In Frankrijk mag je al op je zestiende beginnen met het halen van je rijbewijs. Na een aantal theorie- en praktijklessen bij een rijschool mag je gaan oefenen op de weg. Er moet dan wel altijd een begeleider naast je zitten die al langer zijn rijbewijs heeft. Dat kan bijvoorbeeld je vader of je moeder zijn.
Bij het aflopen van het Nederlandse rijbewijs is zonder problemen bij diezelfde prefectuur een Frans rijbewijs te verkrijgen. Je levert je Nederlandse rijbewijs in, vult een formulier in, overhandigt twee pasfoto's en betaalt ongeveer € 50 of soms niets.
Het geeft aan dat het puur om een inhaalactie gaat. En andere reden is het inhalen op wegen met één rijstrook per rijrichting. Als je dan over de andere weghelft iemand inhaalt, ziet tegemoetkomend verkeer aan het knipperlicht dat iemand aan het inhalen is.
Waarvoor staat die letter eigenlijk? Het antwoord is eenvoudig: de bestuurder van die auto heeft nog niet zo lang zijn of haar rijbewijs. De 'A' komt van het Franse apprenti, leerling dus.
Enkele Franse verkeersregels:
Voor het besturen van een auto geldt de minimumleeftijd van 18 jaar. Er wordt rechts gereden. Het dragen van de veiligheidsgordel is verplicht zowel voor- als achter in het voertuig. Het is verboden om te rijden met een mobiele telefoon in de hand of met een headset op.
Het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed is 0,5 promille (wat ongeveer overeenkomt met 0,25 milligram alcohol per liter uitgeademde lucht). Voor beginnend bestuurders (die nog geen 3 jaar in het bezit zijn van rijbewijs A of B) geldt een limiet van 0,2 promille.
In Frankrijk wil de overheid graag snel haar geld hebben, en wil men daar best iets tegenover stellen. De officiële boete voor een snelheidsovertreding tot en met 20 km/u bedraagt 68 euro. Betaal je die meteen of binnen 15 dagen, dan wordt het 45 euro. Doe je er langer dan 45 dagen over, dan ben je 180 euro kwijt.
Een route départementale (afkorting: RD of D) is een wegklasse in Frankrijk, die onder het beheer van de departementen vallen. Ze hebben meestal een regionaal of lokaal belang, en incidenteel een nationaal belang. Ze vormen een groot deel van het Franse wegennet.
Donker. Vroeger hadden alle Franse auto's een wit nummerbord aan de voorkant en een geel nummerbord aan de achterkant. Zo kon je in het donker duidelijk de voor- en de achterkant van een auto herkennen.
Voor beginnende bestuurders geldt in Frankrijk (net als in Nederalnd) een lager toegestaan alcoholpromillage bij het rijden. Voor gevorderde bestuurders geldt een maximaal toegestaan alcoholpromillage van 0,5. Beginnende bestuurders mogen een alcoholpromillage van maximaal 0,2 in het bloed hebben.
Daarbij hechten zeker Fransen veel waarde aan correct taalgebruik, zonder al te veel anglicismen, en kunnen zij zich tot echt puristen ontpoppen. Toch nemen ook Fransen met hun taal vrijheden die bijdragen aan het beeld dat Fransen zo snel praten en moeilijk te verstaan zijn.
Vertaal siësta van Nederlands naar Frans
sieste; dodo; méridienne; petit somme; somme.
De Spanjaarden houden siësta, de Fransen genieten van hun Franse rust. Bij de tent. Van dineren terwijl de zon ondergaat, de krekels in de avond, kampvuurtjes, jeu-de-boules of zandkastelen bouwen aan zee. Laat dat relaxen tijdens een vakantie maar aan hun over.
Het moeilijkste land om je rijbewijs te halen is Kroatië, waar je gemiddeld ongeveer 85 rijlessen nodig hebt voordat je je examen kunt afleggen. Ook is het erg duur. Andere Europese landen die België voorgaan zijn Hongarije en Montenegro, met een respectievelijke derde en vijfde plaats.
Het is nog nooit voorgekomen dat een van onze klanten is betrapt met een van onze rijbewijzen. Veel klanten vragen ons of een rijbewijs kopen echt kan. Het antwoord op die vraag is: Ja!
Geen praktijklessen nodig
Burundi en Egypte hebben blijkbaar ook zeer korte en eenvoudige rijexamens. Andere 'gemakkelijke' landen zijn Frankrijk, Ierland, Italië, China, Rusland en Slowakije.
Op een nummerplaat staan de laatste twee cijfers voor het département. 75 bijvoorbeeld, staat voor Parijs.
Op de website staat staat dat de maximum snelheid in Frankrijk 130 km/h is. Voor een beginnend bestuurder is dit echter 110 km/h.
Let verder op andere maximale snelheden:
Buiten de bebouwde kom met middenberm: 110 km/u bij droog weer, 100 km/u bij regen. Autosnelwegen: 130 km/u bij droog weer, 110 km/u bij regen.
De Route du Soleil loopt namelijk van Parijs naar Marseille en is één van de drukst bereden routes in Europa. Houd er wel rekening mee dat je op de Route du Soleil tol dient te betalen. De zogenoemde Péage kan behoorlijk oplopen als je de gehele route op de snelweg blijft rijden.
Als je echter wat meer tijd hebt kun je er ook voor kiezen om de tolwegen te vermijden en de (vaak rustigere) Franse binnenwegen te nemen. Bekende tolwegen zijn de Autoroute du Soleil (A6/A7) in het oosten van Frankrijk en de Autoroute l'Aquitaine (A10) in het westen.
De afgelopen jaren zijn op grote schaal snelheidscontroles ingevoerd in Frankrijk. Tevens maakt de Franse politie gebruik van allerlei verschillende soorten controlemethoden zoals flitsen met auto's, het laseren van voren en van achteren. Over de boetes in Frankrijk doen veel onduidelijkheden de ronde.
Vooraleer uw boete wordt berekend, volgt er eerst nog een correctie op de gemeten snelheid. Ben je door een vaste paal geflitst in Frankrijk, dan wordt je gemeten snelheid onder de 100 kilometer per uur verminderd met 5 km per uur. Boven de 100 kilometer per uur wordt je gemeten snelheid verminderd met 5%.
Snelheidsovertreding van meer dan 20 km/u
Overschrijding 20-50 km/h: € 135 en mogelijk een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal 3 jaar. Overschrijding van meer dan 50 km/h: € 1.500 en een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal 3 jaar.