Die kan vaak gewoon niet harder dan 140 km/u. De Intercity waarmee jij naar je werk gaat, of de Sprinter tussen Zwolle en Kampen, gaan niet veel harder dan 140 km/u of soms zelfs 100 km/u. "Een paar treinen kunnen 160 km/u", vertelt Vincent Wever van OV Magazine. "Maar daar houdt het wel op.
Voor treinen wordt de maximale remvertraging van rond de 1 m/s² deels bepaald door de geringere wrijving tussen metalen oppervlakken (wielen, rails en remblokken) en deels door de hogere massa. Bij eenzelfde aanvangssnelheid is de remweg van een trein ongeveer een factor tien langer dan die van een auto.
In elke trein is één remkraan in dienst.Deze remkraan houdt de luchtdruk in de treinleiding op 5 bar (overdruk).De remmen van de trein zijn dan gelost. Met behulp van deze kraan kan de treinbestuurder de luchtdruk in de treinleiding verlagen, met als gevolg dat de remmen aanslaan.
Een trein die 130 km/uur rijdt, heeft een remweg van 600 meter. Een trein kan nooit in één keer stilstaan, en komt ook weer traag op snelheid. Spoorlopers veroorzaken 3,5 uur treinvertraging per dag: bijna 30% van alle treinvertragingen.
Een trein heeft 1 kilometer nodig om volledig tot stilstand te komen, dat is de lengte van 10 voetbalvelden. Dat is zeer lang! Treinen rijden dan ook snel. Ze kunnen tot wel 160 km per uur rijden.
Bij een aanrijding met een persoon wordt eerst onderzoek uitgevoerd door de politie. We kunnen dus niet precies zeggen hoe lang het oponthoud zal duren. Gemiddeld rekenen we echter met 30 tot 90 minuten.
China: 317,7 km/uur
De snelste treindienst ter wereld raffelt de 1021,9 kilometer tussen Beijing en Nanjing af in 3 uur en 13 minuten. Goed voor een gemiddelde snelheid van bijna 318 kilometer per uur. De hoge moyenne is mogelijk sinds de maximum snelheid op de lijn dit jaar werd verhoogd naar 350 kilometer per uur.
Want dat is het tweede punt: de trein. Die kan vaak gewoon niet harder dan 140 km/u. De Intercity waarmee jij naar je werk gaat, of de Sprinter tussen Zwolle en Kampen, gaan niet veel harder dan 140 km/u of soms zelfs 100 km/u. "Een paar treinen kunnen 160 km/u", vertelt Vincent Wever van OV Magazine.
Zowel de Eurostar als Thalys rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u.De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.
Een trein heeft geen stuur en is dus onbestuurbaar.Doordat hij op de rails rijdt kan er dus voor gezorgd worden dat de trein daarheen gaat waarheen wij dat willen. De rails wordt daar dan heengelegd.
Het wordt vanwege het vele in- en uitstappen als 'niet praktisch' beschouwd om passagiers te verplichten gordels te dragen. Ook zouden gordels staanplaatsen onmogelijk maken en zo ten nadele zijn van de vervoerscapaciteit van het openbaar vervoer [20]. De gordelplicht geldt wel in andere bussen en touringcars.
De remkracht wordt opgewekt door een magneet met kracht tegen het spoor te drukken. Door de magnetische werking trekt de rem zich als het ware nog sterker aan het spoor vast. Andermaal wordt de kinetische energie van de trein omgezet in warmte.
De maglev-trein in Japan kan snelheden bereiken van meer dan 500 km/u, waardoor het de snelste commerciële trein ter wereld is.
Een significant langere remweg had een Mercedes Sprinter (28 meter) en de mobilhome Dethleffs Globebus T4 (29,8 meter). Zoals verwacht moest de vrachtwagen (een DAF XF) de langste weg afleggen alvorens tot stilstand te komen: 36,2 meter.
ICE hogesnelheidstrein
De ICE (InterCity Express) is een hogesnelheidstrein die alle grote steden in Duitsland met elkaar verbindt. Met snelheden van tot wel 300 km per uur is dit een van de snelste manieren om tussen steden als Berlijn, Hamburg en Keulen te reizen.
In 2 uur en 15 minuten doorkruis je de stad van Noord tot Zuid.Met Thalys reis je in 3 uur en 20 minuten van Amsterdam naar Parijs.
In de vierdelige treinen zijn 176 zitplaatsen in de tweede klasse, en 40 in de eerste klasse. De grote broer, de zesdelige, heeft respectievelijk 266 en 56 zitplaatsen. In de vierdelige treinen kunnen daarbij nog 170 mensen staan, in de zesdelige 288. De treinen hebben een topsnelheid van 160 kilometer per uur.
Gemiddeld vervoert NS 1,1 miljoen reizigers per dag, verdeeld over 4500 treinritten.
7 machinisten en 21 monteurs nodig, maar langste trein ter wereld (1,9 kilometer) rijdt. De Zwitserse spoorwegmaatschappij Rhätische Bahn heeft zaterdag een wereldrecord gevestigd door een trein van 1,9 kilometer lang te laten rijden op een bekend traject door de Alpen.
Voor de sprinters en stoptreinen van de NS geldt eenzelfde verhaal als voor de intercity's. De spitstreinen komen niet verder dan honderd kilometer, terwijl andere sprinters tot 1.100 kilometer rijden. „Het verschil met intercity's is dat ze sneller keren. De sprinters pendelen vaker op en neer”, zegt Rutten.
Wanneer je de treintijden met de vluchttijden vergelijkt, lijkt vliegen sneller. Echter wanneer je rekening houdt met het feit dat je op een luchthaven ver voor vertrek aanwezig dient te zijn en bovendien (ver) buiten het centrum van de stad aankomt, dan wint de trein.
Een nieuw record voor de snelste trein ter wereld. Op een testbaan haalde de Maglev, een magneetzweeftrein van de Japanse spoorwegen, een snelheid van 603 kilometer per uur.
Met TGV reist u razendsnel naar uw favoriete bestemmingen in Frankrijk. Zak achterover in een comfortabele stoel terwijl u met een snelheid van 320 kilometer per uur reist.