveer tussen de €210 en €260 uitkomt.
Op reguliere lijnen die van het treinbeïnvloedingssysteem LZB voorzien zijn, rijdt de ICE tot 230 km/u, bijvoorbeeld op het traject Berlijn – Hamburg. Op de zes hogesnelheidslijnen wordt 250 tot 300 km/u gereden. Op aangepaste bestaande lijnen, Ausbaustrecken (ABS), worden snelheden tot 200 km/u gehaald.
Londen: de trein is sneller en ongeveer even duur
Overstappen in Brussel is dus niet meer nodig, wat de reistijd aanzienlijk heeft verkort. Een treinreis vanaf Amsterdam duurt nu circa 4,5 uur. Ga je met het vliegtuig, dan is dat een stuk korter: ruim een uur.
ICE International is de hogesnelheidstrein die dagelijks vanuit Nederland naar Duitsland en Zwitserland rijdt. Reizen met ICE International is comfortabel en ontspannen. ICE International geeft reizen bovendien een nieuwe dimensie: tussen Keulen en Frankfurt bereikt de trein snelheden van 300 km/u!
De goedkoopste tickets zijn €35 voor een enkeltje van Amsterdam naar Parijs. Retour is het dan €70. Hoe korter van tevoren je boekt, hoe duurder de tickets zijn. Hier kun je beschikbare tickets bekijken en boeken.
Paris (Pont de Sèvres)
Bus stops in front of the bus station "Pont de Sèvres" on Avenue du Général Leclerc, along the sidewalk with the metro works Algeco.