De gemakkelijkste manier voor het overgrote deel van de bedrijven is om de tevreden klanten het werk te laten doen. Houd contact met tevreden klanten en vraag of ze als referentie willen dienen. Zet ze in je portfolio. Geef klanten een 'wervingspremie' bij nieuwe klanten zodat ze actief nieuwe klanten voor je werven.
Hieronder vindt u vijf belangrijke oorzaken: De klant hoort zelden of noot iets van de leverancier. De klant is ontevreden over het product of dienst (maar zegt niets). De klant is toe aan een (nieuwe) aankoop en gaat zelf op onderzoek uit zonder u daarbij te betrekken.
Hoe loyaal klanten zijn wordt beïnvloed door een aantal factoren. Loyaliteitsdrivers. Te weten klanttevredenheid, imago, vertrouwen en betrokkenheid (ook wel binding). Hoe beter je bij je klanten op deze drivers scoort, hoe hoger hun loyaliteit.
Positioneer je winkel als marktleider
Je klanten zullen je gaan zien als dé informatiebron van de producten, service of branche. Ze zullen ook meer vertrouwen hebben in wat je verkoopt en dus eerder een product van jou aanschaffen.
De beste manier om dus leads te genereren is gewoon heel simpel: Biedt een kwalitatief goede dienst of product aan. Daarna volgen de leads vaak vanzelf. Voor nieuwe bedrijven die net op de markt zijn kan dit moeilijk zijn omdat er nog weinig naambekendheid is.
Wat zijn de belangrijkste doelen voor uw bedrijf geweest in de voorbije 12 maanden? Hebt u die doelen gehaald en wat was de impact ervan? Wat zijn uw bedrijfsdoelen en uitdagingen voor de komende 12 maanden? Hoe plant u die doelen te bereiken?
Mensen die sterk en vol zelfvertrouwen communiceren, zijn uitstekende verkopers. Vooral onderhandelingsvaardigheden zijn belangrijk en kunnen het verschil maken tussen een succesvolle verkooptransactie en het verliezen van de kans aan een concurrent. Dit zijn zeer gewaardeerde factoren in een verkoopomgeving.
Verkooptechnieken zijn technieken of strategieën die worden toegepast in een verkoopgesprek met het doel: Interesse te wekken voor het product of de dienst; Waarde te creëren voor het product of de dienst; Zoveel mogelijk producten en diensten te verkopen (met een zo hoog mogelijke waarde).
Loyaliteitsstrategie (gedifferentieerde klantbenadering voor binden en boeien). Sterke betrokkenheid van de top, directie en management (sturen, faciliteren, voorbeeldgedrag).
Klantloyaliteit leidt tot tevredenheid. Loyaliteit, dat wil zeggen de emotionele binding, is niet te koop met prijsverlagingen of extra's maar vergt langdurige klant ondersteuning. Loyaliteit wordt gecreëerd door merkbeleving, dialoog, interactie, gevoel van waarde, vertrouwen en tevredenheid.
Er zijn diverse meetinstrumenten om klantloyaliteit te meten. Een bekend en veel toegepast middel om loyaliteit te meten is de Net Promotor Score (NPS). Er zijn diverse meetinstrumenten om klantloyaliteit te meten. Een bekend en veel toegepast middel om loyaliteit te meten is de Net Promotor Score (NPS) van Reichheld.
Eén van de beste manieren voor meer trouwe klanten is het belonen van klanten. Hierbij kun je denken aan: extra korting op een product of dienst, een exclusieve rondleiding in het bedrijf, een demonstratie van de nieuwe productlijn, het betrekken van klanten bij innovaties, etc.
Bestaande klanten hebben al eens iets van je gekocht. Tenzij ze een teleurstellende ervaring hebben gehad, kopen ze weer bij jou. Ze hebben al vertrouwen in je bedrijf en in je product, en ze weten al iets over je producten. Hierdoor kun je gemakkelijker vaststellen wat ze nodig hebben en hun gedrag voorspellen.