Formule 2-bolides waren in het seizoen 2019 gemiddeld tussen de tien en vijftien seconden langzamer dan F1-wagens. Met 335 kilometer per uur ligt de topsnelheid ook een stuk lager dan van de Formule 1.
De recordhouder wat betreft topsnelheid in F1 is Valtteri Bottas, hij heeft twee records op zijn naam staan: de hoogste topsnelheid ooit gemeten in een race (372,5 kilometer per uur, Mexico 2016) en de hoogste snelheid aller tijden in een F1 (trainings-) sessie: 378 kilometer per uur.
De hoogst gemeten snelheid van een F1-auto ooit staat op naam van Honda. Ze verscheepten de RA106 uit het F1-seizoen naar de zoutvlaktes van Bonneville in de VS. Coureur en tevens redder van Grosjean in Bahrein, Alan van der Merwe wurmde zich in de Honda en behaalde een snelheid van 397,483 km/u.
Ze halen in 2,8 seconde de 100 kilometer per uur dankzij de 250 kilowatt aan kracht. Een Formule E-auto weegt zo'n 903 kilogram en dat ligt vooral aan de batterij die zo'n 385 kilo weegt. Die batterij gaat makkelijk een hele race mee: de races zijn ook wat korter dan die van de Formule 1: ze duren drie kwartier.
Het Grand Prix-weekend op het nieuwe stratencircuit van Bakoe heeft een nieuw officieus record van hoogste topsnelheid opgeleverd. Williams registreerde in de kwalificatie een snelheid van 378 kilometer per uur bij Valtteri Bottas.
De F2 2018 krijgt een 3,4 liter turbo-motor geleverd door Mecachrome met een vermogen van 620 pk bij 8.750 toeren.
Het mocht dan een moment niet mee hebben gezeten vandaag met de accu, hard ging Max Verstappen wel op het Circuit de Barcelona-Catalunya. De Nederlander noteerde de hoogste topsnelheid: 331,2 kilometer per uur.
Formule 3. De Formule 3 is de laagste klasse op de autosportladder die regelmatig in het F1-bijprogramma in actie komt. Het kampioenschap is dan ook een stuk langzamer dan de Formule 1 en Formule 2, al bereikt de F3 nog altijd topsnelheden van 300 kilometer per uur. Acceleratie van 0 tot 100 km/h duurt 3,1 seconden.
Formule 1 auto's hebben het vermogen om in slechts circa 2,5 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur te gaan. Het vervolgens optrekken tot 300 kilometer per uur neemt nog eens zo'n 8 seconden in beslag. Dit komt er dus op neer dat een Formule 1-auto in zo'n 10,5 seconden van 0 naar 300 kilometer per uur kan gaan.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Bugatti Chiron sneller dan Le Mans-racer
De Bugatti Chiron is totaal over the top. Letterlijk, want de sportwagen voor de puissant rijken verslaat zelfs een Le Mans-racer op het beroemde circuit. Er was een tijd dat de auto's op Le Mans snelheden bereikten van tegen de 400 km/h tijdens de beroemde 24 uursrace.
Het grote verschil tussen de Formule 1 en 2 is dat in de F2 de auto's gelijk zijn. Coureurs rijden dus niet, zoals dat in de Formule 1 wel het geval is, in auto's met meer vermogen of extra downforce op de zijkanten.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
Inmiddels heeft het merk bekendgemaakt hoeveel pk er onder de kap zit: 330 pk. Daarmee is de nieuwe dienstauto van onder andere Max Verstappen de krachtigste Civic ooit. Wie de Formule 1 volgt, weet dat de auto's van Red Bull en AlphaTauri nog altijd voorzien zijn van Honda-krachtbronnen.
Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut. Beide getallen zijn dus significant hoger dan die van gewone straatauto's.
De auto's in de NASCAR Whelen Euro Series
Iedere auto heeft achterwielaandrijving, weegt 1.225 kg en haalt een topsnelheid van 250 km/uur. Voor iedere auto worden bovendien dezelfde onderdelen gebruikt en de belangrijkste onderdelen zijn verzegeld.
Daarmee racet de wagen in twee seconden naar 100 km/uur. Over de kwartmijl - van 0 naar 402 meter, een Amerikaanse manier van meten - doet deze Tesla 9.2 seconden en haalt hij een snelheid van net geen 250 km/uur. Ter vergelijking: de McLaren 765LT doet dit in 9,9 seconden.
'Tesla Roadster accelereert in 1,1 seconden naar 100 km/h'
Vermogen elektromotor
De elektromotor levert maximaal 338 pk (250 kW) en drijft de achterwielen aan. Via een regeneratief remsysteem met een vermogen van 250 kW kan er tijdens afremmen extra energie worden teruggewonnen. De voeding bedraagt 900 V.
Met 1000 pk en een acceleratie van 0-200 kilometer per uur in slechts zes seconden is het een van de snelste auto's ter wereld.
Een Formule 1-auto remt van 200 km/h naar stilstand over 54,5 meter, wat minder dan drie seconden duurt.
In een F1-bolide zitten twee pedalen: het rempedaal en het gaspedaal. De koppeling zit aan het stuur, met twee hendels, zodat je die afhankelijk van het links of rechts de pits uitrijden kunt gebruiken.
Een hoop Nederlanders zitten vandaag weer voor de buis gekluisterd, want het Formule 1-seizoen gaat van start. Maar je kunt er ook voor kiezen om naar zo'n auto in je eigen garage te gaan kijken. Je kunt zo'n Formule 1-auto namelijk ook 'gewoon' kopen.
In een bocht op de baan in Istanbul kan een coureur bijvoorbeeld te maken krijgen met 5,5 g in zeven seconden als hij de bocht neemt met 285 km/h. Op de rechte trajecten kan de snelheid wel weer oplopen tot 100 meter per seconde of nog meer – dus ruim 360 km/h. De tot nu toe hoogste snelheid is 372,6 km/h.