De maximumsnelheid voor autobussen is 80 kilometer per uur. Bussen mogen in Nederland op de auto(snel)weg en in Duitsland op de Autobahn 100 km per uur rijden als ze aan speciale eisen voldoen. Dan heet het een Tempo 100-bus of T100-bus. Een T100-bus heeft geen staplaatsen en alle stoelen moeten autogordels hebben.
In Nederland mogen touringcars niet harder rijden dan 80 km per uur. Omdat in de meeste Europese landen 100 mag worden gereden, staan de snelheidsbegrenzers op die snelheid afgesteld. De begrenzer is overigens alleen maar verplicht voor bussen die sinds 1 januari 1988 in gebruik zijn.
De maximumsnelheid voor touringcars op de Belgische snelwegen wordt opgetrokken van 90 naar 100 kilometer per uur.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Voor die lagere limiet is gekozen, omdat vrachtauto's nu eenmaal groter en zwaarder zijn dan personenauto's. Dat maakt ze minder wendbaar in het verkeer en bij een aanrijding richten ze door hun gewicht en omvang meer schade aan.
Een stadsbus gebruikt ongeveer 1 liter op 3 kilometer.
Op een autoweg met wegmarkering is de maximumsnelheid 90 km/u. Op een autoweg met is er geen minimumsnelheid. Voetgangers, fietsers, bromfietsers en tractors zijn verboden op een autoweg. Een autoweg ligt soms binnen de bebouwde kom, dan is de maximumsnelheid 50 km/u.
De maximum snelheid voor auto's met of zonder caravan, vouwwagen of aanhanger gaat omlaag van 90 kilometer per uur naar 80 kilometer per uur. Deze wijziging wordt ingevoerd per 1 juli 2018 en moet er toe leiden dat het aantal verkeersdoden in Frankrijk naar beneden gaat.
In België is de maximumsnelheid op snelwegen 120 kilometer per uur. In Vlaanderen geldt buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 70 in plaats van 90, tenzij met borden iets anders wordt aangegeven. Naar Wallonië? Hier is de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom 90 kilometer per uur.
Op de achterkant van een t100 bus staat een witte marking met daarop 100. Een t100 bus moet aan een aantal eisen voldoen. In in t100 bus zitten geen staanplaatsen en alle zitplaatsen zijn voorzien van autogordels.
In Duitsland is de maximum snelheid van een auto-aanhangwagen (Caravan, aanhangwagen, vouwwagen) combinatie 80 km/u, tenzij u over een 'Tempo 100-ontheffing' beschikt. Door middel van de tempo-100 ontheffing mag u met uw combinatie 100 km/u rijden op de autosnelweg in Duitsland.
Voor vrachtwagens en bussen die geen T100-bus zijn, en met een aanhanger rijden, geldt een maximumsnelheid van 80 km/h. Een maximumsnelheid is geen verplichte snelheid. Het is soms veiliger om langzamer dan 80 km/h te rijden. Overschrijd nooit de maximumsnelheid.
Maximumsnelheid. In Denemarken geldt 50 km/uur in de bebouwde kom, 80 km/uur daarbuiten en 130 km/uur op autosnelwegen. Op een motortrafikvej mag 90 km/h, soms 100 km/h gereden worden. Voor vrachtwagens geldt 70 km/uur buiten de bebouwde kom en 80 km/h op de autosnelweg.
Stadsbussen komen voor in verschillende lengtes: de midibus (9-12 meter), standaard (12 meter), stretched (15 meter, 3 assen waarvan 1 sleepas), de gelede bussen (18 meter, 3 assen) en de dubbelgelede (25,25 meter 4 assen). In sommige steden rijden elektrische stadsbussen zoals trolleybussen.
De maximumsnelheden in Frankrijk verschillen nogal onder verschillende weersomstandigheden. Zo mag je op de autosnelweg 130 km/u bij droog weer, 110 km/u bij regen. 5. Op wegen buiten de bebouwde kom met middenberm rijd je 110 km/u bij droog weer, 100 km/u bij regen.
Wat kost een Tempo 100-keuring? 165 euro bij inspectie bij u thuis. 45 euro indien uw caravan, vouwwagen of aanhangwagen niet aan de Tempo 100-eisen voldoet en wij dus geen certificaat kunnen uitreiken.
In Duitsland is de maximum snelheid met aanhanger 80 km/u, tenzij je een Tempo 100 ontheffing hebt want dan mag je met een aanhanger 100 km/u op de snelweg rijden. Op autowegen geldt wel gewoon de maximum snelheid van 80 km/u. Binnen de bebouwde kom gelden de normale snelheden.
In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
Sinds maandag 16 maart 2020 is op alle Nederlandse snelwegen de maximumsnelheid overdag (tussen 06.00 en 19.00 uur ) 100 km/u. 's Avonds en 's nachts (tussen 19.00 tot 06.00 uur) mag op veel snelwegen nog 120 dan wel 130 km/u worden gereden.
Dat betekent dat de toegelaten maximumsnelheid in bepaalde zones tijdelijk verlaagd wordt tot 90 km/u. Zo kan de impact van de luchtverontreiniging beperkt worden, want door minder snel te rijden produceren voertuigen minder schadelijke uitstoot.
Om één passagier over 100 kilometer te vervoeren, hebben bussen en touringcars gemiddeld tussen 0,6 en 0,9 liter diesel nodig, terwijl een dieselauto gemiddeld 5,9 liter brandstof zal verbruiken, een auto op gas 7,6 liter, een vliegtuig 6,6 liter en een hogesnelheidstrein 2,6 liter.
Fiat Ducato
De zuinigste bedrijfsbus in deze categorie is de Fiat Ducato. Met een CO2-uitstoot van 153 gram per kilometer en een brandstofverbruik van 5,8 liter per 100 kilometer is hij een stuk zuiniger dan de andere grote bussen in deze lijst. Een terechte eerste plaats dus!