de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur; het maximale motorvermogen is 4 kW; de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken; het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Allereerst: 45 km/u is hoe hard een scooter met geel kenteken maximaal mag. Dat is zijn absolute maximale snelheid. Harder mag nergens.
Buiten de bebouwde kom mag je op de rijbaan max. 45 km/uur rijden en op het fiets/bromfietspad max. 40 km/uur. Het is verboden om je scooter op te voeren, zodat hij harder gaat.
Op een rijbaan binnen de bebouwde kom mag je maximaal 45 kilometer per uur. Buiten de bebouwde kom: Buiten de bebouwde kom mag je op een fiets- en bromfietspad maximaal 40 kilometer per uur. Op een rijbaan buiten de bebouwde kom mag je maximaal 45 kilometer per uur.
Een snorscooter moet altijd op het fietspad rijden, als deze aanwezig is. Een bromscooter mag binnen de bebouwde kom echter niet op het fietspad rijden. Buiten de bebouwde kom moet dit juist wel. Als er een fiets- of bromfietspad aanwezig is, dan dient de bromscooter hierop te rijden.
Hoeveel kilometer per uur mag mijn snorfiets op de rollerbank gaan voordat ik een boete krijg? Een snorfiets mag tot 35 kilometer per uur gaan op de rollerbank. Vanaf 35 kilometer per uur wordt een proces-verbaal opgemaakt.
Wat betreft de snelheid.... je mag maar 45 km/h op zo'n ding! Tevens is de constructiesnelheid bepaald op 45 km/h.
Bromfiets niet uitgerust met (tenminste) een linkerbuitenspiegel: €95. Bromfiets voldoet niet aan gegevens kentekenbewijs: €140. Niet goed leesbare kentekenplaat: €90. Foute afmeting van het voertuig: €160.
Te hard rijden:
Tot maximaal 10 km/u: 65 euro. 11 t/m 15 km/u: 130 euro. 16 km/u of sneller: 260 euro.
Tot en met tien kilometer per uur -> € 60, - Elf tot en met vijftien kilometer per uur -> € 120, - Meer dan vijftien kilometer per uur -> € 250, -
Door verhoging van de maximum bromfietssnelheid op de rijbaan kunnen bromfietsers als meer gelijkwaardige weggebruikers meerijden met het autoverkeer. Hierdoor neemt de kans op onveilige situaties tussen bromfietsers en automobilisten af.
Bij de scooters ligt de maximale snelheid tussen de 25 km/h, 40 km/h en 130 km/h.
U heeft een bromfietsrijbewijs nodig om op een bromfiets, scooter, speed-pedelec, snorfiets of brommobiel te mogen rijden. Heeft u een autorijbewijs (rijbewijs B) of motorrijbewijs (rijbewijs A)? Dan krijgt u het bromfietsrijbewijs (rijbewijs AM) automatisch bijgeschreven op uw rijbewijs.
De politie mag bromfietsen in beslag nemen. Dat gebeurt als je drie keer binnen twee jaar tijd wordt staande gehouden en je bromfiets dan telkens tenminste 15 kilometer te hard gaat op de rollerbank. Je bent dan definitief je bromfiets kwijt.
Als je scooter niet verzekerd is dan kun je een boete van 350 euro krijgen. Het RDW is verantwoordelijk voor het uitreiken van boetes betrekking hebben op de staat van je scooter. Als je scooter niet verzekerd is of niet aan de wettelijk vastgestelde veiligheidseisen voldoet dan krijg je een boete van het RDW.
constructiesnelheid van 25 km/h: t/m 10 km/u: €60 11 t/m 15 km/u: €120 Meer dan 15 km/u: €250 Overschrijding van de max. constructiesnelheid van 45 km/h: t/m 10 km/u: €60 11 t/m 15 km/u: €120 Meer dan 15 km/u: €250 De boetebedragen zijn exclusief de administratiekosten (€ 9.
Re: 80cc i.p.v 49,9cc scooter
Je krijgt een bekeuring voor te hoge constructiesnelheid: N083 a, tm 10 km te hard = 45 euro boete N083 b, meer dan 10 tm 15 km te hard = 70 euro boete.
Met je bromfiets krijg je een bekeuring als deze 51 kilometer per uur (of nog sneller) kan rijden. Gaat je bromfiets sneller dan 66 kilometer per uur? Dan kan je kentekenbewijs ingevorderd worden. Ook maakt de politie een WOK-melding aan als je brom-/snorfiets is opgevoerd-melding.
Redenen voor invordering rijbewijs
U weigert mee te werken aan een alcoholonderzoek (blaastest of bloedonderzoek). U rijdt 50 kilometer per uur of meer te hard. Op de bromfiets geldt dit bij 30 kilometer per uur of meer te hard rijden. U vertoont gevaarlijk rijgedrag.
Als je gedurende de rit voortdurend met de snelheid van 30 km/uur zou rijden, dan zou je daar 25/30 x 60 minuten = 50 minuten over doen. In de praktijk zal je niet voortdurend 30 km/uur (kunnen) rijden -dat kan alleen in een ideale situatie-, dus de echte rit zal wat langer duren dan 50 minuten.
Agenten mogen jou niet op de rollerbank zetten als je niet rijdt! Als ze jou staande houden als je aan het rijden bent ben je verplicht om mee te werken, maar zodra jij je motor uitzet en afgestapt ben niet meer. Agenten mogen jou niet op de rollerbank zetten als je niet rijdt!
Het opvoeren van scooters is niet illegaal, op een opgevoerde scooter rijden wel. Snorscooters (deze hebben een blauwe kentekenplaat) mogen niet sneller rijden dan 25 kilometer per uur.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing. Dit verschilt uiteraard per scootermerk en model.
In Nederland zal een 100cc niet veel harder dan 110 gaan, en de kans is groot dat er dan ook een tandwielverhouding voor een Nederlandse baan op de kart gemonteerd is. In het buitenland zijn er inderdaad banen waar de karts veel harder gaan, en 140 is dan best haalbaar.
Snellere onderdelen toevoegen
Een snellere uitlaat kan er niet alleen voor zorgen dat de brommer sneller rijdt maar ook sneller optrekt. Ook een goede variateur kan zorgen voor een snellere acceleratie (harder optrekken) en een hogere topsnelheid. Bij een 50cc setup kunnen we je Malossi Multivar en Hebo aanbevelen.