Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.)Of een benzine- en oliesymbool weergeven. - Zoek naar labels die de apparatuur identificeren (bijv. "Viertakt" of "gebruik geen brandstofmengsel").
Bij een 2-takt scooter heb je een apart oliereservoir en een oliepomp. De carburateur mengt de brandstof met zuurstof en net voordat dit in de cilinder terecht komt wordt daar nog een klein beetje olie aan toegevoegd door de oliepomp.
Ook bijna alle nieuwe scooters worden standaard uitgerust met een 4-takt motor. Dit komt omdat de voordelen van een 4-takt motor gewoon erg groot zijn.
Het grootste verschil is echter dat bij een 2-takt motor er bij iedere ontbranding, de zuiger één keer op en neer gaat.Dat terwijl bij een 4-takt motor bij iedere verbranding de zuiger twee keer op en neer gaat.
Benzine en olie in één
Dit komt omdat een 2 takt motor niet over een apart reservoir beschikt waar de olie in kan worden gedaan. Het gebruik van een 2 takt benzine in een 4 takt motor is hierdoor in de basis al sterk af te raden.
Qua brandstof is er ook een verschil: Een 2 takt motor loopt op een mengsmering; dat is benzine en olie in één. Een viertaktmotor loopt op pure benzine maar de motor heeft daarbij evengoed ook olie nodig.
Verkeerde olie kan motorschade veroorzeken. Laat je dus niets zomaar aansmeren. Om de +- 3000 km moet de olie worden ververst. Dan moet alle oude olie er uit en moet de motor worden gevuld met nieuwe olie.
De meest gebruikte 4 takt scooter olie is 10W 40 en/of 5W40, deze kunt in onze webwinkel vinden. De 10w40 scooter olie wordt veel al gebruikt bij GY6 50cc scooters van AGM, BTC, RSO, la souris, mocht u niet weten welke scooter olie u nodig heeft kunt u altijd contact opnemen.
Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
Een tweetaktmotor (waarin takt voor slag staat) heeft geen nokkenas met kleppenmechanisme en geen distributie, wat gebruikelijk is bij de viertaktmotor. Door deze eenvoud is de tweetaktmotor lichter, goedkoper en betrouwbaarder. Werking: Omdat een tweetakt motor geen kleppen heeft moet deze gebruik maken van poorten.
Vaak kun je een mengsmering voor jouw tweetakt scooter kant-en-klaar kopen bij het tankstation.Met een jerrycan kun je de tank bijvullen. Pas op voor lekken, want ook deze brandstof geeft vlekken en is zeer brandgevaarlijk. Zuinig met brandstof.
We raden aan om benzine te tanken met maximaal 5% bio-ethanol oftwel E5-benzine. Dit kan zowel euro-95 als euro-98 zijn. Wanneer de gebruikelijke Euro95 (E5) niet beschikbaar is zal Euro98 (E5) als alternatief wel altijd beschikbaar zijn en zult u noodgedwongen over moet stappen op Euro98 (E5).
In tegenstelling tot de 2 takt modellen, heb je voor 4-takt scooters geen mengselsmering nodig. Iedere 4 takt scooter kan op Euro95 benzine rijden. Dit is ook nog eens een zuinige optie. Gemiddeld rijd je met Euro95 1 op 50.
Het is en blijft een 4 takt hè. Een ander voordeel van een 2 takt is dat je olie nooit moet aflaten. De olie wordt verbrand, dus je moet gewoon bijvullen.
De Vespa Sprint wordt in ons land leverbaar met een keuze uit twee motoriseringen: de moderne 50cc 4-takt met een keuze uit een 25 en 45 km/u uitvoering.
Zo maak je zelf een tweetakt-mix
Gebruik de verhouding 1:40 (1 deel olie op 40 delen benzine). Als vuistregel telt u dus voor 1 liter benzine zo'n 0,025 liter (25 ml) synthetische olie. Let op: de dosering kan echter variëren afhankelijk van het type en de leeftijd van de motor.
Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.)Of een benzine- en oliesymbool weergeven. - Zoek naar labels die de apparatuur identificeren (bijv. "Viertakt" of "gebruik geen brandstofmengsel").
Tweetakt motoren hebben meer uitstoot dan hun nieuwere opvolgers en met de groeiende media aandacht voor het milieu zullen alle onnodig vervuilende machines binnen een aanzienbare tijd verboden worden. Sterker nog, in Amsterdam zijn ze al begonnen met het verbieden van tweetakt buitenboordmotoren.
Opvoeren 2 -takt
Een 2-takt scooter kun je behoorlijk snel laten rijden zonder hele grote aanpassingen. Denk aan een snelheid rond de 80 km/u. Een andere cilinder is dus niet nodig om het een stuk sneller te maken.
ARDECA SCOOT-TEC 10W40 4-Takt olie is geschikt voor alle generatie scooters en bromfietsen en biedt een uitermate goede bescherming tegen slijtage, afzettingen, sludge en oxidatie onder alle omstandigheden.
Bij een 4-takt scooter moet de olie meestal elke 3000-5000 kilometer worden bijgevuld, afhankelijk van het merk en het model. Dit kan variëren, dus raadpleeg de handleiding van je specifieke scooter voor het aanbevolen interval.
Het oliepeil van je scooter is zo belangrijk dat het de levensduur van je scooter voor 90% bepaalt, peil daarom bij elke tankbeurt is ons advies.
Welke motorolie u nodig heeft, is eenvoudig te achterhalen aan de hand van uw kenteken. Motorolie op kenteken is een simpele en snelle truc om er snel achter te komen welke olie geschikt is voor uw voertuig.
Een quad of scooter gaat niet samen met de motorolie voor een auto. Hiervoor dient u speciale quad olie aan te schaffen.
In het onderhoudsboekje kunt u nakijken hoe vaak de olieverversing van de wagen dient te gebeuren. De meeste constructeurs zijn het erover eens dat de olie van een voertuig dient te worden ververst: om de 15.000 km bij benzinemotoren; om de 10.000 km bij dieselmotoren.