De
Bijzondere verrichting 1: Recht achteruitrijden
Bij het recht achteruitrijden is het de bedoeling dat je ongeveer 20 meter achteruitrijdt in een rechte lijn. Hierbij blijf je evenwijdig aan de rijbaankant rijden.
Het voetgangerswaarschuwingssysteem zorgt ervoor dat de Model Y geluid maakt bij snelheden onder ongeveer 19 mph (32 km/h) of tijdens achteruitrijden. Elektrische auto's zijn stil en dit geluid waarschuwt voetgangers ervoor dat u nadert.
In theorie kunnen elektrische auto's ook net zo hard achteruit als vooruit. De elektromotoren hebben meestal geen versnellingsbak. En zelfs als ze dat wel hebben, is er geen achteruitversnelling. De achteruit van een EV werkt heel simpel door de polariteit op de motor om te draaien.
Schakel niet in P tijdens het rijden
De 'P'-stand (voor 'Parkeren') is handig om de auto op zijn plaats te houden wanneer deze geparkeerd staat. Aan de andere kant, wanneer je aan het rijden bent, moet je de 'P' -modus niet inschakelen. Dit de versnellingsbak zou blokkeren en daarom zou beschadigen.
Dankzij de video is dus bevestigd wat we al weten, namelijk dat het niet goed is voor je auto om tijdens het rijden de achteruitversnelling in te schakelen. Deze kan logischerwijs slecht tegen voorwaartse versnelling en door de klap van het op laten komen van de koppeling is de kans op interne schade groot.
Uw klus-auto moet worden verplaatst. De auto, een voorwielaangedreven automaat, mag volgens de voorschriften kennelijk niet worden gesleept in verband met kans op mechanische schade. U vraagt of er toch een oplossing is om de klusauto met uw andere auto te vervoeren. Dat kan met een zogenaamde auto tow dolly.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Bij een elektrische auto werkt de aandrijving anders. Elektromotoren hebben een veel breder toerenbereik waarin ze efficiënt kunnen werken in vergelijking met verbrandingsmotoren. Ze kunnen direct een hoog koppel leveren vanaf het begin, waardoor ze snel kunnen accelereren zonder versnellingen.
Een normale Model 3 Performance trekt in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u. De gestripte Tesla Model 3 haalt een 0-100-tijd van 2,46 seconden.
De Tesla Model S Plaid heeft 1020 pk waarmee je in 2,1 seconden naar de 100 kilometer per uur kunt accelereren. De topsnelheid bedraagt 322 kilometer per uur.
Van 0-100 accelereert de elektrische Tesla Model 3 in 6.1 seconden, wat veel sneller is dan een auto binnen het middenklasse segment.
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren zoals wegrijden, achteruitrijden, vanaf een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden en keren, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Aansprakelijkheid bij het achteruitrijden
Wanneer een bestuurder tijdens het achteruitrijden een andere verkeersdeelnemer raakt, zal hij in principe ook aansprakelijk zijn. Dit geldt ook bij parkeerassistentiesystemen en zelfrijdende auto's.
Van een bijzondere manoeuvre wordt gesproken als een verkeersdeelnemer een bijzondere verrichting in het verkeer uitvoert. Het gaat onder andere om achteruit rijden, uit een uitrit vandaan komen, een parkeervak verlaten, keren op de weg, de snelweg oprijden en afrijden en van rijstrook wisselen.
Een elektrische auto heeft geen uitlaat waar schadelijke afvalstoffen uitkomen, toch zijn ook elektrische auto's niet klimaatneutraal. Zo wordt tijdens de productie van de accu veel CO2 uitgestoten en is ook de productie van elektriciteit niet vrij van uitstoot.
Voor bestuurders die gewend zijn aan een automaat, voelt dat vertrouwd. Toch is het wel anders, want een gewone automaat voel je altijd nog tussen de 'trappen' schakelen en deze niet. Ook anders is de directe reactie van een elektrische auto: wie het gaspedaal (eigenlijk energiepedaal) intrapt, schiet vooruit.
Voor een elektromotor maakt het niet uit of hij langzaam of juist snel draait, hij levert altijd evenveel kracht. Daarom heeft een elektrische auto geen versnellingsbak nodig. Je hoeft dus niet te schakelen in een elektrische auto, en feitelijk is er ook geen sprake van een automaat.
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan een volle tank, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger dan voor een vergelijkbare benzineauto.
Volgens experts gaat de accu van een elektrische auto, afhankelijk van de kwaliteit, 160.000 tot 320.000 kilometer mee voordat ie vervangen moet worden. Dat is zo'n 10 tot 20 jaar.
De winnaars
Een beetje verrassend, maar in dit onderzoek is het de Mini Cooper SE die het tot beest betrouwbare EV schopt. En dat met een indrukwekkende score van 97,6%. Slechts 7% van de respondenten meldde kleine defecten, die snel en efficiënt opgelost werden.
Ook achteruitrijden met een automaat is helemaal niet zo moeilijk. Druk eerst het rempedaal in, zodat de auto volledig tot stilstand komt.Daarna zet je de pook in de R-stand en laat je het rempedaal los om achteruit te rijden.
Neutral – in deze stand maken de versnellingsbak en de motor geen wrijvingscontact. Hierdoor kan de auto kan niet door de motor worden aangedreven maar wel (door)rollen. Drive – dit is de normale stand tijdens het rijden. De transmissie kiest de juiste versnelling voor elke stand.
Verschillen met een schakelbak
Bij het rijden in een automaat hoef je daarom alleen je rechtervoet te gebruiken. De versnellingspook is vervangen door een bedieningshendel waarmee je de automaat in verschillende standen kunt zetten zoals rijden, parkeerstand, in zijn vrij of achteruit.