Een minimumsnelheid is er niet. Voertuigen mogen alleen op autowegen als zij 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
50 km/h is de standaard binnen de bebouwde kom. Zoals aangegeven merk je dat aan het plaatsnaambord dat je voorbij rijdt. De rijbaan wordt vaak aangegeven door middel van een onderbroken of doorgetrokken streep tussen jou en de tegenligger. Binnen deze zone kunnen verschillende verkeersregels gelden.
EEN DUBBELE MIDDENSTREEP EN ONDERBROKEN ZIJSTREPEN
De markering betekent dat u maximaal 80 km/uur mag rijden tenzij verkeersborden een lagere snelheid aangeven. De dubbele onderbroken middenstreep geeft aan dat inhalen hier wel is toegestaan, maar dat u daarbij extra moet oppassen.
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur;geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Op een autoweg mag je maximaal 100 kilometer per uur rijden. Toch mag je op sommige van deze wegen maximaal 80 of 70 kilometer per uur. Op N-wegen is de maximale snelheid tussen de 80 en 100 kilometer per uur.
70 km/u. Buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 70 km/u. Er moet dus geen verkeersbord geplaatst worden om je aan deze limiet te doen herinneren.
voor motorvoertuigen op autosnelwegen 130 km per uur, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur;Binnen de bebouwde kom geldt in beginsel een maximumsnelheid van 50 km per uur.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Om je te waarschuwen voor een gevaarlijk punt worden soms zigzag-strepen op het wegdek aangebracht. Dit kan zijn een voetgangersoversteekplaats, gevaarlijk kruispunt of een ander gevaarlijk punt.
Verkeersborden langs of boven de weg geven de maximumsnelheid aan. Houd de borden in de gaten als je wilt weten hoe hard je ergens mag. Omdat de maximumsnelheid in de avond en nacht hoger is dan overdag, hebben veel borden een zogeheten tijdvenster. Dit tijdvenster geeft aan welke snelheid binnen welke uren geldt.
In Vlaanderen en Brussel geldt buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 70 km/h, tenzij anders aangegeven. In Walloniƫ geldt buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 90 km/h, tenzij anders aangegeven.
In een erf of woonerf mag je maar 20 km/u rijden.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Er geldt geen minimumsnelheid op snelwegen, maar er zijn uitsluitend voertuigen toegestaan die minimaal 60 km/u kunnen rijden. En wie door te langzaam rijden het overige verkeer hindert of in gevaar brengt, kan wel degelijk een bekeuring krijgen.
Waarom deze snelheid? Deze wegen zijn smaller, er rijden fietsers en landbouwvoertuigen, en er zijn uitritten van boerderijen. In sommige provincies komt bij kruisingen een bord met 50 voor.Hier mag je in verband met de veiligheid op kruisingen 50 kilometer per uur.
Het staat niet zo letterlijk in de wegcode maar te traag rijden valt onder het artikel waarbij u bestraft wordt als u andere weggebruikers in gevaar brengt of kan brengen met uw rijgedrag. Op de autosnelweg geldt er een minimumsnelheid van 70 km/h, op andere wegen is er geen minimumsnelheid vastgelegd.
Voor snelheidsovertredingen van maximaal 30 km/u zijn er vaste boetebedragen vastgesteld. Bij 5 km/u of 10 km/u te hard rijden, blijft het boetebedrag onder de honderd euro. Bij 15 km/u of 20 km/u zit u onder de tweehonderd euro en bij 25 km/u of 30 km/u is dit tussen de tweehonderd en driehonderdvijftig euro.
Wilt u weten of u geflitst bent? Ook dan kunt u inloggen bij het DigiD waar u uw flitsfoto kunt inzien. U kunt dan controleren of u het echt bent die geflitst is, maar wanneer dit klaar staat in uw DigiD dan kunt u er meestal wel van uitgaan dat u het bent.
Sinds een jaar of drie gaat het om 70.000 overtredingen per jaar! Dan nu de schokkende bedragen. Een boete voor 1 km/u te hard rijden kost je 11 (elf) euro. Omdat deze boetes verwerkt worden door overgekwalificeerde professoren, bedragen de administratiekosten 9 euro!
De maximumsnelheid van de bromfiets hangt af van de weg. Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.
De verschillende wegen in Nederland zijn rijkswegen, provinciale wegen, lokale wegen en waterschapswegen. De wegbeheerders in Nederland zijn Rijkswaterstaat, provincies, gemeenten en waterschappen.
Het begin en einde van een 30km/uur-gebied moeten duidelijk herkenbaar zijn door een poortconstructie: met borden, ondersteund door een in- en uitritconstructie. Binnen een 30km/uur-gebied heeft verkeer van rechts voorrang; er zijn in beginsel geen voorrangswegen of -kruispunten.
Geflitst in zone 50
Als je 80 km/u hebt gereden in plaats van 50 km/u, krijg je een boete van 137 euro.
Op autosnelwegen en wegen met dubbele rijbanen + berm, geldt een maximaal toegelaten snelheid van 90 km per uur. (normaal is dit 120 km per uur). Op gewone wegen is de maximaal toegelaten snelheid 60 km per uur (normaal is dit 90 km per uur).
In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt.