In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
Op de autosnelwegen, kortweg snelwegen, geldt tussen 06.00 en 19.00 uur meestal een maximumsnelheid van 100 km/h. Buiten deze tijden mag u op plaatsen waar dat qua verkeersveiligheid en leefbaarheid kan, 120 of 130 km/h rijden. Op de N-wegen geldt een maximumsnelheid van 80 of 100 km/h.
Het simpele antwoord is: kijk naar de verkeersborden langs de weg. Want daar wordt het - als het goed is - duidelijk op aangegeven. Staat er één bord dat 100 kilometer per uur als maximumsnelheid tussen 06:00 en 19:00 aangeeft? Dan mag u na 19:00 uur 130 kilometer per uur rijden.
Helemaal geen middenstreep
Bij deze markering is de maximumsnelheid doorgaans 60 km per uur. Maar dat moet wel door de borden zijn aangegeven. Staan die borden er niet, dan is het 80 km per uur.
Hoofdrijbanen binnen de bebouwde kom
Het plaatsnaambord zelf impliceert ook een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. Tegenwoordig wordt het bebouwde kom-bord ook wel gecombineerd met een 30-bord. Dan geldt 30 kilometer per uur als snelheidslimiet.
Het begin en einde van een 30km/uur-gebied moeten duidelijk herkenbaar zijn door een poortconstructie: met borden, ondersteund door een in- en uitritconstructie. Binnen een 30km/uur-gebied heeft verkeer van rechts voorrang; er zijn in beginsel geen voorrangswegen of -kruispunten.
Er is meer duidelijk over waar vanaf volgend jaar ook overdag 130 kilometer per uur gereden kan worden. Het gaat om de A7-Afsluitdijk, tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen, de A7 tussen de aansluiting Winschoten en de grens met Duitsland, en de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug.
Een asstreep is een lengte markering die vaak in het midden van rijbaan geplaatst is. De asstreep zorgt ervoor dat het verkeer in beide rijrichtingen verdeelt wordt. De asstreep kan onderbroken zijn of doorgetrokken.
Is er geen middenstreep en staat langs de weg een bord met 60 km/uur dan mag u maximaal 60 km/uur.Staat er geen snelheidsbord dan mag u 80 km/uur. Houd daarom goed de verkeersborden in de gaten, die blijven bepalend! De onderbroken zijstrepen laten de weg smaller lijken, zodat u langzamer gaat rijden.
Welke maximumsnelheid geldt, staat op borden langs en boven de weg. Bijvoorbeeld op de matrixborden (elektronische verkeersborden).
In 1976 werden alle wegen in Nederland van een letter voorzien: de autosnelwegen kregen de letter A, alle niet-autosnelwegen de letter N.
Op de autosnelwegen in Duitsland is 130 km per uur eigenlijk de aanbevolen maximale snelheid. Dat betekent dus dat je niet verplicht bent om je aan dat maximum te houden. Je zou dus perfect 150, 180 of zelfs meer dan 200 kilometer per uur kunnen rijden zonder daarvoor een boete te krijgen.
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: officieel 60 kilometer per uur. In sommige gevallen 80 kilometer per uur, als er langs de weg geen borden staan met 60 kilometer per uur.
Strafrecht. Relatief kleine overtredingen krijgen een boete. Overtredingen van de snelheid van meer dan 30 km/uur (en op de snelweg vanaf 40 km/uur) vallen onder het strafrecht. Dit wordt vastgelegd bij de Justitiële Informatiedienst (voorheen werd dit strafblad genoemd).
“De verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur zal door veel automobilisten met gejuich worden ontvangen. Het zorgt voor kortere reistijden en kan bijdragen aan een verbeterde doorstroming op de snelwegen.
U kunt zo lang als u wilt luisteren naar geluiden van 70 dBA of lager. Geluiden van 85 dBA kunnen leiden tot gehoorverlies als u er langer dan 8 uur achter elkaar naar luistert . Geluiden van meer dan 85 dBa kunnen uw gehoor sneller beschadigen. De veilige luistertijd wordt gehalveerd voor elke 3 dB stijging in geluidsniveaus boven 85 dBA.
Ook wanneer je te traag rijdt kan je een boete krijgen: "Je mag geen andere bestuurders hinderen" Niet alleen wie te snel rijdt, maar ook wie te traag met de wagen rijdt, kan daarvoor beboet worden.
De groene middenstreep op de weg is alom bekend, maar de provincie Utrecht brengt nu ook paarse strepen aan. Onder meer op de provinciale weg tussen Baarn en Hilversum. Door de paarse streep moet duidelijk worden dat de maximumsnelheid niet langer 80 kilometer per uur is, maar 60.
Motorvoertuigen mogen alleen op autowegen als zij minimaal 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid heet ook wel de minimumconstructiesnelheid.
Het zigzag-teken kan worden gebruikt als waarschuwing voor een naderend gevaarlijk punt op de weg. Witte blokmarkering wordt soms ingezet als suggestie voor een oversteekplaats of fietsstrook.
Haaientanden zie je op het wegdek. Het zijn vaak witgeschilderde driehoeken. De betekenis van de haaientanden is: verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg. Het gaat om de bestuurders, dus de voetgangers doen niet mee.
Een groene streep tussen twee witte strepen betekent een maximumsnelheid van 100 km/uur. Er zijn verschillende groene strepen op de weg. Wanneer je in het midden van de weg een groene streep ziet tussen twee witte strepen in, dan geeft dit aan dat de maximumsnelheid op de weg 100 kilometer per uur is.
De maximumsnelheid gaat volgend jaar op drie stukken snelweg overdag naar 130 kilometer per uur. Het gaat om de A6 tussen Lelystad Noord en de Ketelbrug, de A7 op de Afsluitdijk en de A7 tussen Winschoten en de Duitse grens.
De maximumsnelheden in Duitsland zijn: Binnen de bebouwde kom 50 km/h. Buiten de bebouwde kom 100 km/h. Snelwegen 130 km/h, maar sommige snelwegen hebben geen maximumsnelheid.
Het gaat om de A7-Afsluitdijk, tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen, de A7 tussen de aansluiting Winschoten en de grens met Duitsland, en de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug.