Elke dag gebruiken ruim 75.000 motorvoertuigen, ongeveer 7.000 fietsers en bromfietsers plus 150 voetgangers de tunnel. Daarmee is de Maastunnel een belangrijke schakel in het Rotterdamse wegennet. Snelverkeer mag maximaal 50 km per uur rijden. De Maastunnel is 4 meter hoog.
Normaal gezien is de maximum snelheid 100 km per uur. Het kan zijn dat we een snelheidsbeperking moeten instellen. Dit wordt dan aangegeven op de matrixborden boven de rijbanen in de tunnel en op het tracé. Het is van belang voor je eigen veiligheid én die van andere weggebruikers dat je je aan de snelheid houdt.
De autotunnel is voor (vracht-)auto's en motoren, maar niet voor scooters en bromfietsen. Met een scooter of bromfiets die op benzine rijdt, mag je dus van geen van tweeën gebruik maken, en kun je beter via de Erasmusbrug het water oversteken.”
Het Scheur is op deze locatie 17 m diep en het diepste punt van de sleuf komt op -30 meter NAP te liggen. Het baggeren is begin november 2022 klaar.
De Maastunnel is weer helemaal open voor verkeer.
Maastunnel Rotterdam heeft GEEN trajectcontrole, aan de uitgangzijde staat er een flitspaal die alleen van voren flitst.
Er zijn op dit moment geen actuele meldingen.
Veel gestelde vragen over de Maastunnel in Rotterdam:
De tunnel is altijd open, zelfs 's nachts. Er is ook een lift en roltrappen die je kunt gebruiken.
De Maastunnel in Rotterdam is sinds zaterdag ook weer open voor voetgangers. De renovatie van de voetgangerstunnel duurde elf maanden en was het laatste deel dat nog moest worden opgeknapt. De renovatie van de Maastunnel begon in juli 2017 met de tunnels voor gemotoriseerd verkeer.
De negen afgezonken elementen van de Maastunnel zijn ruim zestig meter lang, negen meter hoog en vijfentwintig meter breed. Ze zijn gebouwd in een droogdok en vervolgens via water naar de tunnellocatie gesleept.Daar zijn ze afgezonken in een gebaggerde sleuf van maximaal drieëntwintig meter diep.
De Maastunnel bestaat precies 80 jaar! 14 februari 1942 werd de oeververbinding geopend voor gebruik door Rotterdammers.
De Maastunnel is de oudste afgezonken tunnel van Nederland. Hij verbindt in Rotterdam de oevers van de Nieuwe Maas met elkaar. De tunnel omvat vier buizen: twee voor auto's, een voor fietsers en een voor voetgangers.
Er is in beide richtingen een tunnelbuis voor fietsen, inclusief een voetgangerstunnel. De tunnel is 24 uur per dag geopend.
Rij indien mogelijk de tunnel uit en parkeer uw voertuig op de vluchtstrook of vluchthaven, buiten de tunnel. Als u de tunnel niet kunt verlaten: Zet uw alarmlichten aan en parkeer zo dicht mogelijk tegen de tunnelwand. Zet uw motor uit en laat uw sleutel in het contact zitten.
Tijdens de bouw moet bijvoorbeeld voldoende afstand worden gehouden tot (bestaande) bebouwing of natuurgebieden. En dan moeten de bouwers ook nog rekening houden met bijvoorbeeld grondwaterstanden of de bodemgesteldheid. Dit alles kan ertoe leiden dat bochten in tunnels onvermijdelijk zijn.
De tunnel- en spoorwegbouw specialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH hebben 's werelds langste en diepste tunnel gebouwd: de Gotthard Base Tunnel. Deze tunnel is maar liefst 57 kilometer lang en ligt op 2,300 meter diepte.
De Maastunnel is begin november een aantal keer dicht geweest richting Zuid. In januari 2024 start fase twee: Fase 2 is van 2 januari 2024 om 22.00 uur tot 19 januari 2024 om 8.00 uur. Dan gaat de Maastunnel richting Zuid dicht om de andere vluchtdeuren te vervangen.
In 1937 werd met de bouw van de Maastunnel begonnen. De tunnel bestaat uit elementen van 24,77 meter breed en 8,40 meter hoog, elk 61,35 meter lang. In 1937 werden dagelijks 69.847 fietsers op de Willemsbrug geteld was maakte dat een buis nodig was voor langzaam verkeer.
Sluiting Maastunnel
De Maastunnel is tijdens de renovatie dicht geweest voor verkeer richting Zuid. Omdat het ErasmusMC bereikbaar moest blijven voor spoedgevallen, bleef de Maastunnel tijdens de renovatie wel open voor verkeer richting Noord.
Automobilisten die in januari de oversteek willen maken van Rotterdam-Noord naar Rotterdam-Zuid, kunnen dat niet via de Maastunnel doen. Die weg sluit dinsdag 2 januari om 22.00 uur en gaat pas vrijdag 19 januari om 06.00 uur weer open.
De Maastunnel is sinds dinsdagavond ruim twee weken afgesloten van noord naar zuid vanwege onderhoudswerkzaamheden. De gemeente Rotterdam laat de vluchtdeuren in de tunnel vervangen. Automobilisten kunnen gebruikmaken van de omleidingsroute.
Rijkswaterstaat renoveert de Heinenoordtunnel in de snelweg A29. De renovatie gaat door in 2024. Tot eind 2024 is de tunnel daarvoor regelmatig afgesloten. In januari 2024 is de tunnel 3 weekenden dicht in de richting Rotterdam.
Er zijn op dit moment geen files op de A20.
Er zijn op dit moment geen files op de A73.
Er zijn op dit moment geen files op de A4.