Frankrijk, een belangrijke doorgangsroute voor transport naar Zuid-Europa, hanteert deze limieten: Binnen de bebouwde kom: 50 km/u. Buiten de bebouwde kom: 80 km/u. Op snelwegen: 90 km/u.
In Nederland mag een vrachtwagen op de autoweg maximaal 80 kilometer per uur. Maar omdat die maximumsnelheid in een aantal landen in Europa 90 km/uur is, zijn de verplichte snelheidsbegrenzers in vrachtwagens volgens de Europese richtlijn afgesteld op 90 km/uur.
Hoe hard mag een touringcar rijden op de snelweg? In veel andere Europese landen, zoals België en Frankrijk, geldt ook een limiet van 90-100 km/u, afhankelijk van de regelgeving.
Op autosnelwegen mag je bij normale weersomstandigheden maximum 130 km/u rijden in Frankrijk.Bij neerslag is de maximumsnelheid beperkt tot 110 km/u. Als je minder dan 3 jaar over je permanent rijbewijs beschikt, mag je sowieso maar 110 km/u rijden op de Franse autosnelwegen.
Snelheidsovertreding tot 20 km/u op wegen met een maximumsnelheid vanaf 50 km/h: € 68. Overschrijding van 20-50 km/h: € 135 en mogelijk een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal drie jaar. Overschrijding van meer dan 50 km/h: € 1.500 en een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal drie jaar.
Bestuurders die in Frankrijk door camera's worden betrapt op te hard rijden, krijgen binnen 100 dagen een brief – en hoe langer u wacht met betalen, hoe meer het u zal kosten. Als u echter binnen 15 dagen betaalt, wordt uw boete verlaagd .
Frankrijk heeft in 2013 het maximum gewicht voor vrachtauto's verhoogd van 40 naar 44 ton. Die verhoging geldt formeel alleen voor het nationale vervoer. Voor het grensoverschrijdend vervoer zijn immers de (verplichtende) voorschriften uit de Europese vervoersrichtlijn 96/53/EG van toepassing.
Op de Franse snelwegen mag je 130 km/h rijden. Ook als je met een caravan achter de auto rijdt, mits de combinatie auto/aanhanger niet meer dan 3500 kg weegt. Anders mag je maar 90 km/h. Onderweg kom je tolpoortjes tegen, maar ook wegen zonder tolpoortjes waarvoor je toch tol moet betalen.
Op de autosnelwegen, kortweg snelwegen, geldt tussen 06.00 en 19.00 uur meestal een maximumsnelheid van 100 km/h. Buiten deze tijden mag u op plaatsen waar dat qua verkeersveiligheid en leefbaarheid kan, 120 of 130 km/h rijden. Op de N-wegen geldt een maximumsnelheid van 80 of 100 km/h.
Het beste antwoord
Dat is in de EU afgesproken (in België mag je bijv wel 90 km per uur rijden in een vrachtwagen): "De snelheidsbegrenzer moet zo zijn afgesteld dat de maximumsnelheid van bedrijfsauto's niet meer dan 90 kilometer per uur is en die van bussen niet meer dan 100 kilometer per uur.
De maximumsnelheid in de meeste staten kan variëren van 55 mijl per uur (mph) tot 80 mph . Veel transportbedrijven staan hun vrachtwagenchauffeurs echter niet toe om harder te rijden dan 65 mph.
De maximumsnelheid voor autobussen is 80 kilometer per uur. Bussen mogen in Nederland op de auto(snel)weg en in Duitsland op de Autobahn 100 km per uur rijden als ze aan speciale eisen voldoen. Dan heet het een Tempo 100-bus of T100-bus.
Ga je met de auto naar Frankrijk, dan ben je verplicht om een gevarendriehoek en een veiligheidsvest bij je te hebben.
Wat is de maximumsnelheid in Frankrijk? Er zijn verschillende maximumsnelheden in Frankrijk, afhankelijk van het soort wegen waarop u rijdt. Dit zijn de limieten voor droge omstandigheden, maar worden verlaagd voor natte wegen op snelwegen, autowegen en hoofdwegen in stedelijke gebieden: Autoroutes/snelwegen – 130 km/u.
Er zijn in Frankrijk namelijk op verschillende plekken rijstroken ingevoerd waar enkel en alleen carpoolers mogen rijden. Dit wordt aangeduid met een zogeheten 'wybertje'. Zie je deze niet, dan staat je een fikse boete te wachten.
Binnen de bebouwde kom is de snelheid maximaal 50 km/h en zijn er beperkingen tot 30km/h. Buiten de bebouwde kom in Frankrijk geldt een maximumsnelheid van 90 km/h en op gescheiden wegen een maximumsnelheid van 110 km/h. De gescheiden wegen zijn vergelijkbaar met de autowegen in Nederland waar je veelal 100 mag rijden.
Hoe wordt de tol in Frankrijk berekend? De tol in Frankrijk wordt berekend op basis van de afgelegde afstand en de voertuigklasse of voertuiggrootte, die als volgt zijn onderverdeeld: Klasse 1: Voertuigen tot 3,5 ton bruto voertuiggewicht, hoogte tot 2 meter. Klasse 2: Voertuigen met hoogte tussen 2 en 3 meter.
Frankrijk is begonnen met het aanleggen van free flow-tolwegen. In het Frans flux libre genoemd. Het zijn trajecten op autoroutes waarbij de traditionele tolpoorten worden vervangen door detectoren die het kentekennummer registeren en/of een tolbadge scannen om de elektronische betaling te verwerken.
Frankrijk. Frankrijk, een belangrijke doorgangsroute voor transport naar Zuid-Europa, hanteert deze limieten: Binnen de bebouwde kom: 50 km/u. Buiten de bebouwde kom: 80 km/u.
25 tot 30% overladen is de boete al 140 tot 235 euro. Frankrijk: bij overgewicht van het voertuig bedraagt de boete al snel 135 euro, met een maximum tot 750 euro. Bij overgewicht van meer dan 5% kan het voertuig zelfs in beslag genomen worden.
Vrachtwagens van 44 ton zijn niet per se groter dan vrachtwagens met een lager gewicht, maar mogen gewoon zwaardere ladingen vervoeren. Het enige type vrachtwagen dat 44 ton kan vervoeren, heeft zes assen (drie op de trekker, drie op de oplegger) , een wegvriendelijke vering en een aandrijfasgewicht van 10,5 ton.
Moet ik de boete betalen als ik uit een ander land kom? A: Bestuurders die in Frankrijk door camera's worden betrapt op te hard rijden, ontvangen binnen 100 dagen een brief – en hoe langer u wacht met betalen, hoe meer het u zal kosten .
Als u Google Maps gebruikt om te navigeren, heeft Google geadviseerd dat de cameradetectiefunctie wordt uitgeschakeld wanneer u verbinding maakt met data of wifi in Frankrijk . Als u twijfelt, volg dan onze richtlijnen voor rijden met een mobiele telefoon door deze uit te schakelen en in het dashboardkastje te leggen.
De wettelijke correctie is gelijk aan de maximale foutmarge die bij een snelheidsmeting kan optreden. Deze wettelijke correctie bedraagt 3 km/h voor snelheden niet hoger dan 100 km/h en 3 procent van de werkelijke snelheid voor snelheden hoger dan 100 km/h.