De ICE rijdt op topsnelheid op hogesnelheidslijnen en daarnaast met 140 tot 200 km/h op reguliere lijnen.
Over de HSL rijden dagelijks 269 treinen in hoge frequentie. Zowel de Eurostar als Thalys rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u. De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.
ICE International is de hogesnelheidstrein die dagelijks vanuit Nederland naar Duitsland en Zwitserland rijdt. Reizen met ICE International is comfortabel en ontspannen. ICE International geeft reizen bovendien een nieuwe dimensie: tussen Keulen en Frankfurt bereikt de trein snelheden van 300 km/u!
Dienstregeling TGV
Met TGV reist u razendsnel naar uw favoriete bestemmingen in Frankrijk. Zak achterover in een comfortabele stoel terwijl u met een snelheid van 320 kilometer per uur reist.
In 2015 heeft JR-Maglev in Japan een snelheid gehaald van maar liefst 603 kilometer per uur. Het record is gevestigd op een 18,4 km lange testbaan. De Maglev, zoals de magneettrein ook wel is genoemd, is ook in reizigersdienst het snelst ter wereld.
TGV – Is onze keuze voor Snelste Treinen in Europa
TGV treinstel heeft zelfs bereikt 515.3 km / h (320 mph) onder speciale testomstandigheden en wordt nooit verstoord door weersomstandigheden zoals dichte mist of andere.
Op meer dan 125 stations, in de DB Lounges en in de ICE-treinen hebt u met een voor wifi geschikt eindapparaat draadloos toegang tot het internet. In de ICE kunt u op de zitplaatsen met tafels en stopcontacten zo eenvoudig uw mobiele kantoor inrichten.
De snelste trein in Nederland is de Thalys. Anderhalve minuut in Nederland tikt hij z'n topsnelheid aan: 300 kilometer per uur. Maar dan moet de hogesnelheidstrein in de remmen. Net als bijna alle andere treinen in Nederland.
De baanvaksnelheid van goederentreinen op grote stations is bijvoorbeeld 40 kilometer per uur. Voor de overige stations 80 kilometer per uur. De baanvaksnelheden voor reizigerstreinen zijn weer anders. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bepaalt de wettelijk toegestane baanvaksnelheden.
De treinen hebben een topsnelheid van 160 kilometer per uur. Dit kan in Nederland echter nog nergens gereden worden, aangezien het beveiligingssysteem dit niet toestaat. De maximale dienstsnelheid in Nederland is voorlopig nog 140 kilometer per uur.
Hoe snel rijdt Thalys? Thalys rijdt op verschillende stukken tussen Amsterdam en Parijs wel 300 km/u! Uitgezonderd is de route tussen Amsterdam en Schiphol en tussen Antwerpen en Brussel. Op die stukken rijdt de trein 160 km/u.
De ICE (InterCity Express) is een hogesnelheidstrein die alle grote steden in Duitsland met elkaar verbindt. Met snelheden van tot wel 300 km per uur is dit een van de snelste manieren om tussen steden als Berlijn, Hamburg en Keulen te reizen.
De aanschafkosten kunnen afhankelijk van het type oplopen van 2 - 60 miljoen. De tien nieuwe treinen van het type Velaro e320 van Siemens die door Eurostar gebruikt worden kosten 600 miljoen euro, dus maar liefst 60 miljoen per stuk!
Tussen Duisburg en Köln rijden de treinen al 200 en tussen Köln en Frankfurt zelfs 300 km/uur. De snelle ICE-treinen die NS en DB sinds 2000 inzetten, rijden door de beperkte infrastructuur maar op halve kracht. De gemiddelde snelheid tussen Amsterdam en Köln is nog geen 100 km/uur, terwijl de trein 330 kan.
Eurostar rijdt door de Kanaaltunnel met een snelheid van 160 kilometer per uur (100 mph), maar buiten de tunnel halen we een snelheid van 300 kilometer per uur (186 mph).
Elke nieuwe trein bestaat uit 8 afzonderlijke rijtuigen en biedt plaats aan maximaal 460 passagiers. Dat zijn er 30 meer dan zijn voorganger kan vervoeren. De hogesnelheidstrein heeft een vermogen van 8000 kilowatt ( ongeveer 11.000 pk) en kan snelheden tot 320 kilometer per uur bereiken.
Van de Thalys zijn tussen 1995 en 1998 27 treinstellen geleverd, de twee motor wagens hebben een totaal vermogen van meer dan 8800 Kw. Het totaal gewicht van de Thalys is 385 ton bij een lengte van 200 meter. De maximale snelheid (tussen Brussel en Parijs) is 300 Km per uur.
In alle Intercity's is een toilet aanwezig. Op de zijwanden staat aangegeven waar het toilet zich bevindt. In langere treinen zijn meerdere toiletten aanwezig. De toiletten worden regelmatig schoongemaakt en gecontroleerd.
Er is een barrijtuig aanwezig in elke ICE. Hier zijn eenvoudige maaltijden, snacks en drankjes verkrijgbaar. Het is niet mogelijk een zitplaats of maaltijd in het barrijtuig te reserveren. Betaling contant of met creditcard.
ICE International is het internationale hogesnelheidsnetwerk en samenwerkingsverband van de Duitse spoorwegen (DB Fernverkehr) en de Nederlandse Spoorwegen (NS International).
De SSC Tuatara met een topsnelheid van 508 km/u is veruit de snelste auto op het moment.
Zwitserland heeft het beste spoorwegsysteem van Europa. Dat concludeert Boston Consulting Group (BCG) in een studie naar de prestaties van de spoorwegen in 24 Europese landen. Nederland staat in de middenmoot en het Belgische spoorwegsysteem komt als 11de uit de bus.
In 2 uur en 15 minuten doorkruis je de stad van Noord tot Zuid. Met Thalys reis je in 3 uur en 20 minuten van Amsterdam naar Parijs.