Veel mensen realiseren zich niet dat een fietsband behoorlijk hard moet worden opgepompt. Afhankelijk van merk en type band moet er minimaal 3,5 tot 4,5 bar in; dit staat op de zijkant van de band aangegeven. Een harde band heeft een aantal voordelen: de fiets rijdt een stuk lichter.
Voor de banden van een 'gewone personenauto' is de aanbevolen luchtdruk vaak tussen de 2.0 en 2.5 bar, afhankelijk van de belasting van uw auto. De exacte druk is afhankelijk van het type en model auto.
Juiste bandenspanning in instructieboekje
In het instructieboekje van je auto vind je de juiste bandenspanning. Die wordt aangegeven in bar, bijvoorbeeld 2,0 bar. Vaak staat er ook vermeld hoe hoog de bandenspanning mag zijn als de auto zwaar is beladen, bijvoorbeeld 2,2 bar.
Bandenspanning fiets
Een zachte band heeft een lage spanning, zeg 1 bar. Hard opgepompte banden hebben 2 of wel 8 bar, dat hangt af van het type band. Dikke mountainbikebanden hoef je niet zo hard op te pompen om comfortabel te kunnen fietsen. Dunne racebandjes moeten behoorlijk hard zijn voor een snelle rit.
Als een autoband te hard is opgepompt, dan wordt de band als het ware bol. Het gevolg: Geen optimaal contact. Verhoogde slijtage in het midden van de band.
Zowel een te hoge of te lage autobandenspanning kan gevaarlijke situaties opleveren. Een te hoge bandenspanning zorgt er namelijk voor dat een band sneller slijt. Bovendien heeft een band met te hoge spanning minder grip, trilt deze meer en is er vermindert rijcomfort. Daarnaast is de kans op een klapband groter.
De druk in de band is afhankelijk van de temperatuur. Met elke 10 graden afwijking moet de aan te brengen spanning daarom met 0,1 bar worden gecorrigeerd. Is het warmer dan 20 graden, dan is de druk door de buitenlucht toegenomen en moet u dus de meting naar beneden corrigeren.
De gewichtsverdeling voor achter is beide rond 50%, en vaker vóór lager (tussen 40 en 50%). Beladen wordt de verhouding uiteraard anders, dan komt er veel meer gewicht op de achteras. Vandaar dat je vaak leeg een bandenspanning voor en achter ongeveer gelijk is en beladen achter (veel) hoger.
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar. Dit kunt u op een normale drukmeter niet eens zien.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Ondanks dat enkele factoren, zoals de type auto en de bandenmaat, de druk kunnen beïnvloeden, is de bandenspanning normaal gesproken tussen de 2.0 en 4.0 bar. Wilt u weten welke druk door uw autofabrikant is aanbevolen, raadpleeg dan uw handleiding of kijk aan de binnenkant van de benzineklep.
Met andere woorden: een band die te hard of te zacht is opgepompt ziet er van buiten vaak 'normaal' uit. Uit sommige tests blijkt dat zelfs wanneer er 30 procent te weinig lucht in een band zit, het uiterlijk van de band nog steeds hetzelfde is. Pas wanneer een band nog zachter is begin je het echt te zien.
Uit onderzoek van branchevereniging VACO blijken er heel wat auto's een risico met zich mee te dragen op de weg. Bijna de helft van alle auto's rijdt volgens het onderzoek op beschadigde banden, 10% van de weggebruikers vormt zelfs een aanzienlijk gevaar op de weg.
Bij normaal gebruik van je auto meet je idealiter minstens 1x per maand de luchtdruk, en dan bij voorkeur elke 4 weken. Mocht je bijvoorbeeld je auto veel frequenter en intensiever gebruiken, dan is het aan te raden om de bandenspanning vaker te meten.
De bandenspanning is ook afhankelijk van het wegoppervlak (kasseien of asfalt), gewenste comfort, weersomstandigheden en bandbreedte. Om stootlekken te voorkomen moet de bandenspanning bij een 28mm band minimaal 4 bar, een 25mm band minimaal 5,5 bar en een 23mm band minimaal 6 bar zijn.
Onze profs kiezen dus het liefst voor 28mm, omdat je dan met iets met minder luchtdruk alsnog veel grip hebt. De banden van Vredestein waar onze profs meerijden, hebben dus het voordeel dat de 28mm banden ook echt uitvallen als 28mm.
1. Continental Grand Prix 5000. In de topklasse van race fietsbanden is deze Continental Grand Prix 5000 de beste racefiets band en steekt deze uit boven alle andere racefiets banden. Als de opvolger van de legendarische Grand Prix 4000 SII heeft deze buitenband een grote muur te beklimmen.
Onderspanning. Rijdt u met een te lage bandenspanning? Dan vervormt u voortdurend uw banden. De separaties tussen de bandlagen lossen beetje bij beetje en uiteindelijk ontstaan er kleine uitstulpingen op het loopvlak van de band.
Als je binnen de bebouwde kom rijdt, waar je maximaal 50 km per uur mag, kun je in principe nog wel met een zachte band doorrijden totdat je thuis of bij een garage bent. Met een platte band doorrijden is absoluut niet aan te raden, want hiermee kun je de velg beschadigen.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden. Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.
De levensduur van autobanden hangt namelijk af van een aantal factoren. Zo is het aantal gereden kilometers van belang, de rijstijl, de juiste bandenspanning en de weersomstandigheden. De gemiddelde levensduur van autobanden ligt tussen de vijf en tien jaar.
Alle banden (inclusief reservebanden) die meer dan tien jaar oud zijn, moeten uit de handel worden genomen en worden vervangen door nieuwe banden. Controleer de fysieke leeftijd van een autoband door de markeringen op de flank van de band te controleren aan de hand van het "DOT"-symbool.