Probeer eerst een kortere schroevendraaier met een dikkere kop te gebruiken. Oefen neerwaartse druk uit en probeer de schroef langzaam te verwijderen. Als dit niet werkt probeer je een schroevendraaier met een andere kop te gebruiken. Probeer een platte schroevendraaier als het om een kruiskopschroef gaat.
Pak dan een boormachine en boor rondom de doorgedraaide schroef het hout iets weg om rond de schroefkop wat ruimte te maken. Een klein beiteltje of priem kun je ook gebruiken. Nadat dit gebeurd is pak je met een tang de schroef net onder de schroefkop beet. Dan draai je hem er (met een schroevendraaier) langzaam uit.
Het gebeurt iedereen wel een keer: een schroef die dolgedraaid raakt. Een dolgedraaide schroef kan door twee dingen ontstaan: door kapot schroefdraad of een kapotte schroefkop. En in beide gevallen is de schroef nauwelijks nog fatsoenlijk los te draaien met een schroevendraaier.
Met een dunne metaalboor boor je een gaatje in de schroefkop die kapot is. Vervolgens ga je de schroef uitboren met een dikkere metaalboor. Zo kan je dolgedraaide schroef verwijderen in plaats van met schroevendraaier.
Je hebt speciale 'grip' boortjes welke je tegen de klok in laat draaien met een boormachine. Hierdoor krijg je de imbusboutjes meestal weer los. Je kan er ook een sleufje in dremelen waardoor je hem met een rechte schroevendraaier eruit kan draaien.
Wanneer de roest de schroefdraad van de bouten en moeren heeft bereikt, dan is er geen betere manier om het los te maken dan WD-40 Specialist Super Kruipolie. Breng het aan op de bout en tik er vervolgens met een hamer op. Dit helpt de kruipolie om de bout los te maken zodat je deze gemakkelijk kan verwijderen.
Voor een standaard binnen zeskant word een inbussleutel gebruikt. Er zijn echter ook binnen zeskanten waarvan de zijkanten van het zeshoek iets naar binnen glooien. Op deze speciale zeskanten past een torxsleutel of torxschroevendraaier.
Vandaag laat ik zien hoe je een linkse tap gebruikt. Deze wordt ook wel een schroefverwijderset of schroefextractieset genoemd en is ideaal om doorgedraaide of kapotte bouten of schroeven te verwijderen.
Speciale schroeven voor dit type hout
In hardhout zitten namelijk looizuren, welke na verloop van tijd de schroeven aan kunnen gaan tasten. Dit zorgt voor de vlekken in het hout. Daarom wordt aangeraden om schroeven van roestvrijstaal (RVS) te gebruiken. Deze schroeven zijn namelijk bestand tegen deze zuren.
Boor het midden van de gebroken bout.
Boor met een links uitgesneden boor een gat door de markering van de bout. Linkse boren hebben een schroefdraad die in tegengestelde richting gaat. Daarom moet je de boor in tegenovergestelde richting instellen. Dit zorgt ervoor dat het bitje in de bout zit.
Stappenplan schroef uitboren met metaalboor
Pak een dunne metaalboor en gebruik deze om een klein gaatje te maken in de kop van de schroef. Gebruik een dikkere metaalboor en boor de gehele kop van de schroef weg. Werk het achtergebleven gat af met plamuur en laat dit drogen.
Het zit namelijk nogal vast, en wil nix forceren. linksom. dus tegen de klok in (=linksom)? linksom.
Hoe kies je de juiste lengte voor een schroef? Dit wordt bepaald aan de dikte van het te bevestigen deel. De formule die je hier voor kunt gebruiken is: minimale lengte van de schroef is 2,5x de dikte van het te bevestigen materiaal. Voorbeeld: plank 20mm x 2,5 = 50mm.
De constructie
Onvoldoende diepte voor de toegepaste boutlengte leidt ertoe dat de bout niet goed op voorspanning gezet kan worden. Het oppervlak onder de boutkop wordt niet goed aangedrukt en onder belasting kan de boutkop schuiven of scheef gaan staan.
Je kunt een keilbout uit de muur verwijderen door de moer helemaal los te draaien. Geef vervolgens een flinke tik op de bout, waarmee je hem dus verder de muur in slaat. Daarmee hef je het klemmechanisme op en kun je hem eenvoudig uit de muur halen.