Varioring kun je ook verwijderen door middel van een varioblokkeersleutel.Die schroef je bij je starterkrans vast, waardoor de krans niet meer beweegt en je de krukasmoer met een ratel los zou kunnen draaien. Dan haal je de krans weg en zou je normaal de varioring kunnen vinden. Succes!
Het aantal kW word HOGER (dit is het "vermogen") als je de varioring eruit haalt. Dus als je scoot met varioring hebt dan zal hij minder KW hebben, omdat hij begrenst is. Zonder varioring is hij dus onbegrenst(uitgezonderd de uitlaat) en zal hij dus meer vermogen leveren.
Het opvoeren van je scooter kan bij ons al vanaf 35,- Euro. Hierbij wordt de varioring verwijderd. Als het om een 4-takt scooter zonder injectie gaat kan een nieuwe CDI ervoor zorgen dat de scooter een stuk sneller rijdt.
Het is mogelijk om uw scooter op te voeren d.m.v. het verwijderen van de varioring. Dit is een ring die bij de variateur zit en de scooter begrenst. Het verwijderen van deze ring is mogelijk bij bijna iedere scooter. De Varioring met de nadruk op ring, zorgt voor een begrenzing van ongeveer 5 tot 20 KM/pu.
Door de varioring wordt voorkomen dat het hoogste verzet niet benut kan worden. Hierdoor zal de motor meer toeren moeten maken om sneller te rijden. Als de toeren genoeg begrenst zijn zal de variobegrenzing geen effect hebben en kan de motor op een efficient toerental draaien.
In Nederland mag een snorscooter niet harder dan 25km p/u en een bromscooter heeft een maximumsnelheid van 45km p/u. In het buitenland is de regelgeving vaak veel soepeler en kunnen de scooters ook harder. De meeste scooters worden niet in Nederland gemaakt, maar moeten hier natuurlijk wel legaal de weg op kunnen.
Om de variateur te ontgrenzen moet je de zogeheten 'Vario ring' verwijderen. Veel scooters hebben dit. Soms is er geen ring maar een achterplaat welke verwijderd dient te worden. Deze aanpassing kan je scooter 5 tot 10 km per uur harder laten rijden.
Het kan op 3 manieren. -zuigerstop erin en dan met een sleutel de moer losdraaien. -met een luchthamer.
Wanneer scooters uit de fabriek komen zitten ze vast aan bepaalde reguleringen – of anders gezegd: eisen – en zijn ze begrensd tot een bepaalde (maximale) snelheid. Door zogezegd een ECU te plaatsen kan ervoor gezorgd worden dat de scooter 10 of 20 km/h sneller wordt.
Met een meetcorrectie van 5km/u erbij mag je bromfiets maximaal 50 km/u halen tijdens de test. Je krijgt dan eerst alleen een boete. Maar geeft de meting aan dat je scooter of brommer sneller kan dan de maximale constructiesnelheid plus 15 km/u, dan kan ook de scooter in beslag worden genomen.
Het is niet precies te zeggen om de hoeveel km de rollen vervangen moeten worden. Het is mede afhankelijk van de rijstijl maar ook van het type scooter. Versleten rollen krijgen vlakke kanten waardoor deze niet meer ''rollen'' in de variateur. Dit zal zorgen voor een onregelmatig toerental.
De oplossing is om er een 60cc of 70cc cilinder op te laden zetten, de variateur te laten ontgrenzen, zwaardere rolletjes er in en dan vervolgens een 25 of 35 km cdi er in. Je hebt dan meer koppel waardoor je veel sneller optrekt maar je begrens je toeren veel lager door de langzamere CDI.
Eerst moet je jouw brommer/scooter afvoeren en opnieuw laten keuren bij de RDW. De kosten hiervan zijn voor jou , de bestuurder. Besluit je wel de weg op te gaan, dan wordt je scooter/brommer direct in beslag genomen als deze niet afgevoerd en gekeurd is en de politie je betrapt.
De vraag 'Hoe hard mag een scooter? ' lijkt misschien vrij eenvoudig te beantwoorden, de maximum constructiesnelheid van scooters is immers 45 km/u en 25 km/u bij een snorscooter.
Als hij tijdig een degelijk onderhoud krijgt en jijzelf er ook zorgzaam met omgaat kan je er volgens mij makkelijk meer dan 50.000km mee doen. Zelf heeft den onzen er nu ook nog maar 8500km. maar heb er hier op het forum al geweten van 30.000 en meer.
Bij een overschrijding van 30 kilometer per uur wordt het rijbewijs ingevorderd. Met je bromfiets krijg je een bekeuring als deze 51 kilometer per uur (of nog sneller) kan rijden. Gaat je bromfiets sneller dan 66 kilometer per uur? Dan kan je kentekenbewijs ingevorderd worden.
Een 70 met 50 kop haalt met een 16mm carbje met gemak de 70km en als je wat meer tijd hebt ook makkelijk de 80.
Wat betreft de snelheid.... je mag maar 45 km/h op zo'n ding! Tevens is de constructiesnelheid bepaald op 45 km/h.
Ze trekken sneller op en in sommige gevallen is de topsnelheid ook hoger. Ze wegen minder. Ze zijn vergen minder onderhoud. Tweetaktmotoren wegen iets minder dan viertaktmotoren.
Het beste antwoord. Meeste snorscooters halen 35-40 zonder die ring. Een zip is niet een hele zware scooter dus dat zal ongeveer 40 zijn.
Met een varioblokkeersleutel zorg je ervoor dat je de krukas makkelijk kan tegenhouden waardoor je de (krukas)moer van de variateur los kan halen. Ook kan je de vario weer monteren met behulp van de blokkeersleutel. In deze categorie vind je ook nog andere soorten sleutels zoals koppeling blokkeersleutels.
Scooterfabrikanten brengen meestal een vario-ring in om de scooter te begrenzen. Elke scooter werkt met een motorblok, die meestal met een snaar wordt verbonden aan het achterwiel.
constructiesnelheid van 25 km/h: t/m 10 km/u: €60 11 t/m 15 km/u: €120 Meer dan 15 km/u: €250 Overschrijding van de max. constructiesnelheid van 45 km/h: t/m 10 km/u: €60 11 t/m 15 km/u: €120 Meer dan 15 km/u: €250 De boetebedragen zijn exclusief de administratiekosten (€ 9.
Maximumsnelheid brommer
Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.
De bromfiets zal dan ten eerste niet meer geldig verzekerd zijn. Doet er zich een verkeersongeval voor, dan riskeer je zelf op te draaien voor de kosten. Het opvoeren van je scooter is onwettelijk, dus je riskeert een strafrechtelijke veroordeling voor de politierechtbank.