Automaat privé kart: max. 120 km/h. Schakelkart: max 160 km/h. Superkart: max 250 km/h.
De gemiddelde snelheid bij karts ligt rond de 60 km per uur. Pas op want dit is de gemiddelde snelheid! Ons circuit heeft een aantal pittige bochten en verrassende chicanes. Aangevuld met twee grote rechte stukken en een unieke fly-over van over de 145m lang kunnen er snelheden boven de 60 km behaald worden.
Het Canadese bedrijf Daymak maakt deze supersnelle elektrische kart. Hij gaat 0 naar 100 km/u in anderhalve seconde. De nieuwe C5 Blast-kart heeft een DC-motor met 10KW en 12 kleine elektrische motoren.
Je gemiddelde rondetijd in een 270cc kart is 47.50 seconden of sneller.
De 125cc 2-takt motor levert ongeveer 30 pk en trekt door tot maar liefst 14.500 toeren. Deze racekarts accelereren in 5 seconden naar 100 km/h en afhankelijk van het circuit is een topsnelheid van 125 km/h mogelijk. Al onze karts zijn uitgerust met handbediende voorremmen voor optimale remkracht.
Bij indoor karten is de maximale snelheid tijdens het racen rond de 50 á 60 km per uur. Met outdoor karten kun je nog harder racen. De snelheid op de outdoor kartbaan loopt op tot maar liefst 70 km per uur. Een ander voordeel is dat je veel meer ruimte hebt.
Snelheid superkart
Een superkart heeft een motor met zo'n 250cc en vaak is het een schakelbak met 5 of 6 versnellingen. Het gewicht is veel lager dan een auto, waardoor je als een speer over het circuit schiet. Je kan dan ook snelheden behalen van zo'n 250 km/h.
De snelste karts, de 270cc super-karts, kunnen op deze baan eenvoudig een snelheid bereiken van >85 km/u.
In Nederland zal een 100cc niet veel harder dan 110 gaan, en de kans is groot dat er dan ook een tandwielverhouding voor een Nederlandse baan op de kart gemonteerd is. In het buitenland zijn er inderdaad banen waar de karts veel harder gaan, en 140 is dan best haalbaar.
De volwassenenkarts beschikken over 6,5 PK en 200 CC.
Het is een intensieve sport, vooral omdat je op een racedag niet slechts 10 minuten aan het rijden bent. Meestal rijd je minimaal een uur, waarbij vooral je armen en nek het zwaar te verduren krijgen.
De duurste manier om wedstrijden te karten is met een eigen kart. Hier krijg je namelijk te maken met je eigen variabele kosten. Denk aan een setje banden, schades, onderhoud, benzine, inschrijfgelden, etc. Dit zorgt ervoor dat het al snel redelijk duur wordt, een kart aanschaffen is namelijk het probleem nog niet.
De kartbaan van Tim & Tom Coronel is 425 meter lang en beschikt over snelle en langzame bochten, een tunnel en een fly-over. Het ontwerp van deze kartbaan is geïnspireerd op de Jarenlange ervaring op Nationale en Internationale circuits van Tim en Tom.
Het hangt van het type, de staat, de klasse, de opties en nog veel meer af. Een tweedehands kart schaf je soms al voor een paar honderd euro aan, terwijl een nieuwe schakelkart maar zo € 10.000,00 kan kosten. Het voordeel van een eigen kart is dat de baanhuur meestal meevalt; voor zo'n € 50,00 rijd je een hele dag.
De topsnelheid ligt op 50 km/u. Echter door de vele chicanes en bochten is het knap lastig om de topsnelheid te halen.
1. Outdoor karting bij KF1 Karting Circuit, Singapore. We beginnen met KF1 Karting Circuit in Singapore. Deze kartbaan is maar liefst 960 meter lang en telt 18 bochten!
Karten in Nederland is toegankelijk sportvermaak, dat je met bijna iedereen kunt doen. Je hebt geen rijbewijs of diploma's nodig om bij Coronel Kartracing in een kart te stappen. De algemene regel is dat je minimaal 12 jaar oud moet zijn en een minimumlengte van 1,58 meter moet hebben.
7. Heeft een kart versnellingen en moet je schakelen? De meeste karts zijn automaten, zeker huurkarts, hierbij hoef je niet te schakelen.
Quads met 250cc halen over het algemeen zo'n 100 km/h of sneller. 2-takt of 4-takt? Kort door de bocht kun je stellen dat een 4-takt veel minder onderhoud nodig heeft dan een 2-takt. Daarnaast rijdt een 4-takt wat rustiger op snelheid en is dus beter geschikt om mee te toeren.
iemand moet je kart aanduwen. dan zet je de kart in zijn 1 en trek je de koppeling naar je toen laat je koppeling los en ze hem in zijn 2 dan slaat de motor aan . opschakelen is de pook naar achteren trekken en terug schakelen is de pook naar voren duwen.
Een kart weegt tussen de 100 en 200 kilo. Ben jij 10 kilo zwaarder dan de winnende karter, kun je claimen dat jij met 5 tot 10 procent strafgewicht reed. Bij een echte auto zou dat neerkomen op 150 kilo bagage of twee passagiers.
Hoe snel rijden de karts? De topsnelheid ligt op 50 km/u. Echter door de vele chicanes en bochten is het knap lastig om de topsnelheid te halen.