Om het onderwerp te vinden lees je eerst de titel; vaak vertelt de titel grotendeels al waar de tekst over gaat. Daarna bekijk je de tussenkopjes, plaatjes en vetgedrukte stukjes in de tekst. Samen geeft dit al een globaal beeld over het onderwerp van de tekst.
Als je wie of wat voor de persoonsvorm zet, is het antwoord op de vraag het onderwerp. Als je de persoonsvorm van enkelvoud naar meervoud verandert, verandert het onderwerp ook. Als je de zin vragend maakt met de persoonsvorm vooraan, komt het onderwerp meteen achter de persoonsvorm.
Het onderwerp van een tekst geeft aan waar de tekst over gaat. Je kunt in één woord of in een paar woorden zeggen wat het onderwerp is. Bijvoorbeeld: vriendschap. Je kunt het onderwerp van een tekst vinden door de tekst oriënterend te lezen: je bekijkt de tekst en je leest het eerste stukje.
Elke tekst die je ooit zult lezen heeft een onderwerp. Het onderwerp moet je kunnen omschrijven in één of slechts een paar woorden.Het is waar de tekst over gaat. Als er naar het onderwerp wordt gevraagd moet je nooit antwoord geven in de vorm van een zin.
Dunya. Een deelonderwerp is het onderwerp van een alinea. Dat vind je door de eerste en laatste alinea te lezen (van de alinea waarvan je het deelonderwerp moet weten) en dan het deelonderwerp bepalen.
Voorbereiding: bepaal je onderwerp, doe je onderzoek en maak een essayoverzicht . Schrijven: zet je argument uiteen in de inleiding, ontwikkel het met bewijs in de hoofdtekst en sluit het af met een conclusie. Herziening: controleer je essay op de inhoud, organisatie, grammatica, spelling en opmaak van je essay.
Een onderwerp drukt uit wie of wat iets doet of overkomt of geeft aan wie of wat iets is. Het onderwerp in een zin heeft altijd een directe link met de persoonsvorm. In de zin 'Piet loopt over straat' is 'Piet' het onderwerp.Piet is namelijk degene die loopt.
Uitwerking van de kernzin. De kernzin werk je uit in de rest van de alinea. Een alinea wordt daardoor gemiddeld tussen de drie en tien zinnen (of vier tot twaalf regels). Uitwerkingen van een kernzin kunnen onder andere bestaan uit een voorbeeld, een nadere uitleg of toelichting.
zelfstandig naamwoord. onderwerp [zelfstandig naamwoord] iemand of iets waarover gesproken, geschreven wordt, enz . onderwerp [zelfstandig naamwoord] (taalkunde) in het Engels, het woord (de woorden) dat (die) de persoon of het ding representeert dat gewoonlijk de handeling uitvoert die door het werkwoord wordt getoond, en waarmee het werkwoord overeenkomt.
Het onderwerp van de zin drukt ofwel uit wie of wat iets doet of overkomt, ofwel wie of wat iets is. De rest van de zin zegt iets over het onderwerp. In de zin 'Dat boek is dik' bijvoorbeeld is dat boek het onderwerp: dat boek is iets, namelijk 'dik'.
Om het thema te bepalen moet je ontdekken op welke manier personages, gebeurtenissen en ruimtes met elkaar te maken hebben. Ook uit de afloop van een verhaal kun je soms afleiden wat het thema is. Terugkerende aspecten hebben vaak met het thema te maken. Zo'n terugkerend aspect in een verhaal heet een motief.
Voor het vinden van de hoofdgedachte moet je nagaan wat het onderwerp van de tekst is en wat daarover verteld wordt. Meestal staat de hoofdgedachte in de inleiding of in het slot van de tekst. De hoofdgedachte is nooit een vraag. Let op, want er is wel een duidelijk verschil tussen het onderwerp en de hoofdgedachte.
De onderwerpen of het onderwerp van een verhaal kun je vaak in één woord aangeven, bijvoorbeeld liefde, vriendschap, reizen of oorlog [ook dit wordt vaak wel thema genoemd]. Als je nauwkeuriger wilt vertellen waar een verhaal over gaat en dus het thema van het boek wilt beschrijven, heb je meer woorden nodig.
Het belangrijkste wat over het onderwerp wordt geschreven is de hoofdgedachte van de tekst. De hoofdgedachte geeft antwoord op de vraag: 'Wat is het onderwerp en wat wordt er over het onderwerp gezegd? '. Vaak kan de hoofdgedachte in één zin worden weergeven.
Niels rent naar huis. → Omdat deze zin maar één werkwoord bevat, is 'rent' hier zowel de persoonsvorm als het werkwoordelijk gezegde. Niels is naar huis gerend. → 'Is gerend' is het werkwoordelijk gezegde.
Om het onderwerp te vinden lees je eerst de titel; vaak vertelt de titel grotendeels al waar de tekst over gaat. Daarna bekijk je de tussenkopjes, plaatjes en vetgedrukte stukjes in de tekst. Samen geeft dit al een globaal beeld over het onderwerp van de tekst.
De methode: Na het voltooien van een nauwkeurige lezing van uw tekst, vat u het hoofdidee of de "Gist" van die sectie samen in uw eigen woorden . Afhankelijk van uw begrip van het materiaal en de dichtheid van de lezing, kunnen samenvattingen een paragraaf, sectie of pagina volgen.
Tips bij het bedenken van een onderwerp
Hak snel samen een knoop door. Op deze manier blijf je tijdig gemotiveerd en kun je snel verder met onderzoek doen en schrijven. Oriënteer je eerst op wat er van je verwacht wordt en ga dan pas nadenken over wat dan wellicht een geschikt onderwerp zou kunnen zijn.
Onderwerpzin: Er zijn veel redenen waarom de vervuiling in ABC Town de ergste ter wereld is. Het onderwerp is "vervuiling in ABC Town is de ergste ter wereld" en het controlerende idee is "veel redenen."
Als wie het onderwerp van de zin is, kan de persoonsvorm zowel in het enkelvoud als in het meervoud staan. Het enkelvoud ('Wie gaat er mee? ') is het gebruikelijkst. Het maakt daarbij niet uit of degene die de vraag stelt, verwacht dat er één persoon meegaat of meerdere personen.
Uitleggen: breid uw vastgestelde punt eenvoudig uit in duidelijke, eenvoudige termen . Illustreren: geef een specifiek voorbeeld dat uw idee in de praktijk laat zien. Beschrijven Letterlijk: schrijf over de kwaliteiten/elementen van het onderwerp in concrete taal.
Een sterke onderwerpzin moet aan het begin of in de buurt van het begin van een alinea worden geplaatst. Bovendien moet deze zin zich richten op een specifiek probleem, het gebruik van directe citaten vermijden en ruimte laten voor ondersteuning en analyse in de hoofdtekst van de alinea .
De write-up moet duidelijk, beknopt en objectief zijn.Het moet een korte samenvatting van het probleem, de gevolgen en alle stappen die de werknemer moet nemen om zijn prestaties of gedrag te verbeteren, bevatten . Het is belangrijk om persoonlijke meningen of emoties te vermijden bij het schrijven van het document.