4: Personenauto's met fietsdrager worden geacht zich aan de maximum snelheid te houden van 130 km per uur. Een fietsdrager wordt niet als aanhanger gezien.
Voor auto's met een fietsendrager geldt dezelfde maximumsnelheid als voor auto's zonder. Voor auto's met een caravan en fietsendrager onder 3500 kg geldt een maximumsnelheid van 90 km/u en voor auto's met een caravan en fietsendrager boven 3500 kg geldt een maximumsnelheid van 80 km/u.
Een fietsendrager is geen aanhangwagen. Voor personenauto's met een fietsendrager gelden dezelfde maximumsnelheden als voor personenauto's.
Volgens de wet mag je namelijk niet harder rijden dan 90 km/u op snelwegen en 80 km/u op autowegen als je een fietsendrager hebt. Dit geldt ook als er geen fietsen op de drager staan.
De snelheidsregels in Duitsland zijn erg duidelijk. Binnen de bebouwde kom is de maximaal toegestane snelheid 50 kilometer per uur.Buiten de bebouwde kom is dit 100 kilometer per uur, dit is anders dan Nederland. Je mag op veel plekken zo hard rijden als je wilt, maar zorg ervoor dat je dit veilig doet.
Deze veiligheidsvest moet voldoen aan de norm EN 20471:2013. Hiervoor kunt u de veiligheidsvest van Carpoint gebruiken, deze voldoet aan alle eisen en is overal in Europa geldig. Reservelampen en een brandblusser zijn niet verplicht in de auto in Duitsland, maar ze zijn wel aan te raden.
De maximumsnelheid voor auto's met fietsendrager is hetzelfde als voor een auto zonder fietsendrager. De wet maakt daar dus geen onderscheid in.
Hoeveel fietsen vervoerd mogen worden is afhankelijk van het maximum aantal waarvoor de fietsendrager is bedoeld. Dat betekent dat u bijvoorbeeld op een fietsendrager voor 2 fietsen maximaal 2 fietsen mag vervoeren. Daarnaast heeft elke fietsendrager een maximum draagvermogen, wat varieert van 20 tot 60 kg.
Maximaal draaggewicht
Het is goed om te weten dat de meeste moderne fietsendragers een draaggewicht van 60 kilogram hebben. De meeste Stella e-bikes blijven na verwijdering van de accu en accessoires onder het gewicht van 30 kilogram. Twee elektrische fietsen meenemen is daarmee geen probleem.
Fietsen op een dakdrager vangen veel wind wat kan zorgen voor 20% tot 30% extra brandstofverbruik. En bij elektrische auto's geldt dat natuurlijk ook voor het stroomverbruik. Voor de duidelijkheid. Alle fietsdragers verhogen het brandstofverbruik omdat ze de stroomlijn van de auto verstoren.
Een standaard fietsendrager gaat uit van fietsen met een gewicht van zo'n 22 kg per fietsen mag niet zwaarder worden belast dan 50 kilo.
Want twee middengewicht normale fietsen met een fietsendrager kunnen al over de kogeldruk van 50 kilo voor een niet te grote auto heen gaan.
Wat is het verschil in brandstofverbruik bij een auto met fietsdrager en hoe komt dit? Wat is het brandstofverbruik van een auto en een fietsdrager? Een fietsdrager op het dak zorgt voor (meer) wind en dit zie je ook terug in het brandstofverbruik. Houd rekening met plusminus 20 tot 30 procent meer brandstofverbruik.
De fietsendrager zonder lichten en kenteken is niet per definitie illegaal. Het gaat erom dat het kenteken en de autoverlichting goed zichtbaar moeten zijn. In het geval dat het zicht op het nummerbord en de verlichting wordt geblokkeerd, wordt aangeraden gebruik te maken van een los verkrijgbare lichtbalk van Thule.
In tegenstelling tot trekken, mag een elektrische wagen wel dragen.Dat betekent dat je dus wel een fietsendrager zou mogen monteren.
Inmiddels is dat gebeurd, maar nu past de fietsdrager (het afneembare deel) niet op de trekhaak omdat de kogel niet rond is, maar voorzien van een strip.
In Oostenrijk en Duitsland hoeft u geen markeringsbord op de fietsendrager te voeren. Voor Spanje bijvoorbeeld wel. Dit kunt u per land nagaan in onze landeninformatie bij de verkeersregels onder het kopje 'Fietsendrager'.
Veelgestelde vragen over Twinny Load e-Base Fietsendrager
In principe zit hier geen limiet aan. Echter kan een fietsendrager onder hoge snelheden het rijgedrag van de auto beinvloeden. Daarom is het aan te raden niet harder te rijden dan 130 kilometer per uur.
In Duitsland bestaat er geen landelijke mogelijkheid om na te gaan of er nog een verkeersboete openstaat. Wel kan er per deelstaat via het Zentrale Bussgeldstelle middels opgave van het kenteken achterhaald worden of er nog verkeersboetes openstaan.
Wie een snelheidsovertreding tot 10 km/u beging binnen de bebouwde kom, kreeg in Duitsland een boete van 15 euro.Voor dezelfde overtreding rekent de Polizei nu 30 euro.Buiten de bebouwde kom stijgt het bedrag van 10 naar 20 euro.
Geen snelheidslimiet in Duitsland
Tot nu toe is er geen maximumsnelheid op de Duitse federale snelwegen. Dit betekent dat waar verkeersborden geen snelheidslimiet of sectiegewijze bovengrens stellen, weggebruikers in principe zelf de snelheid kunnen bepalen.