Bij identiteitsfraude (id-fraude) misbruiken criminelen persoonlijke gegevens die ze bemachtigen via een online advertentie, social engineering of met een phishing e-mail. Hiermee worden bijvoorbeeld bankrekeningen geopend op uw naam, waarnaar crimineel geld kan worden doorgesluisd.
Met alleen je IBAN nummer en je adres kan iemand nog geen geld van je rekening halen of geld overboeken van jouw naar zijn/haar rekening. Daarvoor heb je nog altijd een toegangscode of verificatiecode nodig of een identiteitsbewijs.
Doe direct aangifte. Voor alle vormen van cybercrime kan dit via het telefoonnummer 0900-8844 of op een politiebureau. Lees ook deze pagina van de politie over cybercrime*. Ben je in het buitenland en is er bijvoorbeeld geld van je rekening gestolen, doe dan aangifte bij de politie in het land waar je bent.
Wat iemand met jouw bankrekeningnummer kan doen, is het afsluiten van een abonnementen en het aangaan van aankopen waarvoor een machtiging wordt afgegeven. In de praktijk blijkt hier door bedrijven nog erg weinig controle op te worden toegepast.
In 2018 is er nochtans een wet ingevoerd die banken verplicht om slachtoffers van online-oplichting integraal terug te betalen. De overheid legt daarmee veel verantwoordelijkheid bij banken: zij moeten ervoor zorgen dat hun systemen niet misbruikt kunnen worden.
Hoe bestrijden banken phishing? Om phishing tegen te gaan, proberen banken valse afzenders (e-mailadressen of mobiele nummers) en valse websites op te laten sporen en te laten blokkeren. U kunt de banken daarbij helpen door een phishing-bericht waarin een bank wordt nagebootst, zo snel mogelijk te melden bij die bank.
Bent u het slachtoffer van phishing waarbij men uw gegevens heeft kunnen stelen, en heeft men met uw gegevens reeds geld kunnen versluizen, licht dan meteen de bank in. Wacht niet tot de eerstvolgende werkdag, maar probeer via elk mogelijk kanaal de bank te verwittigen zodat men eventuele transacties nog kan blokkeren.
Bij identiteitsfraude (id-fraude) misbruiken criminelen persoonlijke gegevens die ze bemachtigen via een online advertentie, social engineering of met een phishing e-mail. Hiermee worden bijvoorbeeld bankrekeningen geopend op uw naam, waarnaar crimineel geld kan worden doorgesluisd.
Wat is identiteitsfraude? Criminelen kunnen persoonsgegevens verkrijgen door bijvoorbeeld phishing of een datalek. Met die persoonsgegevens kunnen zij zich online als iemand anders voordoen en zo onder een andere naam bijvoorbeeld overeenkomsten sluiten en strafbare feiten plegen.
Fraude met contactloos betalen
Ze toetsen op een mobiele pinautomaat een bedrag in onder de €25,- en proberen het apparaat bij je pinpas in de buurt te houden. Waarschijnlijk lukt de contactloze betaling zonder dat je het merkt. Je ontdekt pas dat je bent geskimd, als je je rekeningoverzicht bekijkt.
Als je wachtwoord te makkelijk is of als je computer niet de laatste beveiligingsupdates heeft, kan iemand anders toegang krijgen tot je systeem. Zo kunnen je bankgegevens, identiteit en andere gevoelige informatie worden overgenomen. Vervolgens kan er geld worden gestolen of je kan het doelwit van afpersing worden.
Doorgaans is de rekeninghouder de verzekerde van de rekeningverzekering. Heb je een gemeenschappelijke rekening? Dan zijn jij en de andere rekeninghouder(s) van die rekening elk voor een gelijk aandeel verzekerd. Als je als verzekerde overlijdt, wordt het bedrag uitbetaald aan je begunstigde(n).
Wanneer uw computer, mailaccount of ander account is gehackt, kan dat nare gevolgen hebben. Oplichters kunnen uit uw naam anderen mailen met een verzoek om geld. Uw werkgever of afnemers kunnen worden benaderd om een 'wijziging' van uw bankrekeningnummer door te geven. Zo verdwijnt uw inkomen naar criminelen.
Antwoord. Beste, Je rekeningnummer is een gegeven van dezelfde orde als bijvoorbeeld je naam en adres. Deze informatie publiek maken houdt in principe geen gevaar in.
Zolang er bij een bank niet meer dan €100.000 per rekeninghouder is gestald, staat toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) garant. Zo is je geld 100% veilig. Ook als de bank falliet gaat. Heb je meer dan €100.000 aan spaargeld, dan kun je het beter spreiden over meerdere banken.
Als je een online betaling doet met je kredietkaart vraagt men vaak om je kaartnummer, vervaldatum en CVV-code (de driecijferige code op de achterkant van je kaart). Hackers kunnen deze gegevens te weten komen door automatisch en systematisch verschillende variaties van deze beveiligingsgegevens te genereren en toe te ...
Inlogfunctie identiteitskaart blokkeren
Met een identiteitskaart afgegeven vanaf 4 januari 2021 kunt u inloggen via DigiD. Als u uw identiteitskaart kwijt bent, dan is het belangrijk dat u de inlogfunctie laat blokkeren. Neem hiervoor contact op met de DigiD helpdesk.
Melding doen via Meld Misdaad Anoniem
U kunt ook anoniem melding maken van cybercrime bij Meld Misdaad Anoniem. Dit kan telefonisch via 0800 7000 of online via meldmisdaadanoniem.nl.
Denk aan online een telefoonabonnement of bankrekening afsluiten met een kopie van je identiteitsbewijs. Daardoor neemt de kans op identiteitsfraude toe. Een oplichter heeft dan alleen nog een kopietje van jouw ID nodig. Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) krijgt elk jaar vele honderden meldingen.
Houd je apparaat veilig en download officiële apps Een officiële bank app is nog nooit gehackt. Zorg er wel voor dat je je tablet of telefoon veilig houdt. Download de bankieren app alleen via de officiële kanalen zoals de App store voor Apple en Google Play voor Android of via de website van je eigen bank.
Fabel 3: 'Bank apps zijn makkelijk te hacken. ' Nee, bankieren met de ABN AMRO app is veilig. Op Veiligbankieren.nl kunt u lezen dat er geen gevallen zijn van fraude met Nederlandse bank apps.
Bezoek de websites van Veilig Bankieren en de Fraude Helpdesk voor tips om je te wapenen tegen betaalfraude, phishing en andere vormen van oplichting. Op de websites www.veiligbankieren.nl en www.fraudehelpdesk.nl wordt voorlichting gegeven over fraude en veiligheid bij bankieren.
Scammen is een vorm van oplichterij. Hierbij probeert iemand je op basis van leugens zo ver te krijgen om een bedrag naar hem/haar over te maken. Als er een scammer op Direct Wonen actief is, herken je dit vaak hieraan: Allereerst zegt de aanbieder altijd dat hij of zij in het buitenland zit.