Topsnelheid (km/h): 250 km/u.
De maximumsnelheid mag - zonder bijzondere toestemming - met maximaal 40 kilometer per uur overschreden worden. Bij het rijden met blauwe lichten en sirene gelden extra bevoegdheden. Maar voor het gebruik daarvan moeten de politiemensen eerst nadrukkelijk toestemming van de meldkamer hebben gekregen.
Geen racemonster. Achtervolgingen gaan agenten met deze twee nieuwe modellen waarschijnlijk nog steeds niet winnen en al helemaal niet als de boeven zelf in razendsnelle auto's rijden. De topsnelheden liggen rond de 200 kilometer per uur en vliegensvlug optrekken kunnen ze niet.
Met 218 pk en een 0-naar-100-tijd van 7,4 seconden zijn ze net even wat rapper dan de B-klasse. De topsnelheid van de elektrische politieauto is 'slechts' 185 km/u, maar dat is genoeg: in principe mogen agenten in 'basisvoertuigen' niet meer dan 40 km/u boven de maximumsnelheid rijden.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Nee, in principe mogen deze hulpverleners maximaal 40 km/u harder rijden dan de limiet die voor het overige verkeer op dezelfde weg geldt.
In het kort: de politie mag soms zonder zwaailicht of sirenes te hard rijden. 'In sommige situaties rijdt de politie met spoed, maar zonder zwaailichten en sirene. Bijvoorbeeld bij gijzelingen, overvallen, inbraken en zelfdodingen.
Als een ambulance een spoedrit heeft, moet de ambulance binnen 15 minuten aanwezig zijn bij de patiënt. De chauffeur mag dan maximaal 40 kilometer per uur boven de geldende maximumsnelheid rijden. Ook mag de ambulancechauffeur over de vluchtstrook rijden en rood licht, signalen en borden negeren.
Abu Dhabi beschikt over de snelste politieauto ter wereld: de 3,4 miljoen dollar kostende W Motors Lykan HyperSport (hierboven afgebeeld). Deze auto accelereert in 2,8 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt een topsnelheid van 245 km/u.
Politie Audi A6
De snelste A6 van de politie weet met zijn 286 pk sterke 3,0-liter TDI-motor, een begrensde topsnelheid van 250 km/h te bereiken. Met de geblazen V6 onder de kap sprint de Audi binnen 5,5 seconden naar de 100 km/h.
Hoewel dan uiterlijk niet te zien is dat de politieagent in functie is, kan de agent zich altijd legitimeren met zijn politielegitimatiebewijs. Een agent in burger draagt zijn uitrusting zoals handboeien of pistool onzichtbaar.
De topsnelheid van een typische politieauto kan variëren, afhankelijk van het model en het rechtsgebied. Veel politievoertuigen kunnen echter snelheden bereiken van ongeveer 130 tot 150 mijl per uur (209 tot 241 kilometer per uur). Sommige modellen, met name die welke zijn ontworpen voor achtervolging, kunnen hogere topsnelheden hebben.
De Bugatti Veyron van de politie van Dubai is officieel de snelste van alle politieauto's ter wereld. De autoriteiten gebruiken de supercar voornamelijk voor PR. Ze willen de kloof tussen politie en de burger wegnemen.
Een snel interventievoertuig noemen ze bij de politiezone Mira hun gloednieuwe Skoda RS met 245 pk onder de motorkap. De zwarte wagen is niet alleen bedoeld om onopvallend te patrouilleren, maar ook om snel tussen te komen waar nodig.
De politie rijdt altijd zo'n 20 tot 40 km/h harder om al het verkeer goed te kunnen overzien. Als de surveillerende agenten dezelfde snelheid als het overige verkeer zouden aanhouden rijden ze constant met het verkeer mee en ze willen juist in elke auto kunnen kijken.
Wanneer een hulpdienst, zoals brandweer, ambulance of politie, blauwe zwaailichten én sirenes voert, dan moet je dit voertuig voorrang verlenen. Nadert een voertuig met blauwe zwaailichten zonder sirene?Dan is voorrang geven niet verplicht, maar de zwaailichten staan niet voor niets aan.
Bij een noodsituatie
In geval van nood mogen de hulpdiensten maximaal 40 kilometer per uur harder rijden dan andere motorrijtuigen. Zij moeten dan wel hun optische en geluidssignalen (blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en sirene) aan hebben staan.
Politie rijdt voortaan in de Ford Kuga en BMW X1. De Mercedes B-Klasse waarin de Nederlandse politie rijdt, moet binnenkort plaatsmaken voor de BMW X1 en de hybride Ford Kuga. Vanaf 2025 worden deze modellen ingezet als politieauto's.
Politie Delft stunt met exclusieve Bugatti. Gaaf, zo'n exclusieve limited edition van de Bugatti Veyron. De auto is eenmalig uitgevoerd in een speciale outfit voor de Delftse politie. Plaatselijke snelheidsduivels hoeven niet te vrezen voor politiesurveillanten in Delft.
De politieauto zonder rode stickers is er letterlijk voor de agent die zijn of haar strepen nog niet verdiend heeft. De grauwere dienstwagen is een trainingsvoertuig. De politie noemt deze kleurstelling de 'secundaire striping'. Ook staat op de auto aangegeven dat het gaat om een trainingsvoertuig.
Het voertuig is te herkennen aan de zogenaamde secundaire striping (blauw en wit) en het opschrift “trainingsvoertuig”. De rijdocent en de agenten in opleiding zijn in burger gekleed en hebben geen operationele bevoegdheden.
Politie kan vanaf 2022 snelheid controleren vanuit rijdende auto. Vanaf 2022 krijgen vijftig tot honderd onopvallende politieauto's apparatuur waarmee ze al rijdend direct de snelheid van andere voertuigen kunnen controlen.
Zelfstandig surveilleren; Veel op- en afstappen; Snelheden gemiddeld tussen de 50 en 80 km/u.
De politie heeft een wettelijke vrijstelling gekregen om van de algemene verkeersregels af te wijken, als dit nodig is voor het werk. In de vrijstelling staat dat de ambtenaar van politie vrijstelling heeft van de bepalingen in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.
Op de autosnelwegen, kortweg snelwegen, geldt tussen 06.00 en 19.00 uur meestal een maximumsnelheid van 100 km/h. Buiten deze tijden mag u op plaatsen waar dat qua verkeersveiligheid en leefbaarheid kan, 120 of 130 km/h rijden. Op de N-wegen geldt een maximumsnelheid van 80 of 100 km/h.
Volgens de politie zijn agenten landelijk gezien in 92,4 procent van de gevallen binnen een kwartier aanwezig en wordt in slechts drie politieregio's de norm niet gehaald. ,,De politie heeft in het afgelopen jaar veel aandacht besteed aan verbetering van de aanrijtijden.